Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#435 Goede voornemens

 

Hier lig ik dan in mijn blootje. Klaar om gekist te worden en nadien verast om te verdwijnen in de annalen van de geschiedenis. Of ik jou nog kan verrassen met een rondje raadgevingen voor de toekomst? Graag, maar veel positiefs ga je er niet van opsteken.

Mijn jaar had na 2021 en het annus horribilis 2020 een annus mirabilis moeten worden met volop feesten, concerten, festivals en andere uitbarstingen van vreugde en plezier. Tijdens mijn zomerperiode, notabene een van de warmste ooit sinds de metingen, gebeurde dat wel. Alles mocht weer. Iedereen trok er opnieuw lustig op uit, vergat alle miserie en vergat vooral dat voorzichtigheid geboden bleef.

De mensen zijn het beu om in toom gehouden te worden, maar de keerzijde is dat ze afstevenen op een nieuwe wereldramp. In Groot-Brittannië staat het land op zijn kop, de gezondheidssector ligt er in duigen en in China boost de export van nieuwe besmettingen. Ik hoop dat jouw jaar een wordt van de terugkeer naar het gezond verstand.

Alvorens ik volgens de Vlaamse uitdrukking de pijp aan Maarten geef, wil ik ook dit thema even oprakelen. In het Afrikaans bestaat het woord ‘bullebakkery’.  Voor mij had dit het woord van mijn jaar mogen worden. Bullebakken duiken alsmaar meer op.  In Canada worden affiches opgehangen aan lokale voetbalterreinen met de tekst:

Papa
… vergeet niet …
dat ik maar een kind ben.
Dit is maar een sport.
Ik ben hier om mij te vermaken.
Het zijn mijn vrienden.
Dit is ‘mijn’ match.
De scheidsrechter is een menselijk wezen.
Dit is niet de wereldbeker.
Papa, ik hou van je.

Als men het probleem van pestgedrag wil oplossen vrees ik dat men bij de ouders moet beginnen. Het kan haast niet anders dat het zulke ouders waren die de vijfenveertigste potus, Bullebak bij uitstek, aan de macht brachten. In Rusland gebeurde het al eerder, maar bij die halvegare sloeg de waanzin pas op latere leeftijd toe.

Je ziet dat ik je weinig goeds te vertellen heb, maar heb je zelf een idee hoe je het gaat aanpakken?

Wat zeg je? Nog meer blauw in de straat? Heb je al  gemerkt hoe die lui kreunen onder het gebrek aan middelen? Nu moeten ze zelfs uitrukken wanneer ambulanciers of brandweerlieden door crapuleuse bendes worden aangevallen.

Wat nog? Meer focussen op burgerzin? De vooroordelen aanpakken die de mensen hebben tegenover bonafide politici, andere rassen, religies, integere rechters, eerlijke bedrijfsleiders?  Opvoeders en ouders verzamelen die jongeren kunnen vormen tot kritische burgers die constructief denken en ageren ?

Dat zijn inderdaad goede voornemens, drieëntwintig. Ik had er je graag bij willen helpen, maar mijn tijd is om. Veel geluk, makker, zorg dat je memorabel wordt, in the best possible way.

 

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lekker venijnig, Schmetterling, maar toch een hoopvol einde (of begin).

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Je begint heel mooi met dat blote lijf dat klaar is om gekist en verbrand te worden. Daarna ontplooit zich een relaas aan het nieuwe jaar, dat goede punten aanraakt, maar waar voor mij wat weinig verhaal in zit. Ik had het wel spannend gevonden als het oude jaar zijn verhaal doet, terwijl hij gekist wordt en we getuigen zijn hoe de vlammen hem warm onthalen.

Kortom voor mij een sterk relaas, maar ik had graag -zeker na zo'n begin- op meer verhaal gehoopt.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De meningen zijn duidelijk verdeeld en zo hoort het ook. Fief vindt zelfs geen zeurtje, Gi ziet venijn in de staart, Hadeke wil meer sensatie (lijken die branden) en Mercedes heeft een overdosis moraal gekregen. Tja, wat nu? Even wachten op de mening van de coach. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, je verhaal vind ik prima omdat het lekker loopt en er een mooie variatie aan uitdrukkingen en talen in zit. Bij dat laatste zou ik dan zelf ervoor kiezen om buitenlandse woorden cursief weer te geven, dat is mijn enige zeurtje, verder las ik je verhaal me plezier. Het moralistische element vind ik gezien de opdracht op zijn plaats. Op je vraag 'wat nu?' zou ik zeggen; vaar je eigen koers, het is jouw tekst en beslis zelf wat je met de reacties doet.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Schmetterling,

Ik vind je tekst helemaal hoe hij moet zijn. De invalshoek is origineel: de mijmering van het oud jaar dat voor het echte einde nog even mijmert, en een indirecte dialoog aangaat met het nieuwe jaar.

Je hebt dat erg mooi geschreven, ik vind het leuk om te lezen. Geen opmerkingen dus, behalve goede.

Ik vond het erg prettig om te lezen en had zeker niet het gevoel dat het begin straffer was dan het vervolg. 

Dat belooft voor je volgende inzendingen.

Johanna

   

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Ton, dankjewel voor de bemoedigende woorden. Wat goed dat je ervan kon genieten. 

Haha, Mercedes, lachen is gezond. 

Ha Johanna, ik wist dat ik op jouw mening moest wachten alvorens (n) iets te wijzigen. Dank je voor de fijne feedback. Ik zit al op hete kolen voor de volgende opdracht.