Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#442 - Opmerkelijke Stilte

 

De zon komt langzamerhand op vanuit het Oosten. In de verte hoor ik de haan van de lokale boer kukelen en mijn soortgenoten kondigen de ochtend aan met sierlijk gezang. Ik sla mijn reusachtige, zwarte vleugels uit en begin aan de verkenning van mijn dagelijkse ochtendvlucht. Terwijl ik mij laat leiden door de wind, zwevend op zekere hoogte, geniet ik van de omgeving en welke spektakels zich weer zullen afspelen. Waarschijnlijk zie ik de vroege vogels die beginnen met de ochtendwandeling, de trouwe viervoeter die kwispelend zijn eerste rondje maakt en de topondernemer die het prachtige milieu vervuilt met de uitlaatgassen van zijn Mercedes.

Tijdens mijn ochtendritueel is dit het beeld wat ik meestal zie. Deze morgen is echter anders. Een opmerkelijke stilte, geen levende ziel en de straten zo leeg als in een spookstad. Zelfs de haan en de vogels maken geen geluid meer.

Hoewel ik een einzelgänger ben, mis ik toch wel het gevoel van saamhorigheid. Bovendien vind ik het maar een vreemd voorval. Wat is er gebeurd? Is het een tragedie of simpelweg toeval? In elk geval klopt er iets niet. Zulke gedachtes zorgen bij mij voor lichtelijke paniek. Met een razendsnel tempo en oog voor precisie ga ik het uitzoeken.  

Plotseling hoor ik een luid schot en een projectiel, dat op een millimeter na, mijn vleugel passeert. De adrenaline giert door mijn lijf. Waar kwam dit vandaan en wat was het?! Zonder ook maar iets of iemand gezien te hebben geeft dit mij een ijzingwekkend gevoel. Als ik een mens zou zijn, zouden de zweetdruppels op mijn voorhoofd staan. Seconden na het eerste schot wordt de volgende gelost. Een kogel schaaft al snijdend langs mijn gele snavel. Vliegensvlug keer ik om en verdwijn in de verte. Voor nu ben ik weg, maar ik kom terug.   

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Senseii, welkom op het forum. Ik heb genoten van je verhaal en verheug me op jouw volgende inzendingen.

Er was één deel van een  zin die ik niet zo fijn vond lopen , dat was: 'Desondanks ik een einzelgänger ben,' maar dat is heel persoonlijk en wil niet zeggen dat het beter of anders kan. 

Lid sinds

1 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag allen,

Bedankt voor jullie welkom en reacties! Het doet mij goed om te weten dat jullie mij vriendelijk ontvangen hebben. Met name dat mijn verhaal in de smaak is gevallen. Zelf ben ik zeker van plan om te blijven hangen en aan meer opdrachten deel te nemen. 

Feedback kan in ontzettend waarderen als beginnend auteur. Ik kan hier enorm van leren en groeien.

Bij voorbaat dank!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Senseii, veel van de laatste nieuwkomers haakten al snel weer af. Ik hoop dat je een tijdje blijft. Buiten volgende zeurtjes is jouw schrijfstijl wel aangenaam:
'Voorgeval' ----> 'voorval'
... geniet ik van de omgeving en welke spektakels zich weer zullen afspelen---> geniet ik van de omgeving en de spektakels die er zich weer zullen afspelen
Er moet taalkundig nodig geschaafd worden aan de tekst, maar dat laat ik over aan de coach. 
Ik vermoed dat hier een adelaar of in ieder geval een groot exemplaar vogel beschoten wordt, maar waarom alles zo opmerkelijk stil is kan ik vooralsnog niet raden.
 

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Welkom op het forum, Senseii. Leuk dat je meedoet aan de wekelijkse opdracht!

Mooi hoe wij de observaties en sensaties van de vogel in detail kunnen meebeleven. Ik heb echt even meegevlogen met jouw personage.

Bij het lezen van je tekst werd ik nieuwsgierig naar de reden waarom het stiller is dan normaal. Eerst dacht ik aan een lockdown (die associatie is nou eenmaal snel gemaakt), en daarna aan een jacht of misschien zelfs een oorlog met verdwaalde kogels richting de vogel, al zou dat laatste wel heel toevallig zijn. Misschien dat je dit iets kunt verduidelijken?

Verder vond ik “mede soortgenoten” een beetje dubbelop. Ik zou het op “soortgenoten” houden.

Goed om in je reactie te lezen dat je openstaat voor feedback. Als schrijver heb je een dikke huid nodig en daarin kan ik een voorbeeld aan jou nemen ;)

 

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goedemorgen Senseii,

Mooie tekst, en een prettige invalshoek. De roofvogel(denk ik) die sierlijk door de lucht zweeft. Je schrijft mooi en warm.

De functie van de merkwaardige stilte in je verhaal kan ik niet goed plaatsen. Je katje dan afvragen of dat een functie heeft en zo ja, het wat beter te duiden. Indien niet, zou ik het schrappen.

Het leest vlot m.u.v. deze zin: Desondanks ik een einzelgänger ben, Volgens mij is het woord 'desondanks' niet goed gekozen, waarom niet hoewel, of de zin anders formuleren om uit te drukken wat je wil zeggen?

Blijven meedoen aan de schrijopdrachten, want ik ben benieuwd naar nieuwe teksten van je hand.

Johanna

   

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuke insteek van de opdracht. Als ik jou was zou ik een paar woorden zoals daar zijn langzamerhand en sierlijk gezang schrappen. Eenvoud is het kenmerk van het ware. Ik kan niet goed thuisbrengen over wat voor vogel je het hebt als je schrijft over reusachtige vleugels. Het beeld wordt wel goed neergezet maar waarom zou hij een razendsnel tempo moeten hebben om het uit te zoeken. En wie schiet er op een vogel? Hoop nog meer van je te lezen en dank voor je bijdrage. Graag gelezen.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

De merkwaardige stilte vind ik juist heel goed gekozen.

Voor mijn gevoel haal je er iets teveel bij voor een kort verhaal. Dat doe je wel in mooie zinnen. De vogel verplaatst zich in de mens en herkent zelfs het merk van een auto. Voor mij werkt dat niet. Als je het terugschrijft tot de kern: vogel vliegt op, herkent de wereld niet zoals hij deze gewend is en wordt bijna neergeknald in een merkwaardige stilte. Op die manier geef je mij de kans om meer mee te leven met de vogel. De rest is voor mijn gevoel onnodige ballast.

Een veelbelovende start op dit forum.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Senseii, een mooie eerste bijdrage. Ik sluit me aan bij de vorige opmerkingen, maar ik heb het graag gelezen. 

Ondanks ik een einzelgänger ben, --> achter ondanks hoort nog "dat" te staan.