Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#445 – Lekker

Versie drie

 

Ze was er. Door het autoraam keek Irene naar het huis  van Peter. Het was een bungalow die er bedrieglijk klein uit zag. Ze wist dat het vrij ver naar achteren doorliep. De omgeving was groen, een eindje verderop waren nog wat huizen. Ze stapte uit de auto en nam een grote teug frisse lucht. Wat hoorde je hier een hoop vogels zeg.

De bel gaf een hard en schel geluid. De deur opende en daar stond Peter. Hij sloot haar in zijn armen voor een heerlijke warme knuffel.

“Kom,” zei hij daarna, “jas uit, die gaat hier,” wijzend naar een kapstok, en toen ging hij haar voor door een nauwe gang. Er lag een smalle vrij haveloze loper, en het zag er uit of het in geen jaren geschilderd was. Sinds 1950, ofzo.

Een net zo haveloze deur leidde naar een keuken. Die was uit dezelfde periode als het schilderwerk. Irene had moeite haar verbijstering niet te laten zien. What the fuck was dit?

Ze had Peter via TrueLove leren kennen, en ze hadden een fantastische date gehad (een lange boswandeling en warme chocomel als afsluiter), waarin ze als een blok voor hem gevallen was. En hij had haar verteld dat hij uit een behoorlijk rijke familie kwam, en dat hij zelf ook een dikbetaalde baan had. Het huis, tot nog toe, paste echt helemaal niet bij de voorstelling die ze op die basis van zijn leven gemaakt had.

In het midden van de keuken stond een tafel met simpele houten stoelen eromheen.

“Ga lekker zitten,” zei Peter, “wil je een glaasje wijn? Hoe was je reis?”

“Mmm, lekker wijn, “ zei Irene terwijl ze een stoel uittrok en ging zitten, “en de reis ging prima. Was wat druk op de brug, verder prima gegaan”.

“Mooi zo,” zei Peter, en schonk wijn uit een al geopende fles in een limonadeglaasje. De stoel wiebelde. “Even het eten checken hoor, ik kom zo bij je zitten.”

“Sure. Enne, wat gaan we eten dan?”

“Zuurkoolstamppot!” zei hij blij.

Irene had in haar hele leven maar één keer iets gegeten dat ze niet lekker vond. En ze wist honderd procent zeker dat ze dit Peter ook verteld had. Ze nam een slokje van de wijn. Het verbaasde haar niets meer dat het bocht was.

Met een houten lepel kwakte Peter een homp zuurkoolstamppot op een bord en zette het voor haar neer. De stank van de zuurkool walmde omhoog. Ze staarde naar haar bord. Het zag er waterig uit, er dreven drie spekjes en zo te zien waren de aardappels niet gaar genoeg.

Ze stond op. “Sorry,” zei ze en, terwijl ze richting de deur liep, “het lijkt me beter dat ik ergens anders ga eten, en dat wij beiden iemand anders zoeken om te daten.” Ze trok haar jas aan en trok de deur ferm en vastbesloten achter zich dicht. Chinees, dat klonk nou écht lekker.

---

 

Versie twee (voornamelijk cosmetisch)

Ze was er. Door het autoraam keek Irene naar het huis. Het was een bungalow die er bedrieglijk klein uit zag. Ze wist dat het vrij ver naar achteren doorliep. De omgeving was groen, een eindje verderop waren nog wat huizen. Ze stapte uit de auto en nam een grote teug frisse lucht. Wat hoorde je hier een hoop vogels zeg.

De bel gaf een hard en schel geluid. De deur opende en daar stond Peter. Hij sloot haar in zijn armen, hij gaf zulke fijne knuffels altijd, ze smolt zoals elke keer.

“Kom,” zei hij, “jas uit, die gaat hier,” wijzend naar een kapstok, en toen ging hij haar voor door een nauwe gang. Er lag een smalle vrij haveloze loper, en het zag er uit of het in geen jaren geschilderd was. Sinds 1950, ofzo.

Een net zo haveloze deur leidde naar een keuken. Die was uit dezelfde periode als het schilderwerk. Irene had moeite haar verbijstering niet te laten zien. What the fuck was dit?

Ze had Peter via TrueLove leren kennen, en ze hadden een aantal fantastische dates gehad (dansen, een dierentuin en als laatste een saunabezoek), waarin ze als een blok voor hem gevallen was. En hij had haar verteld dat hij uit een behoorlijk rijke familie kwam, en dat hij zelf ook een dikbetaalde baan had. Het huis, tot nog toe, paste echt helemaal niet bij de voorstelling die ze op die basis van zijn leven gemaakt had.

In het midden van de keuken stond een tafel met simpele houten stoelen eromheen.

“Ga lekker zitten,” zei Peter, “wil je een glaasje wijn? Hoe was je reis?”

“Mmm, lekker wijn, “ zei Irene terwijl ze een stoel uittrok en ging zitten, “en de reis ging prima. Was wat druk op de brug, verder prima gegaan”.

“Mooi zo,” zei Peter, en schonk wijn uit een al geopende fles in een limonadeglaasje. De stoel wiebelde. “Even het eten checken hoor, ik kom zo bij je zitten.”

