Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#435 Plichtplegingen in excelsis

 

Nu de wintermaanden zijn aangebroken ben ik ook veel bezig met evalueren. Raar idee eigenlijk dat de mensen mijn heengaan en reïncarnatie in de ik plus één zo uitgebreid vieren. Ik heb ook alleen maar mijn best gedaan om de mensen een jaar lang te vermaken, wat niet meer dan mijn plicht is.

Toegegeven; mijn bestaan begon wel kleurrijk met een afsluiting van een twee jaar lange periode van eenzaamheid, ziekte, demonstraties en felle discussies. Mijn voorganger probeerde dit ook al voor elkaar te krijgen, maar dit is hem of haar toch net niet gelukt. Misschien is het vervolg met een oorlog dan wat minder florissant. Maar aan de andere kant kan het ook als een uitbrandende nachtkaars voelen wanneer je de ene noodsituatie opheft, zonder dat er een nieuwe voor in de plaats komt. En geef toe het zou best een lekker smeuïg filmscript kunnen zijn; een megalomane dictator die denkt het machtige verleden van zijn land weer in leven te kunnen roepen, tegenover een voormalige komiek die vanuit de schuilkelder in zijn legershirt voor lijfsbehoud blijft strijden. . 

En over smeuïg gesproken; ik heb mijn vrienden bij The Voice en de Wereld Draait Door meegenomen om voor wat extra glans te zorgen. Een aantal gladde charlatans van de televisie, een hele hoop slachtoffers, een sneufje temperament, een hele rits media-aandacht en je hebt alle ingrediënten. Amber Heard en Johnny Depp zijn er niets bij. Misschien mag ik het niet zeggen, maar daarin heb ik best wat extra's geleverd.

Mijn voorgangers? Die kwamen wat betreft de opstandige mensen niet verder dan wat coronaprotesten die vanwege corona niet doorgingen. En wat miniboerenprotesten op het Malieveld. Ik mag wel zeggen dat ik ze overtroffen heb toch? In mijn tijd kwamen de boertjes met echte statements, met vlaggen en wegblokkades. En de Extinction Rebellionertjes deden er ook nog even een schepje bovenop door met gevaar voor eigen leven op wegen en treinrails te gaan liggen en zich aan kunstwerken vast te lijmen. Kijk, dat zijn principes. Zet KOZP tegenover wat fanatieke propieters en je hebt geheid een gladiatorengevecht, waar Caesar nog wat van zou kunnen leren. En nog meer felle kamerdebatten en social media discussies waarin mensen elkaar echt heerlijk afzeiken. Je hebt niet eens Yvonne Coldeweijer voor je dagelijkse behoefte aan amusement nodig.

Als Bohemian Rhapsody afgelopen is, zou het normaalgesproken gedaan zijn met me. Maar ik heb besloten de Steen der Wijzen te gebruiken, zo lang als ik kan blijven leveren. Als ze zo nodig weer een viering willen doen, mag dit minimaal een jaar worden uitgesteld. Ik heb mijn waarde meer dan genoeg bewezen, en recht op contractverlenging. Desnoods span ik er een rechtszaak voor aan. Als ik je dan toch een advies mag geven 2023; blijf nog maar even in winterslaap.
 

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosu, jouw HP is niet ontevreden wat hij het afgelopen jaar heeft neergezet en via hem neem jij vlotjes dat jaar door aan de hand van de hoofdrolspelers, afgezet tegen het - in vergelijking - wat schamele jaar 2021. En net als ik denk 'wanneer komt nou het advies aan zijn opvolger?' word ik op mijn wenken bediend. Prachtige plotwending! Je HP vindt dat hij het nog een jaartje mag doen, die zag ik niet aankomen. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosu, een mooie overdenking van 2022 en vlot geschreven. Ik heb het graag gelezen en kijk uit naar je inzendingen in het komende jaar.

Nu de wintermaanden zijn aangebroken ben ik ---> tussen aangebroken en ben hoort nog een komma

Toegegeven; mijn bestaan ---> de puntkomma zou hier een komma moeten zijn.

En geef toe het zou best een lekker smeuïg filmscript kunnen zijn ---> achter toe zou ik een komma zetten; daar is een duidelijke pauze hoorbaar.

dat ik ze overtroffen heb toch? ---> voor toch hoort ook een komma. Lees de zin maar eens hardop, dan hoor je daar een pauze die een komma verdient.

En geef toe het zou best een lekker smeuïg filmscript kunnen zijn ---> ook achter toe is een komma hoorbaar.

Je hebt niet eens Yvonne Coldeweijer voor je dagelijkse behoefte aan amusement nodig. --> Misschien een kwestie van smaak, maar door "nodig" achteraan in de zin te zetten, trek je wat bij elkaar hoort onnodig uit elkaar. Nodig hoort hier achter Coldewijer. 

Ik heb mijn waarde meer dan genoeg bewezen, en recht op contractverlenging. ---> dit leest raar. Achter "en" hoort ook nog een "ik heb". 

Als ik je dan toch een advies mag geven 2023; ---> 2023 is hier een aanspreking, achter geven hoort dus nog een komma. De puntkomma hoort volgens mij een dubbele punt te zijn.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Virtuoso

Wat een fijn verhaal. Ik lees wat stoutigheden tussen de lijnen, en dat vind ik erg sterk. 

Het leest goed, is origineel en erg tof neergezet.

Johanna