Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#439 Robert

 

Robert zit voor zijn raam en kijkt naar een kolibrie die nectar uit een bloem zuigt, een Lamprocapnos spectabilis. Stom beest, denk hij en likt zijn lippen. Ze voelen droog. Hij kijkt opzij naar zijn provisorisch zelfgemaakte salontafeltje, wat eigenlijk gewoon opgestapelde mappen met administratie zijn. Daarop staat een glas water, een pot vaseline en zijn verrekijker. Hij smeert zijn lippen in, neemt een slok water en kijkt weer uit het raam.

‘Sla de nectar op voor je oude dag, voorraadloze imbeciel!’ roept hij naar de kolibrie van achter het dichte raam.

Voorbij het dier, kijkt hij uit over de Californische heuvels die sinds gistermiddag mosterdgeel kleuren. Hij voelt de rust tot diep in zijn ziel reiken als hij denkt aan de weelde van zijn uitzicht. Het is zijn rijkdom. In de verte ziet hij twee silhouetten. Vroeger wandelde hij hele dagen over die paden. Het liefst liep hij zijn eigen pad, ver van de gebaande paden vandaan. Maar nooit samen. Dan mis je te veel van de natuur.

Hij probeert zich te herinneren hoe de wilde mosterdplant ruikt, maar het lukt hem niet en hij laat van teleurstelling, of ouderdom, de verrekijker uit zijn handen glippen. Naast zijn salontafel, hangt een foto van zijn dochters en zichzelf, twingtig jaar geleden, tijdens een wandeltocht door de ongerepte Californische natuur. Hij kijkt ernaar. Op die dag hadden ze oog in oog gestaan met een bergleeuw.  Hij zucht.

Dan hoort hij de schuifpui van zijn buurvrouw opengaan.    ‘En even wachten, daar komt ie’,  fluistert hij tegen de kolibrie.

‘Mimi’, krijst de buurvrouw, ‘kom hier poes, poes, poessie’.

'Salut', roept hij tegen de vogel, pakt een pil tegen hoge bloeddruk uit zijn binnenzak en slikt het door. Hij hoeft niet op zijn horloge te kijken om te weten hoe laat het is, daar heeft hij Mimi voor.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kerman, een interessant verhaal, maar ik mis context en de opdracht. Wie is Robert, wat is er gebeurd dat hij zo mistroostig is? Het is voor mij geen afgerond verhaal, eerder een stukje uit een groter geheel. 

provosorisch --> provisorisch

voorraadlose imbicil -->  voorraadloze imbiciel

californische heuvels ---> Californische 

Dan mis je teveel van de natuur. ---> te veel

... hoe de wilde mosterdplant ruikt. Maar het lukt hem niet ...  ---> maar is hier een voegwoord, dus achter ruikt hoort een komma.

Mimi’, krijste de buurvrouw, ---> krijst (het hele verhaal staat in de tt)

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Fief, dank voor alle spellings- en grammaticale verbeterpunten; ik heb ze verwerkt. Dit stukje gaat over een man die niet meer naar behoren kan lopen. En dat het niet afgerond overkomt, snap ik. Ik probeer op basis van voorgaande tips wat meer te schetsen en onderwerpen zachtjes aan te stippen in plaats van het teveel in de etalage te zetten. Het is een experiment. :) De kolibrie voor het dichte raam, de wilde mosterdplant, het pad en de poes zijn metaphoren, maar dat is misschien te vaag neergezet?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry, Kerman, ik haal jouw bedoelingen niet uit het verhaal. Ongetwijfeld ligt dat aan mijn inlevingsvermogen.

imbicil moet nog steeds imbiciel worden.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kerman, het verhaal is interessant, de verzuring van de hp is duidelijk en ik zie het landschap voor me. Graag gelezen, al zag ik de opdracht er ook niet in terug. Niet kunnen lopen als bijzondere vorm van lopen vind ik nogal een stretch.

Grtz,
Taco

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

In de eerste zin zou de Latijnse naam naar de kolibrie of de bloem kunnen verwijzen, op dat moment start ik met een hamertje. Ik weet niet of die naam in dit verhaal van meerwaarde is. Ik zou hem schrappen of juist verder in het verhaal nog wat meer detailweetjes neerzetten. Dan zegt het wat over de hp.

Hij kijkt opzij naar zijn provisorisch zelfgemaakte salontafeltje, wat eigenlijk gewoon opgestapelde mappen met administratie zijn.

Taalpuristen, help! Is het hier 'zijn' op het laatst, want opsomming van mappen of is het 'is', omdat het terugwijst naar 'salontafeltje'. Juist door dit soort verwarring zou ik de zin herschrijven.

Ik zou de denkzinnen (Stom beest ...) en dialoogzinnen ('En even wachten ...') op een nieuwe regel zetten.

 Salut', roept hij tegen de vogel, pakt een pil tegen hoge bloeddruk uit zijn binnenzak en slikt het door.

Slikt 'hem' door, denk ik.

Al met al een mooi experiment vind ik. Daar leren we allemaal van. Qua verhaal ontwikkelt het zich wat weinig en je haalt er veel bij, waardoor ik geen goede rode draad kan volgen. Toch: graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kerman, je zet een weemoedige oude man neer, voor het raam, waar hij alleen nog maar aan vroeger kan denken en praten tegen de kolibri. Dat het einde van het vogeltje nadert hoeft hij niet te zien, hij weet wat er gaat gebeuren. Een bijzondere manier van lopen mis ik hier wel, of het moet het stilzitten zijn omdat de oude baas alleen alleen dat nog maar kan.
Graag gelezen.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allen, voor jullie feedback. Ik geloof dat ik overboord ben gegaan bij het zachtjes aanstippen van een onderwerp, haha. Leve het experiment. Hartelijke groeten!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je benoemt niet dat hij niet kan lopen en dat voel ik als lezer des te meer. Ik vind het juist goed dat je het klein houdt op een ogenblik. Dit kan ook nog meer belevend en nog kleiner, zodat we als lezer nog meer opgaan in het moment.