Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#437 De takkenknipper van Doedan

Zie de buurman hannesen met zijn snoeischaar. Hij komt niet door de tak heen. De heg is het zat en slaat hem recht in het gezicht. Meewarig schud je het hoofd.
Daar komt de buurvrouw aangesneld met een elektrische heggenschaar. O wee, ze snijdt er de snoer van dat ding mee door.
Wat een sufferds! Je schatert het uit en slaat op je dijen van plezier.
Boos kijken ze je aan, maar jij haalt met een weids gebaar de takkenknipper van Doedan uit je binnenzak. Met een plechtig gezicht pak je een uitstekende tak van de heg beet en knipt deze met het grootste gemak door. Triomfantelijk steek je de afgeknipte tak de lucht in. Een symfonie-orkest zet in, een engelenkoor zingt het 'Hallelujah' uit The Messiah van Händel, een tot de nok toe gevuld stadion juicht en joelt en applaudisseert, hysterisch gillende tienermeisjes werpen zich aan je voeten.
De buurtjes kijken je aan met grote ogen en open mond. Hoe dan?

Met de takkenknipper van Doedan, natuurlijk, want de takkenknipper van Doedan beschikt over de juiste capriolische schumravelering en dankzij de nieuwste sulputanische fladderwerktechnologie met schoorvoetmechanica glijden de mesjes door de takken alsof ze van boter zijn.

Met een minzame glimlach en lichte buiging reik je de buurman de takkenknipper aan. Hij kan het niet geloven. Voor mij? Tranen van ontroering biggelen over zijn wangen als de takkenknipper in zijn hand glijdt.
Hij probeert het meteen uit op de weerbarstige tak.
Ja, het werkt! Opnieuw zet het engelenkoor in en de buurman danst door de tuin terwijl huilend van geluk zijn vrouw je om de hals vliegt.

Later zitten jullie gedrieën koffie te drinken in de tuin, lachend om de gekke tijd dat de takkenknipper van Doedan nog niet gebruikt werd.
Pontificaal op tafel, blinkend in het zonnelicht, ligt daar de takkenknipper van Doedan, want de takkenknipper van Doedan is een onmisbaar gereedschap voor iedereen die tuinieren serieus neemt.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Iedereen weet dat de juiste schumravelering en fladderwerktechnologie onontbeerlijk zijn voor een goede snoeischaar!

Lekker verhaal Musonius, met plezier gelezen.

Grtz,
Taco

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius,

Ik wacht op de eerstvolgende Gouden Loeki uitreiking. Ongetwijfeld gaat de tv-reclame van de takkenknipper van Doedan die bekende prijs winnen :D 

Je verhaal is zowel slim als grappig geschreven. Je weet hoe je moet overdrijven. Over de onhandige buren, de engelenkoren en de takkenknipper zelf. Maar tussen al dat overdrijven door zijn er leuke woordgrapjes te lezen  (sulputanische fladderwerktechnologie met schoorvoetmechanica!) die het overdrijven leuk maken, in plaats van dat het leest als een zoveelste irritante reclamespot. Het overdrijven staat in dienst van het verhaal, het is niet slechts een middel om het op te laten vallen.

Erg knap gedaan! 

Groet,

Nadine

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Van de week even bij de bouwmarkt serieus vragen naar de takkenknipper van Doedan en gewoon vol blijven houden dat 'ie bestaat.

Vermakelijk, graag gelezen.

M

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, wat een grappig stukje. Die TKD zal in België wel weer niet te verkrijgen zijn zeker? Nu ja, bol.com komt dagelijks langs bij de buren. Even checken onder tuingereedschap. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is een geweldig verhaal. Niet in der minst omdat het kunstig is geschreven, maar ook omdat het beeldend en diepere lagen heeft; Ik ben grote fan. Het eind past in een routine. Applaus voor je werkje!

ZG!

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Jaloersmakend, Musonius. Kan ik nog iets toevoegen aan de lovende woorden die al geschreven zijn? Ik denk het niet. Subliem misschien?

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Musonius, over geluk gesproken ...  Wat een geluk dat ik op dit forum ben beland, zodat ik deze pennenvrucht tot mij kan nemen. Bijzonder goed verhaal!

De groeten van Chezz 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, wederom een adembenemend verhaal dat je over mijn scherm laat rollen. Ik sluit me volledig aan bij de bovenstaande loftuitingen en superlatieven.
Jammer vind ik echter wel, dat je in de beschrijving van je hoogwaardige stuk tuingereedschap de trabugante ebrugatie onderbelicht laat, maar dit zal slechts een enkele insider opvallen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijn dat het je opvalt, Ton, in mijn oorspronkelijke versie wijdde ik een heel hoofdstuk aan de trabugante ebrugatie, maar dit heb ik moeten schrappen in verband met het maximum aantal woorden dat ik toch nog met 20 overschreden heb.

Martin en Chezz, ook jullie bedankt.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, goed gedaan. Vooral het vertelperspectief waarin mij als lezer wordt voorgeschreven wat ik te doen heb. Dat geeft een lekker dwingend, maar niet te opdringerig, toontje mee. Ik word ook wel benieuwd naar de knipper.

In tegenstelling tot voorgaande reageerders haakte ik een beetje af op de gedetailleerde specificaties en dan met name na het capriolische. Ik denk dat het komt, omdat je verhaal daar voor mij net iets teveel in overdrijving de bocht uitvliegt, terwijl je er daarvoor en daarna nog een soort geloofwaardigheid in houdt.

Maar dat is slechts een twijgje binnen een fantastisch opgezette boom. Goed gedaan.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het leuk bedacht en prima uitgevoerd, maar toch heb ik veel fijnere verhalen van je gelezen. Het zal mijn gebrek aan humor zijn vrees ik. Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ach ja, je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken. Aan compromissen  doe ik niet:

Dank voor jullie respons, Hadeke en mespunt.