Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#435 - 3 regels voor 2023

 

Welkom 2023,

Binnen enkele ogenblikken begint het aftellen; bij nul is het voor mij gedaan. Straks knallen de laatste champagnekurken mij definitief naar het verleden en ontsnapt mijn geest voorgoed uit de fles. De wereld hoopt dat jij het beter zal doen dan ik. Ook ik wens je dat van harte toe, maar ik wil van mijn laatste ogenblikken op deze wereld gebruik maken om je de regels van het spel uit te leggen.

Regel #1: Je mag niemand doden.
Ik weet het, tijdens mijn ambtstermijn zijn ons een groot aantal mensen ontvallen: het gekroonde hoofd van Engeland, de ongekroonde koning van Brazilië, de ex van de vorige en toekomstige verliezer van de Amerikaanse verkiezingen, de president van de glasnost en perestrojka, de first lady van de historische roman, de prins van de Nouvelle Vague, en in extremis ook nog de vorige plaatsvervanger van God op aarde.
In tegenstelling tot wat mensen soms denken, heb ik daar niets mee te maken. Als dat wel het geval was, dan was de lijst veel korter en gerichter geweest.

Regel #2: Je kan niets of niemand terugbrengen uit de dood.
Ook mij niet. Toen ik aan mijn opdracht begon, dacht geen haar op mijn hoofd eraan om 2020 of 2021 terug te brengen, maar er waren momenten waarop ik heimwee had naar vroegere jaren. Het is een menselijke reactie die je misschien ook zal ervaren als de oorlog in Oekraïne blijft aanslepen, het leven nog meer onbetaalbaar wordt, en de visie ontbreekt bij zij die verondersteld worden daar iets tegen te doen.
Weersta aan de verleiding om achterom te kijken. De oplossingen bevinden zich in de toekomst, niet in het verleden.

Regel #3: Je kan mensen niet van elkaar doen houden.
Beeld je eens in hoe mooier de wereld zou zijn als Poetin plots verliefd zou worden op Zelensky, Trump op Biden, Marco Borsato op een volwassen vrouw. Maar dat kunnen wij helaas niet bewerkstelligen, hoezeer we dat ook zouden willen.

Je bent nog jong en je ervaart deze regels misschien als beperkingen, maar je raakt vlug genoeg van dit waanidee af. Eenmaal mensen hun wensen met je beginnen delen, zal je blij zijn dat je hen op je limieten kan wijzen:

  • Een gezond en lang leven? Niet je bevoegdheid.
  • Het ongedaan maken van het gemis van een geliefde? Buiten je bereik.
  • Het vinden van de liefde? Daar kan je niet bij helpen.

Het aantal wensen dat rest na eliminatie van bovenstaande mag dan klein lijken, als er tegenstrijdige belangen in het spel zijn, zullen ze haast onvervulbaar lijken. Als één iemand wit wil, is er altijd iemand anders die zwart beter vindt.
Net zoals de aan mij voorafgaande jaren mij niet konden helpen, zal ik jou helaas niet kunnen helpen bij het oplossen van alle dilemma’s waarmee je binnenkort geconfronteerd zal worden. Ik kan alleen de raad herhalen die al mijn voorganger jaar na jaar aan elkaar hebben overgeleverd.

Zorg ervoor dat je geen grijs jaar wordt. Spoor zoveel mogelijk mensen aan om kleur te bekennen. Weet dat je nooit voor iedereen goed kunt doen, maar maak er in ieder geval altijd iets moois van!

Je voorganger,
2022

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Bruno, long time no read. Wat leuk dat je er weer bent! Gaan we weer meer van je lezen op dit forum?
Met jouw adviezen kan 2023 aan de slag. Graag gelezen.

Champagnekurken ---> hoeft volgens mij niet met een hoofdletter

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi, uit je tekst blijkt de onmogelijkheden die je soms ervaart in het leven en dat je beperkingen maar beter kunt omarmen dan je ertegen te verzetten. Graag gelezen.

M

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bruno, inderdaad, zoals Fief zegt; long time no read. Het filosofische karakter van je bijdrage maakt dat goed, het smaakt naar meer. 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de correctie, Fief. Ik heb het opgezocht en je hebt gelijk: "Wijn- en druifsoorten worden met een kleine letter geschreven. [...] Als een aardrijkskundige naam als bijvoeglijk naamwoord gebruikt wordt, behoudt hij wel zijn hoofdletter: Edammer kaas, Franse kaas, Gelderse worst"

Wat de "long time no read" betreft, Fief en Ton: in 2019 deed ik meer dan 50 weken lang elke week mee aan de wekelijkse schrijfopdracht om "discipline te kweken" met het oog op het schrijven van een boek. Uiteindelijk zijn er drie boeken van me verschenen: "Gebeten" (een autobiografie over mijn carrière in de IT-wereld), "Nijlpaard voor Kerstmis" (geschreven ten voordele van het Kinderkankerfonds) en "Entreprenerd" (de Engelse versie van "Gebeten", geen vertaling, maar een "herschrijving" rekening houdend met de feedback van de lezers van "Gebeten"). Ik behaalde ook verschillende ereplaatsen in schrijfwedstrijden en publiceerde een dozijn verhalen in bundels van uitgeverijen zoals Godijn en LetterRijn. Ik bracht ook zelf twee verhalenbundels uit: "Oceaanwees" (een interessante mislukking) en "Reflection Infection" (kortverhalen in het Engels).

In 2022 heb ik veel minder geschreven omdat mijn vrouw en ik een bioscoop kochten met vijf zalen. We baten die niet zelf uit, maar we zijn een project gestart om het gebouw te renoveren. Ondertussen rijpten er twee ideeën voor nieuwe boeken in mijn hoofd en ik zal proberen om opnieuw meer deel te nemen aan de wekelijkse schrijfopdracht om de "schrijfmotor" weer op gang te trekken.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Bruno

Dank voor je verhaal (en ook fijn om te horen dat je ondertussen aan de schrijf bent gebleven). Ik vind je tekst niet enkel vlot geschreven, het zijn treffende punten die je weergeeft, als een advies maar het komt niet zeurderig over, maar gewoon fris.

Erg goed gedaan. Ik las het graag.

 

Johanna