Lid sinds

4 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#435 - Oud en Nieuw

 

Proost.’

‘Proost, op een nieuwe start.’

‘Ja, ja, ik ben blij dat het erop zit.’ 2022 slaat de champagne achterover en schenkt een tweede glas in.

‘Jij hebt geen goede voornemens, zie ik,’ glimlachend nipt 2023 aan haar glas.

‘Meer drinken is ook een voornemen. We praten wel weer als jouw werk erop zit.’

‘Ik voel enig sarcasme, hoe komt dat? Je mag met pensioen.’

‘Hoe het komt dat ik sarcastisch ben, dat zal ik je eens vertellen.’

De snor van 2022 is nat van de champagne. Hij zet de flûte neer en wrijft met zijn vrijgekomen hand over de ruwe stoppels op zin kin. Glazige, zwart omrande ogen kijken 2022.

‘Zoals alles begon het al met het begin. Ik kreeg een vuurwerkverbod door mijn strot geduwd. Wat een spektakel had moeten zijn begon in mineur. Opgekropte woede gecombineerd met onzekerheid, moet je soms de vrije loop laten. Vuurwerk is daarbij een goede uitlaatklep. Natuurlijk raken er mensen gewond, maar veel mensen hebben die uitlaatklep nodig.’

2022 neemt nog een slok, terwijl 2023 hem gelukzalig aankijkt.

‘Ja, mijn dienst begint mooi met vuurwerk. Maar ik weet niet of je weet, maar er zijn vuurwerkshows afgelast. Ik begin dit jaar met veel wind!’

‘Ja, ja, ik begin jouw shift ook met veel wind, maar dat komt wel door alcohol,’ grinnikt 2022 en trekt de fles champagne naar zich toe. Het volgende glas is snel gevuld en net zo snel weer leeg.

‘Nu we het toch over wind hebben, een groot deel van mijn shift had ik een energiecrisis en een oorlog. Dan snap je toch wel dat ik wat sarcastisch ben.’

‘Inderdaad, begrijpelijk. Maar je moet hoop blijven houden. Ik heb goede hoop dat het in mijn dienst beter wordt.’

Met een kleine binnensmonds boer kijkt 2022 2023 van top tot teen aan.

‘En wie wil je daarvoor meenemen? Of gooi je je lichaam in de strijd?’ flirt 2022. De bijgevoegde knipoog versterkt de poging niet, net als de druppel kwijl die zijn weg baant tussen de stoppelbaard.

‘Nou zeg, 2022, dat gedrag kan echt niet meer! Dat zou jij als geen ander moeten weten. Jouw dienst stond bol van grensoverschrijdend gedrag. In mijn dienst tolereren we dat echt niet meer. Ik ga daar vol voor!’

2023 staat op en stoot haar vuist in de lucht.

‘Ik gun het je van harte meisje. En als het je lukt, smeek ik op mijn knieën dat ze je laten overwerken. Dat je een dubbele dienst draait. Maar ik was ook zo toen ik begon. Ik ben blij dat ik met pensioen mag.’

Nog een glas champagne gaat achterover, alsof hij daarmee zijn standpunt wil verstevigen.

‘2022.’

‘Ja, meisje.’

‘Mag ik je een advies voor je pensioen meegeven? En misschien had je dat advies voorafgaand aan jouw dienst moeten krijgen.’

‘Vertel het eens.’

‘Minder drinken.’

2023 staat op en geeft 2022 een kus op zijn wang. Met opgeheven hoofd stapt ze naar buiten.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Araton, al zo lang lid, maar nooit eerder een verhaal bij de schrijfopdracht geplaatst. Welkom op het forum met deze leuke dialoog tussen de twee jaren. Grappig ook hoe het nieuwe jaar juist een advies geeft aan het jaar dat afgelopen is. Met plezier gelezen. Hopelijk valt er komend jaar meer van je te lezen op dit forum.
Ik heb een paar zeurtjes over enkele zinnen. 

Glazige, zwart omrande ogen kijken 2022.  ---> vreemde zin. Hoe kijk je 2022? 

Zoals alles begon het al met het begin. ---> voor de leesbaarheid van de zin zou ik achter alles een komma zetten.

Wat een spektakel had moeten zijn begon in mineur. --> tussen zijn en begon hoort een komma.

Opgekropte woede gecombineerd met onzekerheid, moet je soms de vrije loop laten. ---> de komma mag hier weg.

Maar ik weet niet of je weet, ---> of je het weet

Met een kleine binnensmonds boer kijkt 2022 2023 van top tot teen aan. ---> op zich wel grappig om de jaartallen achter elkaar te zetten, maar misschien leest "zijn opvolgster" lekkerder.
kijkt 2022 2023 van top tot teen aan ---> volgens mij is de uitdrukking: bekijkt van top tot teen 

‘Ik gun het je van harte meisje. ---> meisje is hier een aanspreking, dus er hoort nog een komma achter harte.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goedemorgen Araton

Je maakt er een mooi gesprek van tussen de beide jaren, en ik vind dat je dat echt goed doet, een fris personage aan de ene kant, een verouderd en wat verbitterd personage aan de andere kant. Ik vind het origineel gevonden en je zet de types ook goed weg.

Je ziet iemand staan die begint te lallen en in de wind raakt van de drank. Erg goed neergezet.

Fijn verhaal, graag gelezen!

 

Johanna