“Sure. Enne, wat gaan we eten dan?”

“Zuurkoolstamppot!” zei hij blij.

Irene had in haar hele leven maar één keer iets gegeten dat ze niet lekker vond. En ze wist honderd procent zeker dat ze dit Peter ook verteld had. Ze nam een slokje van de wijn. Het verbaasde haar niets meer dat het bocht was.

Met een houten lepel kwakte Peter een homp zuurkoolstamppot op een bord en zette het voor haar neer. De stank van de zuurkool walmde omhoog. Ze staarde naar haar bord. Het zag er waterig uit, er dreven drie spekjes en zo te zien waren de aardappels niet gaar genoeg.

Ze stond op. “Sorry,” zei ze en, terwijl ze richting de deur liep, “het lijkt me beter dat ik ergens anders ga eten, en dat wij beiden iemand anders zoeken om te daten.” Ze trok haar jas aan en trok de deur ferm en vastbesloten achter zich dicht. Chinees, dat klonk nou écht lekker.

 

Versie 1

 

Ze was er. Door het autoraam keek Irene naar het huis. Het huis van Peter was een bungalow die er bedrieglijk klein uit zag. Ze wist dat het huis vrij ver naar achteren doorliep. De omgeving was groen, een eindje verderop waren nog wat huizen. Ze stapte uit de auto en nam een grote teug frisse lucht. Wat hoorde je hier een hoop vogels zeg.

De bel gaf een hard en schel geluid. De deur opende en daar stond Peter. Hij sloot haar in zijn armen, hij gaf zulke fijne knuffels altijd, ze smolt zoals elke keer. “Kom,” zei hij, “jas uit, die gaat hier,” wijzend naar een kapstok, en toen ging hij haar voor door een nauwe gang. Er lag een smalle vrij haveloze loper, en het zag er uit of het in geen jaren geschilderd was. Sinds 1950, ofzo.

Een net zo haveloze deur leidde naar een keuken. Die was uit dezelfde periode als het schilderwerk. Irene had moeite haar verbijstering niet te laten zien. What the fuck was dit?

Ze had Peter via TrueLove leren kennen, en ze hadden een aantal fantastische dates gehad (dansen, een dierentuin en als laatste een saunabezoek), waarin ze als een blok voor hem gevallen was. En hij had haar verteld dat hij uit een behoorlijk rijke familie kwam, en dat hij zelf ook een dikbetaalde baan had. Het huis, tot nog toe, paste echt helemaal niet bij de voorstelling die ze op die basis van zijn leven gemaakt had.

In het midden van de keuken stond een tafel met simpele houten stoelen eromheen. “Ga lekker zitten,” zei Peter, “wil je een glaasje wijn? Hoe was je reis?” “Mmm, lekker wijn, “ zei Irene terwijl ze een stoel uittrok en ging zitten, “en de reis ging prima. Was wat druk op de brug, verder prima gegaan”. “Mooi zo,” zei Peter, en schonk wijn uit een al geopende fles in een limonadeglaasje. De stoel wiebelde. “Even het eten checken hoor, ik kom zo bij je zitten.” “Sure. Enne, wat gaan we eten dan?” “Zuurkoolstamppot!” zei hij blij.

Irene had in haar hele leven maar één keer iets gegeten dat ze niet lekker vond. En ze wist honderd procent zeker dat ze dit Peter ook verteld had. Ze nam een slokje van de wijn. Het verbaasde haar niets meer dat het bocht was.

Met een houten lepel kwakte Peter een homp zuurkoolstamppot op een bord en zette het voor haar neer. De stank van de zuurkool walmde omhoog. Ze staarde naar haar bord. Het zag er waterig uit, er dreven drie spekjes en zo te zien waren de aardappels niet gaar genoeg.

Ze stond op. “Sorry,” zei ze en, terwijl ze richting de deur liep, “het lijkt me beter dat ik ergens anders ga eten, en dat wij beiden iemand anders zoeken om te daten.” Ze trok haar jas aan en trok de deur ferm en vastbesloten achter zich dicht. Chinees, dat klonk nou écht lekker.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tiagara, ik zoek tevergeefs naar iets 'spartaans' in de tekst. Die is voor vele verbeteringen vatbaar, maar er zijn vast forumleden die er de tijd voor willen nemen en hun plezier in zullen vinden om je daar in detail op te wijzen. Eén voorbeeldje: in de eerste alinea komt vier maal het woord huis voor en verder in de tekst worden woorden meermaals herhaald. 

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Misschien is het een goed idee om een dialoog op een nieuwe regel te beginnen, omwille van de leesbaarheid. Ik denk dat het spartaanse accent ligt op de zuurkoolschotel.  Dat gun je toch niemand. 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tigara, 

Dat is een leuke insteek, iemand die zogenaamd geld genoeg heeft zo 'Spartaans zuinig' te laten leven. Zeker wanneer dat ook in het karakter van die persoon terug lijkt te komen. Je koppelt de erg leuke dates goed aan het contrast dat dit bezoek bij hem thuis oplevert voor je personage. Het lijkt allemaal gezellig en rijkelijk, totdat ze het huis betreedt. Van de inrichting tot de zuurkool: alles valt tegen en is te zuinig. 

