Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#444 - Breekpunt

We reden naar haar ouders, want haar moeder was afgelopen woensdag jarig geweest. Anne was natuurlijk weer kwaad. Die ruzie duurde toen al dagen.
                ‘Dat valt me weer zó van je tegen,’ had ze gemopperd. Ik hoor het haar nog zo zeggen. Ze zat op dat moment naast me met haar armen over elkaar en keek uit het zijraam. Ze had me schijnbaar nog ruim van tevoren geappt.
                Ik kneep dat stuur zowat fijn. Ik weet nog dat mijn vingers helemaal wit werden. Ze begon een hele tirade over dat ze wel duizend keer had gezegd dat haar moeder een hekel heeft aan rozen. Ze verwacht dat ik alles onthoud wat ze me vertelt. Ze had me trouwens helemaal niet geappt over dat het geen rozen mochten zijn. Ja, oké, ik had haar appje niet gelezen, maar toch had ze dat nog even kunnen zeggen. Toen ik opzij keek, zat ze praktisch helemaal tegen de deur gedrukt.
                Toen begon ze te zeuren over dat ik uitgerekend woensdagavond ging biljarten en dat ik had moeten weten dat haar moeder toen jarig was. Ik mag toch ook wel een keer wat vergeten?
                Ik doe blijkbaar alles verkeerd. Dan is het toch niet zo gek dat ik het op een gegeven moment helemaal had gehad? Het is misschien niet zo handig om dit zo te zeggen, maar ik besloot om tegen een boom op te rijden en maar af te wachten of we dat zouden overleven. Ik had er alles voor over om dat gesprek af te kappen.
                Ik gaf een ruk aan het stuur en toen begon ze te gillen. Volgens mij had ze niet eens door wat ik van plan was. De voorruit barstte door de impact.
                Het was een rustige weg, maar ik had die wielrenner echt niet gezien, agent.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welkom op dit forum Eev. Voor er collega schrijvers opmerkingen over maken vind ik jouw insprong bij elke alinea (behalve de eerste?) wel schattig want toen wij vroeger op school bijvoorbeeld nieuwjaarsbrieven of andere brieven leerden schrijven moesten wij dat ook doen. Ik heb genoten van het verhaaltje en laat het aan de coach over om het te beoordelen in het kader van de opdracht. 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi, bedankt! :) Grappig dat je dat van vroeger herkent! Ik heb het zo aangeleerd gekregen toen ik studeerde, wat nu zo'n tien jaar geleden is. Het was me inderdaad al opgevallen dat ik het verder niet zie op dit forum.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Eevv, welkom. Een heel mooi debuut. Vlot en onderhoudend geschreven en daarom graag gelezen. Vooral het einde komt echt onverwacht. 
Hoewel de irritatie duidelijk aanwezig is, vind ik de noodzaak om tegen een boom te rijden niet echt gerechtvaardigd. Dat maakt voor mij het verhaal niet geheel geloofwaardig. In een toch wat luchtig verhaal, vind ik dit een behoorlijk serieuze gedachte. 
In tegenstelling tot Gi, vind ik het inspringen niet mooi, maar dat is persoonlijk.
Ik heb een aantal zeurtjes, maar dat desondanks heb ik je verhaal met plezier gelezen en kijk uit naar een volgende inzending. 

Er zijn een aantal woorden waar ik op haak: want, maar, toen, weer, toch. Dat zijn woorden die een zin stropen, zeker als je ze vaak gebruikt. De meesten kunnen zonder probleem weggelaten worden. Bijvoorbeeld in de eerste zin.  "want" geeft aan dat er een uitleg komt, zonder dit woord is dat ook duidelijk.
We reden naar haar ouders, haar moeder was afgelopen woensdag jarig geweest. 

Verder zou je eens kunnen kijken naar het begin van een zin. Je begint een aantal keer met ik/zij/wij + werkwoord. Als je de zin iets anders formuleert, leest het prettiger. Wellicht ook een kwestie van smaak. 
Bijvoorbeeld de zin: Ik doe blijkbaar alles verkeerd. ---> Blijkbaar doe ik alles verkeerd.

Ze had me trouwens helemaal niet geappt over dat het geen rozen mochten zijn. ---> de zin leest zo niet zo mooi. Het woordje "over" zou je weg kunnen laten.
 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je feedback, Fief! Ik zie wat je bedoelt met dat het een nogal heftige beslissing is om tegen een boom te rijden. Dat ben ik ook met je eens. Het escaleerde nogal snel, haha.

