Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#435 - Wat je van 2022 leren kan

2022 komt schuifelend aangewandeld. Krom voorovergebogen, steunend op een stok. Het heeft een afspraak. Precies om middernacht. Er was verteld dat de opvolger al klaar staat. Vast zo’n jong veulen dat niet kan wachten om er in te vliegen. 
Mijmerend denkt het terug aan dit moment exact één jaar geleden. Toen stond het daar ook vol verwachting. Klaar om de wereld te veroveren.
Toch is het voorbije jaar niet helemaal verlopen zoals verwacht. Er zit iets niet helemaal lekker…

In de verte staat 2023 al vol ongeduld te trappelen… Stapje voor stapje komt 2022 dichterbij.
Na een kort knikje steekt het van wal. 

Elk jaar weer hetzelfde liedje: Mijn beste wensen voor het nieuwe jaar. Ken je dat?
Je hoort het deze dagen tot vervelens toe. Maar ik denk dan… als je je beste wensen aan iemand hebt gegeven, kan je ze toch niet meer aan iemand anders geven?
En wat zijn dan die beste wensen? Wie bepaalt wat goed is voor wie?

Van 2021 kreeg ik ook “de beste wensen”, en zie wat het ons gebracht heeft: voetbalschandalen, nog steeds die vermaledijde corona en zelfs oorlog!
Als dat het resultaat is van wat best was voor mij, dan ga ik voor jou, beste 2023, een beetje minder mijn best doen.

“Niet perfect is goed genoeg” las ik onlangs op een kaartje, en dat is wat ik je toewens.
Perfectie is toch niet mogelijk, en het brengt je niet waar je wil zijn. Wat heb je er aan als je steeds maar weer probeert, maar er uiteindelijk toch nooit in slaagt?

Wat ik je wel echt wil meegeven, als goede raad, is… Maak er een zinvol en warm jaar van.

Zo een jaar waar je achteraf trots op bent omdat je er echt iets van gemaakt hebt. Een jaar dat ertoe doet. Je steekt er je tijd en energie in, af en toe kijk je eens achterom of het wel werkt, en vol goede moed vat je de resterende dagen aan. 
Een jaar dat zin heeft. Niet zomaar de tijd laten passeren met hersendodende gebeurtenissen, maar dingen die het verschil kunnen maken. 

Zoals bv. de opening van een aantal extra natuurparken of het vinden van een medicijn tegen kanker, een universele manier waarop mensen met elkaar kunnen praten… en overeenkomen… Zou dat niets voor jou zijn?

2023 neemt het gelaten in zich op.

En laten we er een warm 2023 van maken. Dat heeft zo zijn voordelen. Niet in het minst een minder hoge energiefactuur, maar het zorgt vooral voor een warm menselijke sfeer. 
Na een lange periode van isolement, onophoudelijke berichten van geweld en leed is iedereen toe aan gemoedelijke contacten en veiligheid.

Wat denk je?

Dank je wel voor de wijze woorden, zegt 2023, maar wat komt dat kan ik niet veranderen, en wat niet komt dat kan ik niet toveren. We kunnen er enkel het beste van maken.

2022 slaat even de ogen neer, kijkt vervolgens op en knikt.
Het ga je goed!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Skriver, je verhaal pakte me niet echt. Ik mis het gevoel in het verhaal.

Het heeft een afspraak. -->  Ik zou er een hij of zij van maken. Dan leest het meer als een persoon.

Na een kort knikje steekt het van wal.  --> na deze zin vertelt 2023 iets aan 2022 en die reageert er weer op. Gesproken zinnen horen tussen aanhalingstekens te staan zodat je weet wie wat zegt en dat iemand het zegt. Dan krijgt de tekst ook meer diepgang.

De twee alinea's over de beste wensen mogen wat mij betreft ook teruggebracht worden naar twee zinnen. Het haalt mij uit het verhaal en voegt voor mij ook niet zoveel toe.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha sKriVer,

De slotwoorden die 2023 spreekt redden je verhaal van moralistisch overgewicht. Een fijne relativering! Mooie vondst: als je je beste wensen aan iemand hebt gegeven, kan je ze toch niet meer aan iemand anders geven? 

Overigens, ik mis de aanhalingstekens als iemand (of in jouw geval, iets) aan het woord is.

Cheers!
Martin

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi sKriVer, ik vind het een mooie scene die je hier neerzet. Duidelijk is dat het ervaren jaar de nieuwkomer voorziet van overwegingen en goede raad. Eens met Martin; de vondst van het geven van de beste wensen vind ik heel sterk!
De eerste twee zinnen schuren bij mij een beetje; het beeld dat aan komen wandelen (al is het schuifelend) bij mij oproept, strookt naar mijn gevoel niet helemaal met voorovergebogen, steunend op een stok.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Skriver

Ik vind het een fijne tekst. Het leest vlot. et is misschien niet 'een verhaal' maar ik zie het als een soort mijmering. Het oude jaar voorstellen als een kromgebogen figuur vind ik goed gevonden.Je brengt die tekst ook alsof 2022 een oude wijze persoon is.

Ik zou er ook een hij/zij van gemaakt hebben zoals Fief voorstelt.

Voor de rest geen commentaren, behalve dan dat ik in een schrijftekst geen afkortingen zoals bv. zou gebruiken.

Leuk om te lezen.

 

Johanna