Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

​​​​​​​#442 Liever geen mens (vv #437)

“Eindelijk op weg naar de Aarde, Klimouth,  wat denk je dat we zullen vinden?”
“Ik heb er veel over gelezen, Fangrohl.  Ze noemen het de blauwe planeet omdat  ie bijna uitsluitend uit water bestaat.  Daarin krioelt het van het leven, maar wij gaan vooral  het bruingroene deel verkennen. Daar leven allerlei dieren met aan het hoofd een wezen dat mens wordt genoemd. Dat zou, net als wij, verstandelijk zeer ontwikkeld zijn. Op onze planeet Nine zijn er die beweren dat wij van hen afstammen. Zouden wij dan ook mensen zijn?”

Fangrohl en Klimouth zijn opgegroeid op de planeet Nine en zijn op missie naar de Aarde. Het is lang geleden dat er nog bemande vluchten vertrokken naar deze uithoek van het heelal. Wetenschappers hebben sedertdien veel  informatie gecapteerd en vergaard. Aan de grondslag van deze expeditie ligt een groter wordend voedseltekort op Nine. Men wil nagaan wat er op aarde voorradig is en hoe fauna, flora en de mens er geëvolueerd zijn.

“Kijk, Klimouth, die witte ballon die we al een tijdje op het scherm hadden onder ons is geëxplodeerd toen hij net terug over het water vloog. Wij zetten nu koers naar dat andere bruine deel. In het midden ervan zijn enorme graanvelden gesignaleerd.”
“Fangrohl, er is daaronder iets niet pluis. Het lijkt wel of er zich in dat gebied enorme ontploffingen voordoen. Kan het zijn dat mensen hun eigen voedsel vernietigen?”
“Op deze manier kunnen we niet aan land gaan. We dreigen beschoten te worden. Oh hemel, kijk daar helemaal rechts, dat is een raket die wel zeer hoog reikt. Ze valt een flink stuk verder in het water.”
“Waar zijn die mensen mee bezig? Ik denk dat ik liever geen mens ben, Fangrohl, ik ben liever iets dat van buiten die aarde afkomstig is, iets buitenaards.”

 

 

 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vind het helaas beschrijvend blijvend.
"Op onze planeet Nine ..." bijv. Zo praat je niet tegen elkaar als je allebei van Nine komt. De zin "Ze valt een flink stuk verder in het water" vind ik klinken of de spreker dit vertelt aan iemand die het allemaal niet ziet, maar ze zitten toch naast elkaar? Evenals de laatste zin. Het voelt niet alsof iemand dat zou zeggen. En al zeker niet jezelf beschrijven als "iets".
Het is een leuk gegeven bij de opdracht, maar ik denk dat als je de dialogen nog even aanpakt, het lekkerder leest.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Schmetterling

Dank voor je bijdrage.

Ik vind het leuk lezen, maar het is eerder een vorm van verslag dan een creatieve schrijftekst en dat is jammer, want er zit veel potentieel in.

Dat zou je kunnen doen door wat spanning in te bouwen (explosie ballon, de raket,....).

Johanna

 

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hi Schmetterling,

Ik ben het eens met ELF dat de dialoog een beetje onnatuurlijk aanvoelt. Wel heb je een erg leuke (en actuele) twist op het eind. Ook leuk dat je hebt voortgeborduurd op een eerder verhaal van jouw handen. Dat verhaal vroeg om een deel twee.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi hoe je wat actualiteiten in je verhaal verwerkt en daarmee ook wel een zorgwekkende blik van bovenaf werpt op hoe we met onze aarde omgaan.

Sci-fi is niet echt mijn genre. Ik raak de weg altijd een beetje kwijt in vreemde namen. Maar dat ligt vooral aan mij. 😀

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, je neemt mij helaas niet mee in het avontuur. Het idee achter je verhaal vind ik leuk bedacht, hoewel ik geen fan ben van sciencefiction. De dialogen lezen voor mij ook meer als een verslag dan als een beleving.

gecapteerd en vergaard. --> voor mijn gevoel is dit dubbelop, maar ik kan me vergissen.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beschrijf hoe het is om daar op eenzame hoogte te hangen, maar zeker ook wat je in de gaten houdt van boven. Beschrijf dus de sensatie en de observatie (en zorg dat niemand je uit de lucht haalt….) : zo luidde de opdracht, Elf. Het zal dus wel kloppen dat je het beschrijvend vindt. :-)
Wat de dialogen betreft: het zijn nu eenmaal ruimtewezens, dus ja, die communiceren anders, zeker? Toch bedankt voor de reacties. Ter geruststelling: er komt geen vervolg.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Hoi Schmetterling,
Je kunt beschrijven wat je ervaart (show)
of beschrijven dat je dingen ervaart (tell).
Bij show gaat de lezer makkelijker mee het verhaal in, ervaart wat de hoofdpersoon ervaart, ziet wat de HP ziet.
En zoals je lezers duidelijk maken: ze willen je verhaal in.
En wat betreft je dialogen: zoveel hoeft er niet veranderd te worden om prettiger te lezen.
We schrijven hier verhalen en feedback om van elkaar te leren.
Daar kunnen we alleen beter van worden. Nietwaar?

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elf, bedankt voor de reactie. Zoals je al eerder opmerkte: het blijft dus beschrijvend. Tsja, mijn inspiratie was blijkbaar oké voor de meeste lezers, maar de uitwerking had ook anders gekund, met name de dialogen die dus iets te beschrijvend waren. Ik wil wel leren, maar dan zou het nuttig zijn dat iemand ook aantoont hoe het wel kan, nietwaar?