Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#435 Een aantal tips voor mijn opvolger 2023

 

Een aantal tips voor mijn zeer gewaardeerde opvolger 2023.
Als kalenderjaar 2022 heb ik veel geleerd, ik wil je graag wat inzichten meegeven. 

1. Schiet niet gelijk uit de startblokken. Ik weet wel hoe dat werkt, je begint vol frisse moed, met goede voornemens. Je gaat het allemaal anders doen, het roer gaat om, met de bezem er doorheen, even flink laten doorwaaien. Maar zodra het dan halverwege januari is blijkt het helemaal niet zo anders. Sterker nog, het roer zit vast, de bezem laat alleen maar vuil achter, die frisse wind ruikt maar muf! Spaar je energie, het jaar duurt twaalf maanden.

2. Pak je rust tussendoor. Je wilt natuurlijk presteren, er het beste van maken. Hoort een beetje bij deze tijd om alles maar perfect te moeten doen (kom ik zo nog op terug), maar vergeet niet dat je tussendoor ook even rust moet nemen. Is voor de mensen ook wel fijn hoor, als je niet alle grote gebeurtenissen achter elkaar plakt. Geef hen ook een beetje rust, zo nu en dan.

3. Dan nu het grote thema van deze tijd: perfectie. Laat dat gelijk maar los. Ga er maar vanuit dat het zo ergens halverwege februari al helemaal uit de klauwen loopt. Als je perfectie verwacht had je leuk bij één dag of één week moeten blijven. Dat is nog wel te doen.  Maar met een jaar is dat gewoon onmogelijk! Kijk maar eens naar je voorgangers, daar zaten ook perfectionisten tussen. Zij zijn serieus gestart, wilden er het beste van maken, sommige hadden grandioze plannen voor het jaar waar uiteindelijk nauwelijks wat van terecht kwam. Als je perfectie verwacht staan je nog veel grote teleurstellingen te wachten.

4. Wees realistisch. Als je niet perfect kunt zijn, dan maar realistisch. Als je echt eerlijk tegen je zelf bent draaien we eigenlijk zo goed mogelijk onze maanden, weken en dagen af en zijn we blij als het er uiteindelijk weer opzit, zonder al te veel kleerscheuren. Voor grote veranderingen is nauwelijks tijd en ruimte. Als je het dan wel voor elkaar krijgt pakt het meestal totaal anders uit dan je gehoopt had. Ken je 2021 nog? Die heeft het pas radicaal anders aangepakt. En denk je dat hij tevreden is over het resultaat. Het is zo’n beetje het meeste gehate jaar ooit!
Neem dan een voorbeeld aan 2018. Niemand praat daar meer over, maar is dat erg?

5. Over 2021 gesproken: doe eens iets geks. Natuurlijk, 2021 was echt overdreven, dat wens je niemand toe. Maar een paar gekke acties in die twaalf maanden is helemaal niet gek. Het zou leuk zijn als mensen nog aan je kunnen denken met fijne herinneringen. Zorg dat die paar momenten van het jaar ook echt hoogtepunten zijn. Ikzelf ben helemaal niet ontevreden over hoe ik het gedaan heb.  Er was altijd wel iets te beleven. Het is nooit saai geweest. 

6. Wees origineel. Dit zal wel lastig worden. Geen oorlog, WK en Olympische Spelen, crises over van alles en nog wat, dat had ik allemaal al. Misschien kun je zelf wat leuks bedenken om het toch een memorabel jaar te maken?

Tenslotte mijn belangrijkste tip: je hebt maar één jaar. 365 dagen om precies te zijn. Probeer tussendoor ook een beetje te genieten van je werk want het is echt zo voorbij.

Succes ermee 2023!

Warme groet, 2022

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gertjan, goed verzonnen. Niet echt een verhaal, maar wel een mooi verslag. Hier en daar zouden de zinnen van mij wat strakker mogen, maar dat is een kwestie van smaak. Over het geheel met veel plezier gelezen. Hier kan 2023 zeker mee aan de slag.

ik wil je graag wat inzichten meegeven.  ---> omdat hierna een opsomming volgt, zou naar mijn idee een dubbele punt beter zijn.

met de bezem er doorheen ---> erdoorheen

zodra het dan halverwege januari is blijkt het helemaal niet zo anders. ---> tussen is en blijkt hoort een komma.

2. Pak je rust tussendoor. Je wilt natuurlijk presteren, er het beste van maken. Hoort een beetje bij deze tijd om alles maar perfect te moeten doen (kom ik zo nog op terug), maar vergeet niet dat je tussendoor ook even rust moet nemen. Is voor de mensen ook wel fijn hoor, als je niet alle grote gebeurtenissen achter elkaar plakt. Geef hen ook een beetje rust, zo nu en dan.

In dit stukje veel herhaling van "rust". De eerste zin zou je ook weg kunnen laten, verderop zeg je ook al "vergeet niet dat je tussendoor ook even rust moet nemen". In de laatste zin zou je ook "adempauze" kunnen schrijven om weer een "rust" te vermijden.
Verderop doe je hetzelfde met het woord "perfectie". Door het gebruik van synoniemen hou je de tekst spannend. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goedemorgen Gert-Jan

Ik heb je tekst et tips van het oude aan het nieuwe jaar met plezier gelezen. Het leest erg lekker en heeft geen enkele negatieve of bedrukte ondertoon, komt fris over.

Mooie manier om het stokje van het ene naar het andere jaar door te geven.

Met plezier gelezen.

 

Johanna

 

 

   

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gertjan, originele en waardige invulling van de opdracht. Eens met Fiefs opmerkingen. In dit verband een suggestie: is worstel ook vaak met bepaalde woorden die te vaak terugkomen. Dan kijk ik op https://synoniemen.net/ voor een oplossing, lukt meestal!