Ik snap je punt over de voegwoorden ook zeker, maar ik hou er zelf niet van als een samengestelde zin uit twee hoofdzinnen bestaat. Je kan ervoor kiezen om het wel te doen uit literaire overwegingen, maar ik ben toch een te grote taalpurist om me er aan te wagen. 

Je punt over woordvolgorde vind ik een hele goede! Ga ik zeker op letten.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik snap je punt over de voegwoorden ook zeker, maar ik hou er zelf niet van als een samengestelde zin uit twee hoofdzinnen bestaat. Je kan ervoor kiezen om het wel te doen uit literaire overwegingen, maar ik ben toch een te grote taalpurist om me er aan te wagen. 

Juist een taalpurist zal proberen overbodige woorden weg te laten. Het heeft niets met literaire overwegingen te maken, maar met het vlotter laten lezen van een tekst. Bovendien moet bij een tekst met een woordrestrictie elk woord tellen. Dan kan het weglaten van overbodige woorden ruimte geven voor net die extra zin die er wel toe doet. Even zo goed een kwestie van smaak en die mogen hier gelukkig verschillen. 

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat ik bedoelde is dat hoofdzinnen in een samengestelde zin van elkaar gescheiden horen te worden door een voegwoord. Sorry, dat was inderdaad niet heel duidelijk. Daar kan je natuurlijk van afwijken. Dat is dan inderdaad een kwestie van stijl en smaak :)  Je hebt ook zeker gelijk over dat elk woord moet tellen, en dat is absoluut één van de punten waar ik beter op moet letten. Bedankt! 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat ik bedoelde is dat hoofdzinnen in een samengestelde zin van elkaar gescheiden horen te worden door een voegwoord. 

Nee hoor, niet persé.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Eevv, 

Welkom op het forum. Leuk dat je ook meedoet met de wekelijkse schrijfopdracht. Een vlotte schrijfstijl en een goede opbouw, waardoor je verhaal aangenaam was om te lezen. Ik sluit mij aan bij Fief over het feit dat het tegen een boom aanrijden, best een heftige belissing is. Helemaal in de context van je verhaal. Dat haalt niet weg hoe je het mooi over hebt laten lopen met je afsluiting. Het was een leuke twist en ik zag hem zeker niet aankomen. Ben benieuwd naar meer verhalen van jou. Graag gelezen.

Groetjes

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Eevv, inderdaad een mooie binnenkomer op dit forum. Welkom. Je hebt al een aantal suggesties meegekregen, ik heb daar niet veel aan toe te voegen.
Voor wat betreft de heftigheid van de beschreven actie; ach, we doen hier aan fictie, soms is niets ons te gek. En ik denk dat Hans Dorrestijn je hp zou prijzen om zijn actie; zie  https://www.dumpert.nl/item/7554139_330e6192.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Eevv,

Bedankt voor je inzending. Ik zie dat je nieuw bent op het forum, welkom! Hier zijn mijn tips en bevindingen.

Ik denk dat de opdracht niet helemaal geslaagd is. Er zijn zeker een aantal vertellende momenten in het verhaal te vinden, maar het is geen zuiver stuk waarin een gebeurtenis wordt naverteld. Dat ligt met name aan de opbouw van het verhaal (we zitten erg dicht op de huid van de personages, bij een navertelling is er toch wat vaker meer afstand tot de personages). 

De vertelling zal meer tot zijn recht komen als je zou beginnen met de bekentenis, dus begint bij het einde. (Denk aan: Ik was kwaad en ik probeerde mij en mijn vrouw te verongelukken.)

Dit is maar een suggestie, je zou ook kunnen nadenken over een andere structuur. 

Ook vind ik het woordgebruik niet toereikend genoeg. Woorden als ‘toch’, ‘al’, ‘toen’, maar ook worden als ‘natuurlijk’, ‘trouwens’, en ‘blijkbaar’, zou je voor het grootste gedeelte moeten schrappen. Ik ben niet principieel tegen het gebruik van deze woorden, maar in deze tekst werkt het niet, omdat door deze woorden de vaart uit het verhaal wordt gehaald. 

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt!

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt, allemaal!

Bedankt voor je feedback, Anna! Ik denk inderdaad dat ik de opdracht dan niet helemaal goed heb begrepen. Ik had het opgevat als een bekentenis en ben niet echt voor een navertellende vorm gegaan. Kwestie van de opdracht beter lezen, haha.

Ook bedankt voor je punt over de vaart van het verhaal. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Ik zal het meenemen!