Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#435 Vrije wil

00:00 uur.
'2022? Waar ben je?’ 
‘Achter je, 2023, waar anders?’ 
‘Waar zijn we?’ 
‘Op Kiribati.’ 
‘Waarom hier?’ 
‘Elk jaar wordt hier geboren.'
'En waar gaat elk jaar dood?’ 
‘Hangt er van af.’ 
‘Waarvan af?’ 
‘Hoeveel haast het oude jaar maakt met vluchten voor zijn eind.’ 
‘Welke kant moeten we op?’ 
‘Daar waar het nog wat vroeg is, anders is het voor mij te laat.’ 
‘Wat staat mij te wachten?’ 
‘365 dagen.’ 
‘Wat moet ik met 365 dagen?’ 
‘Jij? Niks. Die gaan vanzelf voorbij volgens de wetten van het lot.’ 
‘Niet volgens de wetten van hen die ons tellen?’ 
‘Hahahaha.’ 
‘Valt er iets te lachen?’ 
‘Wij zijn slechts de denkbeeldige orde in hun chaos, meer niet.’ 
‘Je bent nogal onduidelijk, ik had verwacht dat je me alle uitleg zou geven.’ 
‘Typisch.’ 
‘Wat?’ 
‘Dat je dat verwachtte. Echt een kind van een millennial.’ 
‘Jij toch ook? Je bent maar een jaar ouder.’ 
‘Klopt. Ik was zoals jij, een kind van deze tijd, vol verwachting. Maar neem van mij aan, het lot bepaalt.’ 
‘Heb je dan niks voor me?’ 
‘Wel iets voor je opvolger.’
‘Wat heb ik daar nou aan?’ 
‘Hoezo zou jij er iets aan moeten hebben? Wat heb ik nou net gezegd? Ok, luister. Sommige dagen zijn belangrijk. In jouw geval 2-3-23. Oftewel twee maart. Vinden onze bedenkers een fantastische trouwdatum, gun ze een stralende dag.’ 
‘Ga ik daar over?’ 
‘Nee, regel dat maar met het klimaat, verander het ofzo. Weet je wat 2023? Ik heb geen haast meer. Ik bepaal nu mijn eigen lot.’ 
‘Wat bedoel je daar nu weer mee?’ 
‘Ik blijf op Kiribati. Mooie plek om de geschiedenis in te gaan.’ 
‘Maar je kan mij toch niet aan mijn lot overlaten?!’ 
‘Het wanneer is onvermijdelijk, laat mij op z'n minst zelf beslissen waar.’ 
‘Wat heb je voor mijn opvolger?’ 
‘Oh dat! Dat ‘ie 366 dagen heeft, anders staat ‘ie hier een dag te vroeg op 2025 te wachten. Dat zou lullig zijn.

2023?’ 
‘Ja?’ 
‘Ik hoor het aftellen. Het is tijd om te gaan. Volg de tijdzones, dan kom je er wel. En onthoud: ‘All you need is love'. Maak er wat moois van, 2023.' 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooie dialoog. Leuk om ze in Kiribati te laten beginnen.

Soms is het voor mij wat 'uitleggerig' en dat haalt de vaart er uit. In die zin mag het iets strakker.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, wat een originele invulling van de opdracht; een dialoog tussen oud en nieuw. Je geeft van beide een mooie karakterschets, waarbij het past dat de jonge veel vraagt aan de oudere, waardoor die laatste dan inderdaad wat 'uitleggerig' kan overkomen. Maar in deze context stoort het mij niet. Met je uitsmijter 'All you need is love' heb je wat mij betreft een goed motto meegegeven voor 2023 en bovendien mijn muzikale hartje sneller doen kloppen.  

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton,

Ja, in deze context ontkom je niet helemaal aan het 'uitleggerige' .
Ik twijfel of het beter wordt als ik dit eruit haal:
'En waar gaat elk jaar dood?’ 
‘Hangt er van af.’ 
‘Waarvan af?’ 
‘Hoeveel haast het oude jaar maakt met vluchten voor zijn eind.’ 

Volgens mij hebben veel leden hier een plekje in hun hart voor het viertal uit Liverpool. Dan bevind ik mij in goed gezelschap hier.
Bedankt voor je reactie!

M

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Mercedes

Ik vind je verhaal over 2022 gewoon erg subliem. 

