Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht 445 Spartaans

 

MAAR KINDJE TOCH!

 

Als ik gepasseerd werd door een elektrisch aangedreven scholier dacht ik aan een handicap. Zwakke longetjes, polio-beentjes. Dat werk.
Want een gezond Hollands kind gaat toch met een gewone fiets naar school?

Steeds meer ouders vinden het ongewenst dat hun kind op een door eigen spierkracht aangedreven Hollandse fiets de middelbare school bezoekt.
 Het zou er moe van kunnen worden. We hebben het immers over zés kilometer!

Daarmee sponsort de E-bike-ouder onbedoeld gemakzucht en luiheid en frustreert hij de ontwikkeling van wilskracht en doorzettingsvermogen van zijn kind. E-bike-ouders onthouden hun kind de ervaring zich te meten met de elementen en daar trots op te zijn.
 De onuitgesproken boodschap is dat uw E-bike-kind een slappeling is, ontzien moet worden, in de watten gelegd en zich aldus toegerust later makkelijker zal handhaven in de echte wereld, waar immers ook alles vanzelf gaat.

Ouders willen hun kind beschermen. 6 Kilometer is een slopende afstand en na een dag uitputtende school-arbeid ook nog eens 6 hele kilometers terug!
 En soms waait het, ja heus, soms waait het en wind vraagt inzet van extra spierkracht. Dan is het moe, misschien wel nat(!) als het thuiskomt. Ik zie u schrikken. Moe? Nat? Maar kindje toch!

 U merkt dat ik het niet over 15-jarige jong-volwassenen heb maar over kinderen. En dat zullen het ook blijven zolang opvoeders van mening zijn dat de weg naar volwassenheid geen enkele inspanning mag kosten.
Vermoedelijk denken deze ouders dat wilskracht en doorzettingsvermogen ook wel op een Iphone ontwikkeld kunnen worden.

 

 

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mark, je bent al 11 jaar lid op dit forum. Is het de eerste keer dat je hier iets leest? Kijk even naar andere inzendingen, dan merk je dat er een # voor het opdrachtnummer staat en dat het de bedoeling is een originele titel te bedenken. Op de inhoud kom ik later (misschien) terug.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: De # hoeft niet perse. Bij de regels staat dat je het nummer van de opdracht moet vermelden en de titel van het verhaal. Hoe je dat noteert staat er niet bij. Alleen het nummer of zoals het er nu staat kan dus ook. Als het maar duidelijk is om welke opdracht het gaat. Een eigen titel is wel wenselijk. 

Mark: Wat de tekst betreft: het leest voor mij niet als een verhaal, maar als een column. Je aanklacht tegen de E-bike is duidelijk. Persoonlijk vind ik dat je er te veel over doordraaft. Als je het je standpunt is dat een meer spartaanse opvoeding de jeugd van tegenwoordig weerbaarder maakt, kom dan met betere argumenten dan alleen een E-bike.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mark, die 11 jaar staan in jouw profiel. Zoals Fief al aangaf, is dit eerder een betoog van een gefrustreerde fietser die niet mee is met zijn tijd. Wat niet wegneemt dat er dringend regels moeten komen voor het hoffelijk gebruik van e-fietsen of e-trottinettes, net als die nog steeds niet bestaan voor bijvoorbeeld het gebruik van gsm's en dergelijke in het openbaar.