Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#445 - Gespierd IQ

Herschreven Versie

Daar staat hij weer. Het beest van de Basic-Fit. Met z’n hoofd zo rood als een tomaat en de ader in zijn nek die haast op springen staat. Al kreunend, tilt hij als een malle de loodzware halters. Om vervolgens haast in zijn broek te schijten tijdens het aanspannen van zijn spierballen. Alles draait om hem en iedereen moet maar plaatsmaken. De vorige keer dat iemand hier iets van zei, snauwde hij diegene compleet af. Het korte lontje komt waarschijnlijk door de anabolen. Sindsdien spreekt niemand hem meer aan, maar onderling ergeren ze zich mateloos aan zijn ego. Eerst probeerde ik het te negeren, totdat het persoonlijk werd. Ik moest namelijk een keertje zogenaamd stoppen waar ik mee bezig was, zodat meneer de bodybuilder lekker kon trainen. Nou dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. Alles wat ik van hem en zijn manier van leven vond, gooide ik op tafel.  

“Hey, luister is. Ik ben mij ervan bewust dat sporten belangrijk is voor de vitaliteit van de mens. Zelf ben ik ook wekelijks te zien in deze lokale gym. Alleen de overdreven manier van trainen om dit lichaam te krijgen en behouden, is wel een tikkeltje overdreven. Zeven dagen per week, twee tot drie uur per dag, jezelf helemaal slopen met zware fysieke inspanning. Alleen om er vervolgens uit te zien als het Michelinmannetje. Het is het niet waard, jongen. Sterker nog, het is eerder belachelijk.

Je zou bijna denken dat je hier woont. Nog even en je kan zo je dekentje en kussentje meenemen. Het enige waar jij nog aan kan denken is het oppompen van dat gespierde lijf. Van voeding tot slaap, tot het trainen zelf. Berekend tot in het kleinste detail. Heel leuk dat jij deze keuze gemaakt hebt voor jezelf, maar dat betekent niet dat iedereen dan ook rekening moet houden met jouw levensstijl.

Wie denk je wel niet dat je bent? De baas van deze sportschool ben je zeker niet. Daarvoor ben je niet slim genoeg. In plaats van alleen bezig te zijn met het beeldhouwen van je lichaam, is het verstandiger om je brein eens wat vaker te trainen. Misschien begrijp je me niet helemaal, dus ik zal mijn best doen om het meer in eenvoudig Nederlands uit te leggen. Dan kan je nog zo groot zijn, maar als de inhoud van je hoofd net zo groot is als een pinda dan heb je daar vrij weinig aan. Voor mij ben je gewoonweg een domme kracht met een herseninhoud van groep vijf.”

Achteraf gezien was het misschien slimmer om mijn mond te houden, bedacht ik mij thuis. Nu zit ik hier met een blauw oog. Afvragend of mijn hersencapaciteit eigenlijk niet net zo klein is als die van hem. Ach ja, ondanks ik de volle prijs heb betaald voor het geven van mijn mening, voelde het in elk geval goed om uit spreken wat me op het hart zat.

Nou nog hopen dat mijn boodschap ook tot hem is doorgedrongen.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Eerste Versie

Daar staat hij weer. Het beest van de Basic-Fit. Althans, zo noemt hij zichzelf. Met z’n hoofd zo rood als een tomaat en de ader in zijn nek die haast op springen staat. Al kreunend, tilt hij als een malle de loodzware halters. Om vervolgens haast in zijn broek te schijten tijdens het aanspannen van zijn spierballen. Alles draait om hem en iedereen moet maar plaatsmaken. Niemand durft er wat van te zeggen, omdat ze vrezen dat hij ze iets aan doet. Het kan zo niet langer doorgaan.  

“Hey, luister is. Ik ben mij ervan bewust dat sporten belangrijk is voor de vitaliteit van de mens. Zelf ben ik ook wekelijks te zien in deze lokale gym. Maar om jezelf een injectie steroïden toe te dienen, met het idee om je lichaam zo erg op te pompen, is echt absurd. Ten eerste is het onnatuurlijk. Het menselijk lichaam is niet gemaakt om zulke grote massa’s spierweefsel met zich mee te dragen en tegelijkertijd zo’n laag vet percentage te hebben. Ten tweede is er een kans, dat het op lange termijn, vele gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Je organen zullen in zekere zin niet meer zo optimaal werken als voorheen. Bovendien is er een grotere kans op verschillende vormen van kanker. Ik ben dan geen dokter, maar ik lees wel eens wat.

Waar het mij meer om draait, is de overdreven manier van trainen om dit lichaam te krijgen en behouden. Dag in, dag uit oefenen in de sportschool. Je zou bijna denken dat je hier woont. Nog even en je kan zo je dekentje en kussentje meenemen. Het draait alleen nog maar om het opbouwen van dat gespierde lijf. Van voeding tot slaap, tot het trainen zelf. Berekend tot in het kleinste detail. Dat betekent niet dat ook iedereen dan maar rekening moet houden met jouw levensstijl.

Zeven dagen per week, twee tot drie uur per dag, jezelf helemaal slopen met zware fysieke inspanning. Alleen om er vervolgens uit te zien als het Michelinmannetje. Het is het niet waard. Sterker nog, het is eerder belachelijk. In plaats van alleen bezig te zijn met het beeldhouwen van je lichaam, is het verstandiger om je brein eens wat vaker te trainen. Misschien begrijp je me niet helemaal, dus ik zal mijn best doen om het in eenvoudig Nederlands uit te leggen. Dan kan je nog zo groot zijn, maar als de inhoud van je hoofd net zo groot is als een pinda dan heb je daar vrij weinig aan. Voor mij ben je  gewoonweg een domme kracht met een herseninhoud van groep vijf.”

