Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#445 Spartaans leven

Spartaans leven

Op de betonnen vloer lag niets anders dan opengevouwen karton. Tegen de zijwand van de kale betonnen muur stond een oud eenpersoons bed met lakens vol vlekken. Het rook er bedompt en het was er donker. Alsof er op deze plek nauwelijks zuurstof in de lucht hing. “Ya Ahmed, we moeten echt iets aan die schimmelplekken gaan doen”, zei Mona terwijl ze in een hoestbui uitbarstte. Ahmed gromde instemmend. Daar zaten ze dan. Al veertig jaar lang in een schamel raamloos betonnen hokje van twee bij twee, in een gebouw middenin de Egyptische hoofdstad Caïro. Vergezeld door de ratten van de straat. Was dit wat hij voor ogen had toen ze veertig jaar geleden vanuit het arme zuiden naar de hoofdstad Caïro vertrokken? De twee, neef en nicht van elkaar, waren jong en hoopvol. Ondanks dat hun huwelijk gearrangeerd was, was de liefde met de tijd wel degelijk gegroeid. Toch bleef hun huwelijk kinderloos, tot groot verdriet van hen beiden. En schaamte, want een huwelijk zonder kinderen werd in Egypte als een mislukt huwelijk gezien.

“Ik meen het Ahmed, mijn hoest wordt met de dag erger”. Zijn gerimpelde gezicht verstrakte. Dit is het dan, mijn leven. Hard werken, als stront behandeld worden, nooit genoeg geld, geen nageslacht en een onderkomen waar nog geen voordeur in zat. Als een stel beesten leefden ze er, niemand zag hen staan, niemand gaf om hen. Alleen als ze iets nodig hadden. ´Ahmed, waar is mijn post? Ahmed, til even mijn boodschappen, Ahmed, wanneer maak je de lift, Ahmed, maak het trappenhuis eens wat vaker schoon!’ Hoe langer hij erover nadacht hoe bozer hij zich voelde. Met gebalde vuisten bleef hij in gedachten verzonken. Plotseling klonk er een hoop gestommel en geschreeuw. Er stuiterde iemand de trap af naar beneden. “Is die lift nu alweer kapot, Ahmed? Waar betalen we jou nu eigenlijk voor?”. Het was meneer Youssef van appartement nummer 242 van de tiende verdieping. Zijn gezicht stond op onweer.

Ahmed voelde de bui al hangen. “Neemt u mij niet kwalijk, de monteur is onderweg”. Ontevreden bracht de heer Youssef zijn hoofd nog een stukje dichterbij het gezicht van Ahmed. “Heb je weer zo’n idioot geregeld of komt er nu dan eindelijk iemand die wel verstand van zaken heeft? Ik ben er klaar mee om telkens tien trappen op en af te moeten, terwijl het buiten 40 graden is”, zei hij snuivend. Het zweet gutste van zijn vettige voorhoofd af en hij had zijn gezicht nu zo dicht bij het hoofd van Ahmed dat deze zijn adem kon ruiken. Het stonk naar rotte vis, naar iemand die zijn tanden zes weken niet gepoetst had. Ondanks de stank vertrok er geen spier in het gezicht van Ahmed. “Zoals ik al zei meneer, er is een monteur onderweg.” Pats. Ahmed voelde zijn wang verdoven en proefde de smaak van bloed in zijn mond. Hij keek naast zich en zag nog snel de zwiepende staart van een rat voorbij schieten. Een zware schoen trapte op zijn borst. “Als die lift nog een keer stuk gaat, ben je van mij”, siste meneer Youssef met opeengeklemde kaken. Ahmed verroerde geen vin. Hij voelde zich verstikt. Ik ben verdomme 65 jaar, analfabeet en nog steeds word ik op deze manier behandeld. Ik ben geboren als straatrat en zal sterven als straatrat, realiseerde hij zich.