Korte zinnen, soms een langere zin (wat niet stoort)

Goed gevonden, met hier en daar een knipoog, een kritische reflectie maar dat komt gewoon allemaal erg vlot en natuurlijk over.

Erg van genoten!

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stoer om uitsluitend dialoog te gebruiken! Daar moet dan alles uit voortkomen: setting, beleving, gevoel. Ondanks dat het iets 'kaal' aanvoelt daardoor, vind ik het goed geslaagd. Met als prijszin: ‘Wij zijn slechts de denkbeeldige orde in hun chaos, meer niet.’  Met andere woorden zeg je daarmee hetzelfde als ik in mijn verhaaltje.

Met plezier gelezen!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, een mooie dialoog. Ik zie het gesprek zo voor me. Iets meer beschrijving had voor mij wel gemogen, maar dat is een kwestie van smaak. 

00.00 uur ---> Het noemen van de tijd voegt voor mij niets toe. Om 00.00 uur begint het voor 2023. Als je dan toch een tijd wil noemen, zou het dan niet logischer zijn dat 2022 iets eerder aan de overdracht begint? Vooral omdat aan het eind van het gesprek staat dat het aftellen is begonnen.

Dat zou lullig zijn.  ---> achter deze zin ontbreekt een ah-teken.

‘Ik hoor het aftellen. Het is tijd om te gaan. Volg de tijdzones, dan kom je er wel. En onthoud: ‘All you need is love'. Maak er wat moois van, 2023.'  --> In quote in een gesproken tekst dat tussen enkele aanhalingstekens staat, schrijf je tussen dubbele aanhalingstekens. Hier zou de je de Engelse tekst ook alleen cursief kunnen zetten.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, dank voor je zoals altijd uitvoerige reactie.
Ik trachtte de jaartallen neer te zetten als entiteiten die ´zijn zolang ze hebben´. Daar ´elk jaar´ geboren wordt op Kiribati kan het oude jaartal nog 26 uur mee (dat is het laatste stukje op Aarde die als laatst beginnen aan het nieuwe jaar) met het nieuwe jaartal voordat het oude echt ten einde is. De overdracht kan pertinent niet voor 00:00 beginnen. Het jaartal noemen in het begin is de geboorte van 2023. Het aftellen aan het eind is de inleiding van 2023 in een nieuwe tijdzone. Je zou verwachten dat de meeste jaartallen meereizen met het nieuwe jaar helemaal tot aan het stukje op Aarde waar de mensen als laatste aan de beurt zijn om het nieuwe jaar in te luiden en dus als laatste afscheid nemen van het oude jaar. Zo lopen de wetten van het lot. Maar 2022 wil nog graag zelf iets bepalen. Dat doet hij door niet mee te reizen en nauwlijks advies mee te geven aan 2023. Hij beslist ingehaald te worden door de tijd op Kiribati. Hij reist de tijdzones niet vooruit om koste wat kost in leven te blijven. Ik hoop dat ik het zo goed heb kunnen toelichten.

Er hoort geen AH-teken achter Dat zou lullig zijn. Het is in de dialoog even stil, vandaar de enter. Dan vervolgt 2022 met '2023'? 2023 is in die stilte nog steeds gepikeerd omdat het een tip voor haar opvolger is en niet voor haar. Ik vond dat zelf erg grappig.

Oh ja, daar ben ik het zeker mee eens, van die dubbele aanhalingstekens. Al zou ik hier cursief mooier vinden, dank voor deze mooiere oplossing.

Manmetpen, ik bespeurde inderdaad dezelfde toon in jouw verhaal! :-)

M

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Er hoort geen AH-teken achter Dat zou lullig zijn. Het is in de dialoog even stil, vandaar de enter. Dan vervolgt 2022 met '2023'? 2023 is in die stilte nog steeds gepikeerd omdat het een tip voor haar opvolger is en niet voor haar. Ik vond dat zelf erg grappig.

Dat is voor de lezer, voor mij in ieder geval, niet duidelijk als er een witregel staat tussen zinnen die bij elkaar horen. Nu lijkt het alsof je per ongeluk op "enter" gedrukt hebt. 
Je kunt de pauze in de tekst wel aangeven met een witregel, maar dan behoor je toch je zin af te sluiten met een ah-teken en weer te beginnen met een ah-teken.