Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#443 Vet

Disclaimer

In onderstaand verhaal komt een tijdsbeeld tot uiting, waarin handelingen en denkbeelden als normaal aanvaard werden, waar dit tegenwoordig met een zekere afkeuring tegemoet getreden wordt. Vanzelfsprekend staan we juist nu ook ruimdenkender tegenover mensen die zich in vroeger tijden voor een rechtbank moesten verantwoorden of zelfs op een brandstapel belandden, vanwege vermeende magische krachten, geloofsopvattingen, huidskleur of geaardheid. Wat toen niet kon, kan nu wel en andersom.
Zo kent iedere tijd zijn taboes en wakkert een blik op de geschiedenis door het filter van wat we nu als ongewenst en zelfs ongepast vinden, de collectieve verontwaardiging aan, waar enkele decennia geleden nog een gejuich opsteeg.
Toch zou het verkeerd zijn deze uitingen te verontachtzamen of in het moeras der vergetelheid tot enkel een geur van rottende eieren te laten verglijden. Alles wat vergaat beschouwen op stank en de uiteenvallende resten die allang hun oorspronkelijke kleur verloren hebben, zou zijn als het ontkennen van de omnivoren waar we uit voortgekomen zijn, op basis van onze overtuiging dat we ook zonder vlees kunnen overleven.
Juist het benoemen en  vertellen van het verhaal, zoals het in zijn tijd en context geschreven werd, leert ons waar we vandaan komen en waar we naartoe willen gaan in de wetenschap dat verandering slechts mogelijk is met begrip voor de misvattingen waar we uit voortgekomen zijn.

Vet

De dikke zeug zuchtte diep, terwijl de mannen verlekkerd naar haar kont keken.
'Man, ik kan niet meer,' zei de grootste van de gespierde kerels.
'Ja,' antwoordde de ander en sloeg met zijn platte hand op haar lichtbehaarde achterste. 'Ruim honderd kilo schoon aan de haak, schat ik. Heerlijk!'
'Nog één keer en dan stop ik voor vandaag,' zei de grootste man en ging achter haar staan. 
'Vooruit!' schreeuwde hij en mepte op volle kracht op het golvende vel. 'Anders laat ik je schokken.'
Het varken hoorde de laatste woorden al niet meer.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aan deze disclaimer kan de gemiddelde sensitivity reader een puntje zuigen. Ik vind het slim en met humor geschreven en als vegetariër heb ik extra van het toekomstbeeld genoten.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

goed geschreven. stel je toch voor. ik hoop het zo, als (bijna helemaal, nog af en toe een ei, bio, maar meestal) vegan.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Commentaar Marc: Kijk, hier moest ik nu hardop om lachen. Een disclaimer om je vingers bij af te likken om daarna ongegeneerd het varken uit te hangen: heerlijk. De disclaimer geeft een unheimisch beeld van een verleden waarbij de lezer van het huidige tijdsgewricht zich achter de oren gaat krabben met de vraag of hier misschien toch niet duchtig met zijn voeten wordt gespeeld. ‘Vroeger was alles beter’ krijgt hier wel een heel aparte bijklank. Fijne ironie met een grove insteek …

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Commentaar Mili: Je disclaimer, Hadeke, magistraal en delicaat. Ik heb jou zo weinig te vertellen, behalve dat je de lezer plezier doet een komma te plaatsen tussen opvolgende werkwoorden.

Je verhaal ‘Vet’. Er wordt in enkele zinnen met een platte hand geslagen en op volle kracht gemept. En … diepe zucht, het is immens goor. Klasse jouw inzending.

Lid sinds

1 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Hadeke,

Heerlijke disclaimer en een vet goed verhaal.

Bedankt voor je leerzame inzending. Bewonderingswaardig. 

Graag gelezen.

Groetjes.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, ik hou er niet van wanneer Nederlanders iets 'vet' vinden, maar in deze context past het perfect. Knap schrijfwerk (tekst én disclaimer).