Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#444 Als de nood hoog is

Lieve Mona,

Het is niets voor mij om op deze manier hulp te vragen, maar ik ben radeloos en ik hoop dat je mij kunt helpen.

Het gebeurde gisterochtend. Mijn man was al vroeg naar zijn werk gegaan en ik maakte me klaar om boodschappen te gaan doen. Net op het moment dat ik mezelf heerlijk had ingezeept, werd plotseling het water koud. Vloekend hipte ik nog een laatste keer onder de straal en droogde me daarna bibberend af. Alweer een storing aan de cv-ketel, dit kon zo echt niet langer. Ik besloot Harrie, onze buurman, een appje te sturen. Hij hielp ons al vaker uit de brand en heet duidelijk niet voor niets zo.

In een wip stond hij op de stoep.
‘Waar staat dat ding?’ vroeg hij, en ik ging hem voor naar boven.
Terwijl ik het klepje van de cv-ketel opendeed, voelde ik hem van achteren naderen. Als ik niet nog kippenvel had, zou ik het op dat moment wel hebben gekregen!
Ik voelde zijn adem in mijn nek toen hij fluisterde:
‘Wat ruik je lekker buuf.’
‘Een error,’ stamelde ik.
‘Ja’, zei hij, ‘het vlammetje is uit, laat mij maar even.’

Wat volgde nadat ik hem vroeg of hij over het juiste gereedschap beschikte, laat zich niet in zo’n keurig weekblad als Story beschrijven. Als ik zeg dat mijn waakvlammetje een steekvlam bleek te zijn, begrijp je vast wat ik bedoel.

Maar nu mijn vraag: weet jij wat storingscode E02 betekent en wat ik moet doen om weer warm water te krijgen?
 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Bedankt mespunt, voor het delen van jouw verhaal. Het is op een humoristische manier geschreven en de plotwending aan het einde is onverwacht. Het is interessant om te lezen hoe een alledaagse situatie kan leiden tot een grappige en spannende ontmoeting met de buurvrouw.

Wat betreft de vraag over storingscode E02, helaas kan ik hier geen antwoord op geven als leek. Het is aan te raden om contact op te nemen met een professionele loodgieter of een monteur van de cv-ketel om dit probleem op te lossen.

GG
Tony

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

oef, Mespunt, dat is nog eens een bekentenis. Goed gedaan. Ik zag het min of meer wel aankomen, maar de vraag op het eind was verrassend. Mona? Wie dat nog weet is van een bepaalde leeftijd ;-)
De interpunctie verdient aandacht.

had ingezeept werd plotseling ---> er hoort nog een komma tussen ingezeept en werd. Zo zijn er nog een aantal zinnen meer waarbij een komma mist tussen twee werkwoorden die niet bij elkaar horen.

Hij hielp ons al vaker uit de brand en heet duidelijk niet voor niets zo. ---> Handige Harrie?

Ik voelde zijn adem in mijn nek toen hij fluisterde: ‘Wat ruik je lekker buuf’. ‘Een error’ stamelde ik. ‘Ja’, zei hij, ‘het vlammetje is uit, laat mij maar even.’

Ik zou de gesproken zinnen onder elkaar zetten. Leest overzichtelijker. De punt achter buur hoort voor het ah-teken te staan. Achter error hoort nog een komma.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Noaberschap Tony, ik ben blij dat je het leuk vond.

Deze maand veertig Fief, niet doorvertellen alsjeblieft. Bedankt voor je feedback, ik heb wat aanpassingen gedaan.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag mespunt,

Bedankt voor je inzending. De navertelling is goed gelukt en ik vond het een leuk verhaal om te lezen. 

Het enige waar ik over twijfel is over hoe realistisch het is dat dit op zo’n manier in een brief wordt opgeschreven. Een lezer kan over het algemeen veel hebben, maar ik denk dat dit niet realistisch genoeg is. De brief past hier denk ik niet als de vorm van het verhaal, ik denk dat je beter een andere vertelvorm kunt kiezen.

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je reactie Anna. Ik koos juist voor deze vorm, omdat Mona wel vaker gekke bekentenissen voorgeschoteld kreeg. Je hebt gelijk dat het niet erg realistisch is, maar ik wilde deze keer vooral een simpel en vermakelijk verhaaltje schrijven, dus het doet me goed dat je het toch leuk vond.

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Mespunt,

Ik ken nog wel een handige monteur voor als je hem nog nodig hebt ;)

Ik vind het een leuk en interessant verhaal om te lezen. Het was voor mij duidelijk, alleen vond ik het wel wat voorspelbaar. De woordspeling in je verhaaltje vond ik echter geweldig. Graag gelezen.

Groetjes

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mespunt, de aanhef veroorzaakte meteen een nostalgische grijns (niet dat ik ooit een fervent Story-lezer was ... ). Leuk, onderhoudend verhaal met grappige woordspelingen en mooie slotvraag.
Twee opmerkingen van de afdeling Slak met Zoutvaatje;
- bij het inzepen staat ze kennelijk niet onder de straal (ze hipt er daarna nog een laatste keer onder); is het dan mogelijk te merken dat het water plotseling koud wordt?
- dat juist deze buurman (nota bene van het type handige Harrie, bovendien wonend in het belendende - dus soortgelijk - perceel) moet vragen waar de cv-ketel is, lijkt me minder geloofwaardig.
Dit neemt niet weg dat ik genoot van je verhaal.
 

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

@mespunt,

Wat mij betreft is je missie geslaagd. Het is misschien een wat vrije interpretatie van de schrijfopdracht maar bevat zeker (ten dele) een bekentenis en is vooral tell.  Aan Mona werden de gekste vragen gesteld, die van jou past wel in dat rijtje. Ik heb er hartelijk om gelachen. Het is luchtig geschreven en heeft als doel de lezer te vermaken. Daar past deze briefvorm prima bij.

Ik zou er nog even een naam onder zetten. De lezer wil natuurlijk wel graag weten wie de inzendster van de vraag is. 😉

Technisch puntje: in een (na)vertelling mogen (horen) de aanhalingstekens weg. Ik doel op het gesprek met de buurman.

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie reacties, met een aantal terechte opmerkingen. Ik probeer ze in mijn achterhoofd te houden bij de komende opdrachten.