Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#443 Uitwendige kentekens

 

Disclaimer: Het Grondwettelijk Hof heeft in zijn arrest nr. 40/2011 van 15 maart 2011 beslist dat de Raad van het Gemeenschapsonderwijs van de Vlaamse Gemeenschap zonder door een decreet uitdrukkelijk verleende machtiging op grond van die bevoegdheden, in een reglement van inwendige orde, leerlingen van het gemeenschapsonderwijs kan verbieden zichtbare religieuze en levensbeschouwelijke kentekens te dragen.
Moppen waarnaar gerefereerd wordt in de tekst, zullen sommigen oud en versleten voorkomen en dienen enkel ter opvrolijking.

Op internationale bijeenkomsten komt een sjeik of koning soms in djellaba opdraven. Mevrouw Merkel heb ik nooit in een dirndl jurk gezien, maar ze kwam dan ook niet uit Beieren. Als ze moslimlanden bezoeken, dragen vrouwelijke staatshoofden hoofddoeken, zogenaamd uit respect.

De vroegere koningin Beatrix kreeg er kritiek op, ook al zag ze er beeldig uit, voor één keer zonder een exemplaar uit haar omvangrijke hoedencollectie. Wie officieel gast is in Israël hoort een keppeltje te dragen. Gelukkig, want een sjtreimel zou van het goede te veel zijn.

Wie er onder het keppeltje, fez, of hoofddoek schuil gaat maakt niet uit, zij of hij mag een gewone of een dragqueen, een heilige of een terrorist, een held of een dictator zijn. Steeds gaat het over het al of niet toelaten of verplichten van zichtbare religieuze tekens, maar zelden over het door de eigen religie verbieden om die tekens te dragen.

Zonet heeft Rome de Generale overste van de Congregatie van de Broeders van Liefde aan de kant geschoven. Zijn standpunten waren niet meer verenigbaar met zijn achterban, of zoiets. De sterke verhalen van de honderdduizenden leerlingen die school liepen in een van de vele instellingen van deze congregatie zijn schering en inslag. In de tijd dat de broeders geen djellabas, maar soutanes droegen, hadden velen een dubbele kin. Dat kwam door het herhaaldelijk vastklemmen van de opgerolde soutane bij het plassen of bij minder stichtelijke handelingen. De overstap naar de clergyman vereenvoudigde het zedenfeit, zowel voor dader als slachtoffer, door het simpel openen met de rits.

Is het niet bemoedigend dat de Paus tijdens de laatste audiëntie van Gina Lollobrigida zaliger zijn omstaanders glimlachend verwees naar de beide moordenaars naast Christus aan het kruis, toen hij op de boezem van de filmdiva het met diamanten bezette kruisteken ontwaarde?

 

 

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Schmetterling, 

Ik vind dat je de disclaimer goed hebt omschreven voor het wokende verhaal dat volgt. Alleen vond ik je eerste zin vrij lang, waardoor hij in mijn ogen minder vlot las. Voor de rest had je verhaal een duidelijke boodschap die mij lichtelijk deed irriteren. Graag gelezen.

Aha, bedankt voor de verhelderende toelichting.

Groetjes.

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Commentaar Marc: Een disclaimer in de vorm van een arrest van het Grondwettelijk Hof, de aandacht is direct gevangen. Zou er een disclaimer voor zulke disclaimers moeten geschreven worden dat ambtenarees absoluut aan vernieuwing – lees – meer vereenvoudigd taalgebruik toe is? Maar goed, de teneur is duidelijk. Wat volgt is een scherpe waarneming, gevat in luchtige taal. Originele uitleg waar de dubbele kin van de broeders vandaan kwam en achteloos schrijnend hoe dat ‘probleem’ zichzelf oploste … voor de dubbele kinnen dan. Erudiet en doortastend. Het laatste stukje is wat hermetisch; met wat verbeelding echter kom je een heel eind.

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Sensei, zoals Marc terecht opmerkt gaat het om de officiële tekst van een decreet van de Vlaams Gemeenschap. België heeft naast de federale (nationale) regering nog vijf andere (regionale) regeringen. Die kunnen ieder voor zich wetten uitvaardigen. In Vlaanderen noemt men deze 'decreten'. Dank je voor de reactie.
@ Marc, en de burger wordt geacht dit taalgebruik te gedogen en erger nog, te verstaan!. Over taalgebruik gesproken, ik weet niet precies wat je met de term hermetisch bedoelt in deze context. Over het decolleté van Gina kan het niet gaan.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Goed gekozen disclaimer. De reden van de dubbele kin is nieuw voor mij. Inderdaad een scherpe waarneming, met schrijnende achtergronden. 

Graag gelezen op stilistische grond, qua inhoud niet graag natuurlijk. 

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Commentaar Mili: Schmetterling, is ‘verluchting’ niet het ventileren van constructies en bedoel je wellicht ‘verluchtiging’? Prachtige woorden als ‘sjtreimel’, hoewel te veel en niet teveel.

Van internet gekopieerd: Teveel is een zelfstandig naamwoord dat ‘een overschot’ betekent. Het wordt voorafgegaan door een lidwoord (een teveel, het teveel). Te veel, met spatie, betekent ‘een te groot aantal’ of ‘meer dan nodig/gewenst’.

Blijf ik sowieso in de ban van je schrijven.

Waarom krijgt Fez van jou een hoofdletter en niet het keppeltje? Bewust gedaan?

Hoewel ook ik moeite heb met het kruis op de borsten van Gina die de paus zonder gene aanschouwde, vind ik je inzending verrukkelijk doordesemd. Merci.

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Hadeke: de oude dubbele kin mop was dus toch nog niet alom bekend. 
@ Mili: De ventilatie is opvrolijking geworden. Eerst teveel aan elkaar geschreven, dan weer los, dan sloeg de twijfel toe en in plaats van het verdomme op te zoeken toch weer aan elkaar geschreven. Geen idee waarom Fez met een hoofdletter stond, misschien omdat het ook de naam van een stad in Marokko is? Het kruis op de borsten is een nog oudere mop dan die van de kin. In Frankrijk werkte ze (de mop) met BB en in onze contreien meestal met Dolly.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, je beschrijft goed hoe gevoelig het dragen van de "verkeerde" kleding bij sommige bevolkingsgroepen ligt.
De dubbele onderkin kan nu niet meer genegeerd worden. 

dirndl jurk  --> dit is dubbelop. Een dirndl is bij voorbaat al een jurk.

Bij kentekens denk ik eerder aan nummerplaten van auto's dan aan kenmerken of symbolen van een geloofsovertuiging, maar dat is persoonlijk.