Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#443 Politiek incorrect

Gerard is misschien wel de man die we allemaal willen zijn, gewoon zeggen wat hem voor de mond komt. Het dunne laagje vernis wat we beschaving noemen weerhoudt ons daarvan. 

Gerard zat achter zijn bureau en gaf zichzelf over aan zijn dagdromen. Er waren ontzettend veel vrouwen en allemaal waren ze anders. De een had scheve tanden en liep gebocheld en de ander was lang, had een fantastich lichaam en een buste waar je u tegen zei. Maar in één ding waren ze allemaal gelijk. Gerard zag er een voor zich met een rank, perfect lichaam die zich voorover boog om hem te kussen. Met een gelukzalige glimlach kwam hij omhoog van zijn stoel. Op dat moment werd er geklopt...
Zijn fantasie spatte uiteen. 'Kom alleen binnen als je mijn tijd niet verspild,' bulderde hij.
Voorzichtig ging de deur open en een gepukkeld, blond hoofd keek naar binnen. 'Mijnheer Pompedour...Gerard Pompedour? '
'Dat ben ik, jongen. Wat kom je verdomme doen? '
Wat een randdebiel, dacht hij. Het lijkt wel of hij aan het downsyndroom leidt.'
Vol vuur stapte hij met uitgestoken hand op Gerard af. 'Ik kom u om de hand van uw dochter vragen. '
'Heb je een auto? '
'...een auto? '
'Het moet minstens een BMW zijn, of een Mercedes. '
De jongen ging zenuwachtig verzitten. 'Ik heb een busje, voor mijn werk. '
'Hoeveel verdien je per maand? '
'Euh...ik ben marktkoopman. Ongeveer tweeduizend euro per maand. '
Gerard verborg een ogenblik zijn hoofd in zijn handen, richtte zich toen op in zijn volle lengte en wees naar de deur.
'ERUIT!!! IK ga mijn dochter niet veroordelen tot de bedelstaf. '
'Maar...maar ze houdt van me, en ik hou van haar, ' riep hij wanhopig uit.
Gerard schudde vermoeid zijn hoofd, prikte toen een vinger zijn kant op.
'Op deze manier schieten we geen bal op, jongen. Ik zal erover nadenken'
Met een wezenloze blik keek de jongen hem aan.'Ja, maar...'
'Dan nu eruit, jongen. Ik heb vandaag nog meer te doen. Ik heb het er over met mijn dochter. Misschien kan ik het nog uit haar hoofd praten.'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Commentaar Marc: Het verhaal is nogal rommelig en er staan fouten in. Maar ik buig me over het inhoudelijke. Ik kan me niet van de indruk onttrekken dat hier gechoqueerd wordt om te willen scoren. Vroeger, nu en nooit niet denk ik dat incest – zoals ik het uit deze tekst begrijp – genade zal vinden in iemands ogen. Dat staat buiten de woke-discussie. Deze tekst is duidelijk bedoeld om afkeer op te wekken en daarin is de schrijver geslaagd. Ik wil helemaal geen Gerard zijn …

 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

dit gaat verder dan politiek incorrect. niemand (behalve zijn mede-beesten) zal hem willen zijn. Incest beschrijven vanuit dader is een ding. maar het eerste deel dat wij hem zouden willen zijn omdat hij alles zegt wat hij wil? dit hoort niet bij elkaar.
Ik zou eerste deel eruit halen en laat ons zijn gedachten zien, laat het in zijn hoofd rotten. niemand zal incest hardop benoemen ...
 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik denk dat je het schokkende er nu uitgehaald hebt, want het incestieuze lees ik niet terug. Daarmee houd je een wat 'vlak' verhaal over. Misschien heb je de suggestie van Elf net verkeerd aangepakt. 

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Schrijvenisfijn,

Ik wil beslist geen Gerard zijn. 

Het enige wat ik niet begrijp is het incest idee. Waar kan ik dat uit concluderen? Ik sluit mij aan bij Hadeke. Het verhaal was interessant, maar in mijn ogen niet scherp genoeg. Het mocht van mij een tikkeltje erger om een grotere irritatie op te wekken. Graag gelezen!

Groetjes. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Commentaar Mili: Schrijvenisfijn, ik heb je eerdere versie voor me liggen en weet dat je aanpassingen deed. Ik deel de heldere reactie van Marc. Gerard is onbeschrijflijk abject en kan wat mij betreft in een betonmolen worden geflikkerd met veel beschaving en vernis.