 

 

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eline, wij verwelkomen hier graag nieuwe forumleden en als eerste bijdrage is dit wel een spannend verhaaltje. Wil je er wel even de regels op nalezen zoals: een originele titel bedenken en zich houden aan de woordenlimiet van de opdracht. Er staan trouwens veel woorden in de tekst die kunnen geschrapt worden. 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind dat je de sfeer heel mooi hebt neergezet. Je zit inderdaad wel over het aantal woorden heen (554 in plaats van 500), maar met wat zinnetjes schrappen hier en daar kom je daar wel uit.

Ik vind alleen het einde een beetje plompverloren. Het voelt niet af, nog.

Dat is het moment dat hij zich realiseerde dat hij geboren was als straatrat en zou sterven als straatrat

Zou beter werken als eindzin.

Oh, en Mona is niet echt een Arabische naam :) Als zij uit dezelfde streek als hij komt, moet zij natuurlijk ook een Arabische naam hebben.

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beklemmend stukje en ik denk niet ver bezijden de waarheid. Mis hier wel de protoganist in het verhaal. En misschien omwille van de authentiek Mona een egyptische naam geven. Sumira misschien.

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Eline, 

Een mooie interpretatie van de opdracht, die je ook nog eens in meerdere opzichten laat terugkomen. Je schetst het algehele beeld erg goed, maar bent daar ook een beetje ´overenthousiast´ in, naar mijn idee. 
Je schrijft:
Dit is het dan, mijn leven. Hard werken, als stront behandeld worden, nooit genoeg geld, geen nageslacht en een onderkomen waar nog geen voordeur in zat. Als een stel beesten leefden ze er, niemand zag hen staan, niemand gaf om hen. Alleen als ze iets nodig hadden. ´Ahmed, waar is mijn post? Ahmed, til even mijn boodschappen, Ahmed, wanneer maak je de lift, Ahmed, maak het trappenhuis eens wat vaker schoon!’

Dat vind ik net iets te veel woorden/voorbeelden voor wat je duidelijk wil maken. Als je dat vervangt door bijvoorbeeld:
Dit is het dan, mijn leven. Staartarm, geen kinderen en als vuil worden behandeld, behalve dan wanneer iemand iets van me moet dan kan je de eigenlijke gevoelens die daarbij komen kijken wat meer uitlichten. De schaamte, het bloed dat borrelt van woede, zulke dingen. 
Nu voer  met deze opsomming je het tempo op waar dat niet echt in het voordeel werkt. Het is meer razen over die feiten dan het echt voelen. 

Als je alles en iedereen die klaagt net iets minder woorden geeft om het voorbeeld uit te werken, en wat meer stilstaat bij wat dat teweegbrengt, kun in dit geval letterlijk korter en krachtiger schrijven. 

Dat gezegd hebbende: je tekst spreekt inhoudelijk zeker aan en in de basis is het goed genoeg om de ellende van je personages over te laten komen. Het leest, ondanks die 'hikjes' toch nog fijn weg! 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Eline, welkom op het forum. Je hebt al de nodige aanwijzingen gekregen wat betreft een eigen titel, hoeveelheid woorden en krachtiger schrijven. Ik sluit me aan bij de opmerking dat het een beklemmend verhaal is. Het is een triest verhaal, je hebt de ellende goed verwoord. Graag gelezen.

Ik zou nog toe willen voegen dat het beter leest als je de gesproken zinnen op een nieuwe regel begint en per spreker onder elkaar zet. Dan krijg je een beter beeld wie wat zegt. Misschien dat het in de tegenwoordige tijd nog meer binnenkomt. 

Waar betalen we jou nu eigenlijk voor?”.   --> de punt hoeft niet meer als er een uitroepteken of vraagteken staat.

“Ik meen het Ahmed, mijn hoest wordt met de dag erger”.  --> de punt hoort voor het aanhalingsteken te staan.