Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#435 - een nieuwjaarsbrief voor 2023

 

Hey groentje,

Normaal schrijven de jongeren een nieuwjaarsbrief aan de oudjes. Vandaag keren we de rollen om. Ik, 2022, schrijf er één aan jou.

Mijn liefste telg 2023,

Wat ik gemerkt heb is dat mensen niet meer weten wat écht nieuws is.  Op sociale media is iedereen in staat om nieuws te verspreiden. Hoe weten mensen vandaag wat echt is en wat nep?  Mijn voorouders klaagden er al over. Ik heb het gevoel dat het alleen maar erger wordt.

Stel je voor dat het globale internet een maand plat ligt! Mensen ontmoeten elkaar opnieuw om te praten.  Ze zien elkaars lichaamstaal. Zo zijn ze in staat een antwoord in de juiste context te plaatsen. Ze denken terug zelf na over wat zij zelf van de wereld vinden. Ze worden niet meer meegesleurd in een stroom van berichten die hen in één of andere richting duwt. Demagogen verliezen hun invloed. De polarisering die ze prediken verliest zijn voedingsbodem.

Maar…
Jammer genoeg is het niet zo gemakkelijk. Zonder internet destabiliseert de wereldeconomie. Bedrijven gaan op de fles omdat ze geen grondstoffen meer kunnen kopen, geen producten meer kunnen maken of verkopen. Veel mensen verliezen hun baan en worden arm. Enkelen verrijken zich op hun kap. En net dat is opnieuw voer voor demagogen: ze misbruiken de slechte leefomstandigheden van velen om anderen zwart te maken.

Ik denk dat we het daarom over een andere boeg moeten gooien. Het internet en de sociale media zijn een onderdeel van onze tijd en daarmee moeten we leven.  Liefste 2023, Ik wens dat in jouw jaar voor elk negatief gepost bericht, minstens drie positieve in de plaats komen.

Ik wens dat mensen in jouw jaar begrip hebben voor elkaar. Iedereen is uniek. Elk mens begrijpt eenzelfde thema anders. Ik hoop dat mensen elkaar zullen vragen waarom ze een bericht gepost hebben, zonder op voorhand te oordelen of als een kip zonder kop een reactie te plaatsen. Ik ben ervan overtuigd dat de verklaring voor begrip en nuance zorgt.

Ik wens dat in elke facebookgroep waar mensen klagen over anderen, een minstens even grote groep bestaat die hen vertelt waarin deze mensen goed zijn.

Steeds zullen er mensen zijn die overtuigd zijn van hun eigen gelijk zonder respect voor de mening van anderen. Ik wens voor jou dat deze posts onderaan blijven hangen zodat ze amper gelezen worden.  Pas dan zullen ook zij beseffen dat ze rekening moeten houden met anderen als ze gehoord willen worden.

De wereld wordt geteisterd door nieuwe ziektes, opwarming van de aarde, dreigende uitputting van fossiele brandstoffen, een alsmaar groter wordende kloof tussen arm en rijk … Misschien klink ik kritisch, 2023, maar het wordt volgens mij de hoogste tijd dat mensen aan hetzelfde zeel trekken, actief naar elkaar luisteren en stoppen om elkaar de duvel aan te doen.

2023, leer uit mijn fouten. Trek aan de juiste touwtjes. Misschien vind je een demagoog, die begrip en verbinding verkondigt. Dat wens ik je toe met heel mijn hart.
Ik wens je heel veel succes met je taak en ben er rotsvast van overtuigd dat je het beter zal doen dan ik!

Liefs,

Moeder 2022

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Peggy, je hebt ons lang laten wachten op je tweede verhaal. Het was het wachten waard. Vlot geschreven, graag gelezen. Als bonus een nieuwe uitdrukking geleerd: aan hetzelfde zeel trekken. 

Ze denken terug zelf na  ---> dit doet vermoeden dat je Vlaams bent, voor mij als Nederlander leest het vreemd. 

Misschien klink ik kritisch, 2023, maar in een wereld waarin we geteisterd worden door nieuwe ziektes, opwarming van de aarde, dreigende uitputting van fossiele brandstoffen, een alsmaar groter wordende kloof tussen arm en rijk … wordt het volgens mij de hoogste tijd dat mensen aan hetzelfde zeel trekken, actief naar elkaar luisteren en stoppen om elkaar de duvel aan te doen. ---> dit is een wel heel lange zin. Misschien zou je het kunnen schrijven als:
De wereld wordt geteisterd door nieuwe ziektes, opwarming van de aarde, dreigende uitputting van fossiele brandstoffen, een alsmaar groter wordende kloof tussen arm en rijk … Misschien klink ik kritisch, 2023, maar het wordt volgens mij de hoogste tijd dat mensen aan hetzelfde zeel trekken, actief naar elkaar luisteren en stoppen om elkaar de duvel aan te doen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hartelijk bedankt voor je reactie, Fief. Ik ben inderdaad Vlaamse. Over het woordje "zelf" in de zin heb ik getwijfeld. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het er toch in te laten.  Goed dat je zegt dat het voor jullie raar leest. Daar houd ik zeker in de toekomst rekening mee.  Wat die lange zin betreft: dank je om ze aan te passen! Dat leest inderdaad vlotter!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Daar houd ik zeker in de toekomst rekening mee. 

Dat hoeft niet, het is jouw manier van schrijven. Het viel me alleen op. Ieder schrijft zoals hij/zij gebekt is, toch?

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Peggy

Wat een fijne tekst, die erg vlot geschreven is en leuk leest.

Het is een nieuwjaarsbrief,, en dat heb je erg goed neergezet.

Johanna