Het heeft ook weinig met ‘politiek (in)correct’ schrijven te maken. Deze ‘leer’ schrijft ons voor door hij/zij/het/hun/x voorgeschreven woorden te bannen zodat we met zijn allen, heel divers en inclusief, één taal spreken. Is dat niet een heerlijk vooruitzicht?

Let op je grammatica; plaats komma’s tussen twee werkwoorden en een spatie vóór het beletselteken heeft de voorkeur. Onze @Fief zal je vast het e.e.a. nader duiden; zij leerde veel.

Het was ook geen gemakkelijke opdracht …

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijvenisfijn, ik denk dat er stiekem nog veel mensen als deze Gerard op de wereld rondlopen. Mensen die eerder in bezittingen denken dan in goede eigenschappen. Voor mij had je het nog wel scherper mogen zeggen, bijvoorbeeld iets denigrerends over het beroep van een marktkoopman of zo. Laat Gerard uit zijn dak gaan omdat de jongen "slechts" marktkoopman is. Nu vraagt Gerard alleen wat voor auto hij rijdt. Met alle respect, maar veel handelaren rijden een Mercedes.
Ik mis ook een disclaimer.
Maar zonder de opdracht in mijn hoofd zet je een irritant personage neer en in die zin graag gelezen. In de tegenwoordige tijd zou het voor mij nog beter binnenkomen.

als je mijn tijd niet verspild,' ---> verspilt

'Mijnheer Pompedour...Gerard Pompedour? ' ---> Wat Mili bedoelt, is dat deze zin op volgende manier geschreven moet worden:
'Mijnheer Pompedour ... Gerard Pompedour?' (spatie voor en na het beletselteken, geen spatie tussen het vraagteken en het ah-teken. 
Je zet een beletselteken zonder spatie achter een woord als je wil aangeven dat het woord door de spreker is afgekapt. Bijvoorbeeld:
'Mijnheer Pompe..., Gerard Pompedour?'
Breek je een woord af aan het einde van een zin omdat het personage het woord niet helemaal uitspreekt, dan komt er geen extra punt bij en een eventuele uitroepteken, vraagteken of ah-teken komt er dan zonder spatie achter. Dus:
'Mijnheer Pompedour ..., Gerard Pompe...?'
https://onzetaal.nl/taalloket/beletselteken

Op dat moment werd er geklopt... ---> het beletselteken achter deze zin heeft naar mijn idee weinig meerwaarde. Het teken verliest ook zijn waarde als je het te pas en onpas gebruikt. 
'...een auto? ' ---> idem bij deze zin. Waarom staat hier een beletselteken voor?

Ik zal erover nadenken' --> achter nadenken hoort nog een punt. (Geen spatie tussen punt en ah-teken)

keek de jongen hem aan.'Ja, maar...' -->  tussen twee zinnen hoort altijd een spatie. Dus:
keek de jongen hem aan. 'Ja, maar...'
(Hier doe je het op het einde van de tweede zin wel goed (geen spatie tussen beletselteken en ah-teken.)

https://taaladvies.net/wel-of-geen-spaties-voor-en-na-leestekens-en-symbolen-algemeen/ 

https://www.onzetaal.nl/taalloket/gradenteken-en-andere-tekens-spatie-of-niet

Het boek "Schrijfwijzer" van Renkema is een goed naslagwerk voor alles wat met schrijven te maken heeft. Op de site van Onze Taal of Taaladvies.net krijg je ook goede uitleg over van alles rondom grammatica. Bij twijfel is het altijd handig deze sites te raadplegen. 
 

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Hi schrijvenisfijn, 

Het verhaal is een beetje rommelig, maar de essentie van Gerard komt er wel uit :) Een dingetje dat ik me nog afvraag is dit: is het niet gek dat de dochter en deze jongen voornemens zijn te trouwen, maar de jongen de vader nog nooit ontmoet heeft? Hoewel, met een dergelijke vader kan ik me voorstellen dat je je geliefde daar ver weg van houdt ;) 

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel,Fief voor je uitgebreide feedback. Heb geprobeerd in de persoon van Gerard een zeer onaangenaam individu neer te zetten en dat is denk ik wel gelukt. De disclaimer is de eerste alinia. Verder allen bedankt voor de feedback. Met z'n allen maken we van elkaar betere schrijvers.