Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#444 De kers van de taart

‘Ik hou zoveel van je, zo veel, jij bent mijn alles, mijn zonnestraal!’ Zusje hoort het niet. Uit mama’s ogen vallen veel tranen. Zusje ziet ze niet. Het apparaat naast haar bed piept aan één stuk door.

Die ochtend werd ik nog voor de zon opkwam wakker. Ze zouden voor me zingen. Er zou taart zijn en cadeautjes! Mama zou zeggen dat ik haar alles ben, haar zonnestraal, en dat ze héél veel van me houdt. Stil wachtte ik tot papa en mama mijn kamer inkwamen.
‘Kom jongen, kleed je aan, we moeten gaan,’ zei mama. Ik  kreeg een boterham met appelstroop die ik in de auto opat. Het regende hard. In de lange gang naar mijn zusjes kamer hielden papa en mamma elkaars hand vast. Mijn vingers plakten, ik likte er zo nu en dan aan.

Zusje heeft leukisnie. Dat wist ik al lang voor de dokter het vertelde. Want nadat zusje kwam, was niks meer leuk. Het Zandkasteel keek ik in mijn eentje. Mijn billen veegde ik zelf af. De Nutella die daarna op mijn vingers zat was nie lekker. Mijn kleurige prentenboeken werden stoffig.

In het restaurant wees ik het grote stuk taart met een glimmende kers erop aan. Papa zei: ‘Da’s prima, knul,’ en roerde stil in zijn koffie. Ik huppelde naar zusje en lette goed op dat de kers niet van de taart viel. Mama stond aan de balie met de dokter te praten. Ik klom op het bed en ging naast zusje zitten. ’Snieleuk,’ zei ik tegen haar. Ik haalde het kapje van haar gezicht en stopte die lekkere kers achter in haar mond.

‘Lang zal ik leven, lang zal ik leven …’ zingt Pino in mijn hoofd. Ik lach en vang een straal zonlicht met mijn gezicht.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Stella, ik zie de opdracht niet terug in je verhaal en ik mis de bekentenis. Dat neemt niet weg dat ik het een hartverwarmend verhaal vind en graag gelezen heb. Mooi hoe je de belevenis van het jongetje verwoordt.

Hier en daar vind ik de woordkeuze niet helemaal bij het jongetje passen, te volwassen. Als hij woorden als "leukisnie" en "snieleuk" zegt, denk ik dat die woordkeuze ook in zijn hoofd zit.
Als je in de trant van de rest van het verhaal blijft, zou ik in de zin "De Nutella die daarna op mijn vingers zat was nie lekker" niet schrijven ipv nie. Het is overigens wel een hilarische zin, want ik zie de "Nutella" voor me :-)

Die ochtend werd ik nog voor de zon opkwam wakker. ---> achter opkwam hoort een komma. Dit is een voorbeeld van te volwassen taalgebruik. Een kind zou naar mijn idee niet zeggen dat de zon opkomt. Misschien: Die morgen was ik eerder wakker dan de zon. 

Ze zouden voor me zingen, en er zou taart zijn en cadeautjes! Mama zou zeggen dat ik haar alles ben, haar zonnestraal, en dat ze héél veel van me houdt.  ---> Voor een "en" in een zin hoort geen komma.

Dat wist ik al lang voor de dokter het vertelde. Want nadat zusje kwam, was niks meer leuk. ---> Want is hier een voegwoord. Het verbindt deze twee zinnen met elkaar en hoort achter een komma te staan. (... het vertelde, want ... )

en stopte die lekkere kers achter in haar mond.  ---> ik zou hier het woord "achter" weglaten. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Die bekentenis lees ik er wel in. Ik vind het een nogal heftig verhaal. Mij iets té leukisnie, maar ik vind het wel knap gedaan.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Stella, long time no read! Ontroerend mooi, je hebt het kinderperspectief goed getroffen. De bekentenis is er duidelijk, alleen vermoed ik dat de dader zich niet geheel bewust is van de reikwijdte van zijn gift.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief: Dankjewel voor het aandachtige lezen en je feedback. Ik heb een komma weggehaald voor een 'en', en in plaats daarvan een punt en een hoofdletter gebruikt. Het was zoeken naar een balans tussen de kinderlijke gedachten en de volwassen daad. Ten behoeve van die melodie heb ik me daarom bewust taalkundig wat vrijheden veroorloofd. 
Dat de kers achter in haar mond wordt gestopt, is best cruciaal. 

@ Mespunt: Dankjewel! 

@ Ton: Gezellig dat jij hier ook nog bent! Dankjewel voor je compliment.
Wellicht is het kind niet zo onschuldig als het lijkt.  

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Stella, 

Bedankt voor je inzending. Ik vind het een ontroerend, aangrijpend verhaal. Het verhaal is vooral goed gelukt omdat het zo dicht bij de belevingswereld van het kind is geschreven. Ik vind het alleen geen typische bekentenis. Ik lees wat er gebeurt, maar ik zie de hoofdpersoon dat nergens ‘opbiechten’. Daarvoor zou je een andere structuur moeten gebruiken. Iets minder scène gebruiken dus. Als je hoofdpersoon zich erg schuldig voelt over de gevolgen van zijn daad, zou dat een goede vertelvorm kunnen zijn. 

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt!

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Stella,

Een heftig maar tegelijkertijd ontroerend verhaal. Het raakt me in zekere zin. Mooi hoe je het perspectief zo uit die van een kind heb geschreven. Graag gelezen

Groetjes

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Anna: Dankjewel voor het analyseren van dit verhaaltje, Anna. Ik heb zeker iets aan je commentaar. 
Mijn fantasie sloeg op hol en ik vergat dat je je schuldig moet voelen, én een publiek hebben, om een bekentenis te kunnen doen. Wellicht komt dat later bij dit jongetje. Hij zit nu nog teveel in zijn hoofd. 
Ik vond het een erg leuke uitdaging om zonder het showen, beeldend te schrijven. 

@ Sensei: Dankjewel :-). 

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@Stella M

Jaaaa, een echte Stella! :-D 
Ik zag je verhaal voorbij komen op Fb. In zekere zin is het zeker een bekentenis. Dat joch biecht alles op aan de lezer. Maar dan moet je in dat bekentenis gedeelte wel even de ' weghalen in de gesprekken. 
Die 'horen' alleen in de eerste en de laatste alinea.
Prachtig, prachtig. Dat rotjoch, dat nog te klein is en toch al zo kwaadaardig, kan de gevolgen niet helemáál overzien. Dat hij op deze manier alsnog niet de aandacht krijgt waar het hem om gaat. 
Top. Heerlijk om je weer eens te lezen.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Schuldig voelen is geen must, hoor. Maar het zou wel meteen een nieuwe dimensie aan het verhaal kunnen toevoegen. 

Fijn dat je het een leuke opdracht vond!