Lid sinds

1 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #434 - Nieuw begin

 

Dit. Was. Vreselijk.

Alles was vreselijk en heel haar toekomst was nu al verpest. Dat was wat Elien als eerste dacht bij het zien van haar kot en kamergenoot. Ze had nog maar net het middelbaar afgerond en haar ouders hadden gelijk gewoonlijk al meteen een kot voor haar geregeld. En dat niet alleen. Ze hadden er ook nog ervoor gezorgd dat ze een celgenootje had. Ja, een celgenootje, want dit was een cel voor haar. Ze keek het meisje met blonde haren vreemd aan.

 “Hoi, jij bent zeker Elien.” Elien zei niks. “Wist je dat onze ouders blijkbaar heel goed bevriend zijn?” Weer zei Elien niks. “Hallo, je kunt toch wel Nederlands?” 

 “Ik ben niet debiel of zo, natuurlijk kan ik Nederlands.”

 “Aha, ik dach…”

 “Zwijg! Ik heb geen zin om nu al op kot te zitten en al zeker niet met iemand die ik niet ken…”

 “Dat…”

 “Ik heb hier niet voor gekozen. Mijn ouders hebben dit weer zonder mij beslist.” Het meisje keek haar geschrokken aan. Elien zag dat, maar negeerde het. Ze gooide haar tassen op het lege bed en liep het kot uit. Toen ze het gebouw uit was pakte ze haar telefoon en tikte het nummer van haar moeder in. Ze had een verklaring nodig voor deze rotstreek. 

 ‘TRING!’ 

 ‘TRING!’

 ‘TRING!’

 “Dit is de voicemail…” Elien vloekte binnensmond. Wat moest ze nu doen? Dit zou een prachtige tijd moeten zijn. Een tijd om nooit te vergeten. Een nieuw begin zonder haar vreselijke ouders. Maar in plaats daarvan zat ze in een veel te klein kot met een zot die ze niet kent. Ze ging op de stoeprand zitten en dacht diep na over wat ze zou gaan doen. Ze dacht wel een half uur na, maar kon niks beters verzinnen dan dit te accepteren.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi FictionalBoy, welkom op het forum. Ik las bij jouw introductie dat je de gemiddelde leeftijd van de forumleden naar beneden haalt. Stoer dat je meedoet. Je schrijft een leuk stuk over een nieuw begin. Graag gelezen.
Bij de opdracht hoort eigenlijk ook dat je zelf een eigen titel verzint. De titel van de opdracht is ook "Nieuw begin"

... haar ouders hadden gelijk gewoonlijk al meteen een kot voor haar geregeld. ---> dit leest niet lekker. "gelijk gewoonlijk meteen" achter elkaar kan anders, bijvoorbeeld:
... haar ouders hadden meteen al een kot voor haar geregeld.

Ze hadden er ook nog ervoor gezorgd dat ze een celgenootje had. Ja, een celgenootje, want dit was een cel voor haar.  ---> probeer herhalingen te voorkomen. bijvoorbeeld:
Ze hadden er ook nog ervoor gezorgd dat ze een celgenootje had. Ja, veel groter was dit kot niet. Dat je dan cel bedoelt is duidelijk. Zoek eens op het gebruik van show, don't tell in verhalen. Kijk ook eens bij de andere verhalen en de feedback. Daar steek je ook veel van op.

je kunt toch wel Nederlands? --->  mooier zou ik vinden:  Je spreekt toch wel Nederlands? 
Ja, natuurlijk spreek ik Nederlands. 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit verhaal is een goed begin. De situatie is goed gekozen. Het is een origineel onderwerp dat uit het leven gegrepen is. De dialoog typeert de karakters: de één nors en de andere welwillend. Wat Fief zegt over show-don't-tell is zeker de moeite waard om te bestuderen maar in de vorige Schrijven Magazine staat een artikel over tell. Je kunt ook met tell een verhaal schrijven. Het nadeel van tell is dat het vaak te weinig beeld geeft (bijvoorbeeld dat het weinig laat zien van een belangrijk ogenblik). Hier vat je samen dat je personage tot een veranderd inzicht komt. Een lezer beleeft graag de innerlijke worsteling mee van een betekenisvol moment.

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste FictionalBoy, je zet de pijnlijke situatie van Elien helder neer. Ik vind het goed gedaan en ben benieuwd naar je volgende verhalen.

De groeten van Chezz  

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elien schikt zich in haar lot, is ook een vorm van volwassen worden. Goede zet van die ouders!
Je beschrijft de frictie die Elien ervaart heel goed. Het maakt me nieuwsgierig hoe het haar zal vergaan met die celgenoot.

M