Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#438 Liefde in stukjes en beetjes

 

Kan je ogen niet vergeten, zie ze voor me in de nacht
Zou zo heel graag willen weten, of je iets van mij verwacht
Omdat ik steeds ben blijven dromen
Dat het toch zover zou komen
Hoe is het mogelijk dat ik jou hier ontmoet
Ik weet niet wat ik dacht, nu denk ik “wat is dit goed”
Ik zei: "Ik heb je gevonden vandaag
En ik laat je nooit meer alleen
Al reis je door naar Barcelona of Praag”

Niemand in huis, de deur op slot
Mijn avond kan niet meer kapot
Streel je zachtjes door je haar
Voorzichtig kussen wij elkaar
Ik voel je adem en zie je gezicht
Je bent een droom die naast me ligt
Op de vloer ligt een lege fles wijn
En kledingstukken die van jou of mij kunnen zijn

Slaap je al, ik wilde nog wat kwijt
‘K maak je even wakker tot mijn spijt
Als je nu hoort hoeveel ik van je hou
Dat ik niet kan wennen aan die and’re vrouw
Ik wil jouw liefde zwart op wit
Ik wil meer zekerheid dan dit
Want jij bent mijn jaloers bezit

Vaarwel mijn lief, ik zie je volgend jaar
Als de lente terugkomt, zijn wij weer bij elkaar

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bronvermelding

Achtereenvolgens heb ik gebruik gemaakt van de volgende liedteksten

Piet Veerman, ‘Westenwind’
Joost Nuissl, ‘Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben’
Hans de Booij, ‘Annabel’
VOF de Kunst, ‘Suzanne’
Marco Borsato, ‘Dromen zijn bedrog’
André Hazes sr. , ’Ik meen ‘t’
André Hazes sr. , ‘De vlieger’
Rob de Nijs, ‘Banger hart’
Rob de Nijs, ‘Jan Klaassen de trompetter’

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton, ik vind het mooi gevonden, maar ik dacht dat we voor elke regel een aparte quote moesten gebruiken. Nu zie ik meerdere regels uit een lied. Maar wellicht heb ik het verkeerd begrepen. 

De lege flessen wijn en de kledingstukken zijn wel favoriet. Ik zag ze ook al bij Schrijvenisfijn.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vind dat je dit heel slim hebt gedaan, door steeds twee rijmzinnen te quoten. Daarnaast heb je steeds mooie paren bij elkaar gezocht, waardoor een heel nieuw lied ontstaat. Of het helemaal aan de opdracht voldoet -zoals Fief zich terecht afvraagt- weet ik niet, maar het leest als een speer.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, degene die het verkeerd heeft begrepen ben niet jij, maar ondergetekende. Ook na een paar keer lezen van de opdracht is dat onderdeel nou net niet blijven hangen. Shame on me, maar ik vond het wel leuk om te doen. Dankjewel voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, fijn dat je het als een speer vindt lezen. Zeker omdat ik bij eerste lezing van de opdracht geen duidelijk beeld voor ogen had. Echter na herlezen en grasduinen in liedteksten ontstond er vrijwel als vanzelf een verhaallijn over de liefde. Een dankbaarder thema kan ik me haast niet voorstellen. Dankjewel voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Martin, dankjewel voor je reactie; het doet me goed dat je het lekker vindt lezen. Tja, dat smokkelen ... ik beken; hopelijk is de dichtcoach in een goede bui als hij bij mijn bijdrage belandt.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, dankjewel voor je reactie. Jammer dat jouw brein mijn verhaal niet kon bereiken, maar je hebt gelijk; ik heb dat aan mezelf te danken. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton,

Mooi samengesteld. Het leest vlot en vormt een eenheid. Toch word ik er niet echt warm van. Het lied mist aan spanning; er zit geen ontwikkeling in. De citaten waaruit je werk is opgebouwd, behouden uit hun context dezelfde betekenis, dus ook daar is geen spanning in te vinden: een liefdeslied opgebouwd uit liefdesliedjes. Het gebruik van rijmende citaten geeft mij daarbij het gevoel van gemakzucht en de citaten zijn zo kenmerkend dat het werk meer weg heeft van een medley. Ik sluit mij aan bij de woorden van Mercedes, die dit overigens schitterend weet te verwoorden.
Al met al ben ik van mening dat het een zeer ambachtelijk, knap gemaakte medley is (ook mooi), maar dit is niet wat ik voor ogen had bij het uitschrijven van de opdracht.
Probeer een cento te maken waarbij je slechts één regel per lied gebruikt, experimenteer met verschuiving van contexten en probeer een wending/twist te bedenken.

De dichtcoach

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, dankjewel voor je gedegen feedback. Daaruit spreken naast grote kennis en bevlogenheid voor het dichten, ook serieuze betrokkenheid bij de forumleden. In dit geval proefde ik ook gemengde gevoelens, wat ik me goed kan voorstellen. Ik had ze ook; dichten is niet mijn favoriete bezigheid, zelfs welhaast een blinde vlek voor mij. Ik wilde desondanks met deze opdracht een poging wagen. Je opdracht was uitvoerig en duidelijk, daar niet van. Toch ben ik de mist ingegaan; het smokkelen is andere forumleden niet ontgaan. Soit, ik moet ermee leren leven ... 😌😋
Een nieuwe poging tot een cento moest ik maar niet wagen, ik ken mijn beperkingen.