Erg goed uitgewerkt! Maar iets meer 'aanloop' zou hier niet misstaan. Als Irene als meerdere keren is uitgeweest met Peter dan zou ze toch wel iets van zijn 'zuinigheid' moeten hebben opgemerkt. Wat dat betreft is de stap net iets te groot om nog geloofwaardig te zijn, zoveel voorbeelden als je noemt. Probeer een volgende keer met een enkele zin de lezer voor te bereiden op wat voor Irene misschien - al is het maar achteraf-  niet helemaal onverwacht komt. 

Buiten dat leest je verhaal vlot: ik heb het met plezier gelezen! 

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nadine, ik heb ze ook geen hele dure dingen laten doen :) Maar misschien had ik het bij 1 date moeten laten, dan kun je nog behoorlijk wat onderwerpen niet aangestipt hebben... dat is een beter plan inderdaad. Dank voor de opmerking maar ook dank voor de aanmoediging!

Ik heb een nieuwe versie toegevoegd.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tigara, ik heb alleen de derde versie gelezen. De spartaanse levenswijze van de man komt goed uit de verf. Het zal je date maar zijn. 
Schrijftechnisch verdient je verhaal nog wat aandacht. De vele witregels vind ik storend, maar daarover zullen de meningen verschillen. De korte zinnen maken dat ik niet echt in het verhaal kom en dat is jammer.
Kijk ook eens naar het gebruik van interpunctie. Naast het schrijven van een verhaal hoort een verhaal ook schrijftechnisch te kloppen. Er zijn online genoeg sites waar je een en ander kunt opzoeken.

Ze was er.  ---> dit voegt voor mij niet veel toe. Dat ze er is, blijkt wel uit de zin die erna komt.

Het was een bungalow die er bedrieglijk klein uit zag. Ze wist dat het vrij ver naar achteren doorliep. ---> hier zou je een langere zin van kunnen maken:
Het was een bungalow die er bedrieglijk klein uit zag, maar waarvan ze wist dat het vrij ver naar achteren doorliep.
Ik vraag me wel af hoe ze weet dat het vrij ver naar achteren doorloopt. Ik krijg uit het verhaal het idee dat ze er voor het eerst komt.

heerlijke warme knuffel. ---> achter heerlijke hoort nog een komma, anders betekent het dat het warme heerlijk is en ik denk dat je de knuffel bedoelt.

En hij had haar verteld dat hij uit een behoorlijk rijke familie kwam, en dat hij zelf ook een dikbetaalde baan had. ---> De En aan het begin van de zin zou weg mogen en de komma voor de tweede "en" mag weg.

“Kom,” zei hij daarna, “jas uit, die gaat hier,” wijzend naar een kapstok, en toen ging hij haar voor door een nauwe gang.  ---> deze zin leest niet lekker. Toen is een woord dat je het best kunt vermijden. Misschien:
“Kom,” zei hij daarna, “jas uit, die gaat hier.” Hij wees naar de kapstok en liep voor haar uit door een nauwe gang. 

Er lag een smalle vrij haveloze loper, en het zag er uit of het in geen jaren geschilderd was. Sinds 1950, ofzo. ---> achter smalle hoort een komma en de komma voor "en" mag weg. Zoals het er nu staat, leest het alsof de loper in geen jaren geschilderd is.
het zag er uit ---> het zag eruit
"Sinds 1950, ofzo" voegt weinig toe. Je zegt al dat het in geen jaren geschilderd is en dat geeft al een duidelijk beeld. Tenzij je weet dat het huis van 1950 is en uit alles blijkt dat het sindsdien niet meer geverfd is. 

Was wat druk op de brug, verder prima gegaan”.  ---> voor een gesprek leest dit erg als telegramstijl. De punt op het eind hoort voor het ah-teken te staan.

Het verbaasde haar niets meer dat het bocht was. ---> "meer" voegt hier niet veel toe. Het verbaasde haar niets, zegt het al.

het lijkt me beter dat ik ergens anders ga eten, en dat wij beiden iemand anders zoeken om te daten.” ---> ook hier mag de komma voor "en" weg. 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Fief.

Ik vind het lastig met dialogen. Begin elke volgende spreker weer op een volgende regel, leerde ik van een eerder commentaar, maar dan vind ik weer vaak dat het rommelig wordt, vandaar dat er dan toch weer witte regels tussenkomen.

Verder zal ik de tekst wat opschonen volgens je aanwijzingen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tigara, de witregels kun je voorkomen door shift+enter. Alleen een enter geeft witregels. De dialogen horen ook ieder op een volgende regel. Dan heb je meer overzicht wie wat zegt. Dat heb je goed gedaan. 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tigara, 

Interessant beschreven hoe de welvarende Peter toch gekozen heeft voor een sober leven. Om het dan nog typisch af te sluiten met zuurkoolstampot vond ik echt een goede toevoeging. Hoe de golddiger zichzelf vervolgens excuseert. Geniaal. Graag gelezen.

Doe mij maar liever pizza. 

Groetjes