Achteraf gezien was het misschien slimmer om mijn mening voor me te houden, bedacht ik mij thuis. Nu zit ik hier met een blauw oog. Afvragend of mijn hersencapaciteit eigenlijk niet net zo klein is als die van hem. Ach ja, het voelde in elk geval goed om uit spreken wat me op het hart zat.

Je moet tenslotte je mening niet onder stoelen of banken steken.

 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sensei, 

Leuke titel, die goed verwijst naar de inhoud, met een knipoog erbij! 

Ik had halverwege wat moeite met je verhaal. Je begon met een observatie van het beest van de Basic-fit, waar je ik-figuur bij lijkt te staan, om vervolgens over te schakelen naar een monoloog over de gedachten van diezelfde man, zonder het te onderbreken met eigenlijke gebeurtenissen.Maar het moet gezegd worden: dat staat in dienst van het uiteindelijke slot, zodat je dat als plottwist kan gebruiken. Als je het had uitgewerkt in een lopende tekst met acties en dialogen had dat niet meer gekund. Je hebt heel goed nagedacht over de opbouw van de tekst en dat betaalt zich uit! 

De meerwaarde van de laatste zin snap ik niet zo. Omdat je ik-figuur alleen maar observeert en het zijne vindt van de bodybuilder, weet je niet wat voor persoon hij is, je leert hem nauwelijks kennen. Dan is het idee dat je je mening niet voor je hoeft te houden nogal een bewering als je zonet in elkaar bent geslagen. Als je door de tekst heen had verweven dat dat personage ook in zijn doen en laten niet op zijn mondje was gevallen, was het net iets sterker geweest. 

Maar dat is een klein verbeterpunt in een verhaal dat erg leuk geschreven is. 

Goed gedaan! 

Groet,

Nadine

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Senseii, je hebt een mooie verhaal geschreven, het leest lekker weg,  maar ik heb moeite met de inhoud omdat het eenzijdig is. De ik-persoon geeft zijn/haar mening over de levensstijl van een ander, waarbij ik me afvraag wat hem/haar het recht geeft om zo te oordelen. "Het kan zo niet langer doorgaan." Dat bepaalt die ik-persoon toch niet? Hoewel ik snap wat je bedoelt, erger ik me aan de betweterige toon van de ik-persoon en ik heb stiekem alle begrip voor het blauwe oog op het eind.

De laatste zin voegt voor mij niets toe. Waarom is deze cursief geschreven?

Daar staat hij weer. Het beest van de Basic-Fit. Althans, zo noemt hij zichzelf. --> de laatste zin voegt voor mij niet veel toe.

Niemand durft er wat van te zeggen, omdat ze vrezen dat hij ze iets aan doet. Het kan zo niet langer doorgaan.  --> waar blijkt dat uit en waarom zou iemand er iets van moeten vinden? Als "het beest" zichzelf dit aan wil doen, is dat toch zijn goed recht?

Ten tweede is er een kans, dat het op lange termijn, vele gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. --> de komma mag hier weg.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@NadinevandeSande ; Dankjewel voor je commentaar!

Leuk dat je mijn titel interessant vond en begreep wat ik ermee bedoelde. Ik snap dat je halverwege moeite kreeg met mijn verhaal. Fief zei ook al dat het hierdoor eenzijdig was. Zoals je zelf al schreef, was het niet meer gelukt als ik dit het uitgewerkt in een lopende tekst met dialogen.

Over je feedback van de meerwaarde van mijn laatste zin en de achtergrondinformatie over de personages, begrijp ik wat je bedoelt. Ik zal in een tweede versie dat proberen te verduidelijken.

@Fief ; Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt met het eenzijdige, maar zoals Nadine en ik al aangaven was dit nodig voor de onthulling van het slot.

Verder vind ik het stiekem leuk hoe je ergernis vertoont over mijn ik-personage. Evenals, dat je het leuk vond hoe hij uiteindelijk een pak rammel kreeg.

De feedback die je vervolgens geeft vind ik heel waardevol en zal ik meenemen, zodra ik mijn verbeterde versie ga schrijven. 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Sensei, dit verhaal klopt zo, het is zowaar uit het leven gegrepen. Veel van die krachtbundels hebben meestal weinig ontwikkelde spieren in hun bovenkamer, maar zoals Fief schreef is dat niet aan anderen om dat te beoordelen. Tenzij, wat in jouw verhaal ook gebeurt, hij anderen belet hun oefeningen te doen, dan mag hij best op zijn plaats gezet worden. Als je dan zelf wijs genoeg bent, ga je niet verder dan wat iemand van niveau groep vijf (wat dat ook betekent, want het onderwijs in Vlaanderen hanteert dit begrip niet) aankan, anders levert je dat een blauw oog op. 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Schmetterling ; Dank voor je commentaar. Een herseninhoud in van groep 5 wil ik mee zeggen dat het denkvermogen hetzelfde is als iemand van de lagere school. Nog onvolwassen en niet volledig ontwikkeld. 

Ook al was mijn HP wijs genoeg, werd hij geleid door zijn emoties. De impulsieve uiting hiervan resulteerde tot een blauw oog als gevolg. Achteraf gezien - toen het HP weer afgekoeld was - was het toch niet zo'n slimme zet om varkentje op deze manier te wassen.