Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#433 Ontvroren

“De gazelle voelt dat een dodelijk roofdier haar in het vizier heeft en bevriest. Je ziet dat enkel haar oren en neusgaten trillen en haar ogen snel heen en weer bewegen. Met haar verfijnde zintuigen tracht ze haar belager te ontdekken, eerder dan rond te lopen en in de klauwen van de jager te belanden. In dit geval is bevriezen een instinctieve reactie van het dier op een bedreiging in de onmiddellijke omgeving.”

De leraar biologie schakelt het videotoestel uit en gaat verder: “Wetenschappers tonen aan dat teveel schrik en terreur prediken bij grote rampen als gevolg van de klimaatveranderingen en opwarming van de aarde enkel leidt tot panische angst en een apathische houding bij de mensheid. Enkel het aangeven van een plausibele oplossing van het probleem kan het angstgevoel doorbreken.”

Ik vond de les super interessant. Verschillende leerlingen vinden dat niet en noemen mij een nerd met mijn ‘ziekenfondsbrilletje’ en ‘aftandse kledij’. Regelmatig pesten ze me.

Op weg naar huis staat een groepje mij op te wachten. Ik bevries van angst, kan niet meer bewegen.
“Kijk, daar hebben wij ons gazelletje. Trillen zijn neusgaatjes al? De welpjes hebben honger en gaan ons diertje bespringen.”
Ze hebben sjaals voor het aangezicht en één heeft een bivakmuts op, maar ik weet wie ze zijn. Was Johan nu maar bij mij. Hij is groot en atletisch gebouwd. Meestal gaat hij met mij mee, maar ik zag hem niet toen ik de schoolpoort uitliep.

Een van de belagers komt naar mij toe en neemt mijn bril af.
“Even kijken of de oortjes trillen.” De anderen lachen luid. Hij stapt terug naar zijn kompanen en toont mijn bril.
“Ja hoor, ik zag het, zijn oogjes gaan ook snel heen en weer. Het diertje is bevroren.”

Ik voel mijn gsm trillen. Bliksemsnel neem ik hem uit mijn broekzak. Het is Johan die mij belt. Ik wil antwoorden, maar iemand grist de telefoon uit mijn handen.
“Even kijken, is het mama die belt?”
Plots stuift de bende uiteen. Mijn telefoon valt op de grond, gelukkig zit hij in een beschermhoes.
“Zo kerel, ging je liever zonder mij op stap?” hoor ik achter mij.
Het is Johan. Ik ontdooi langzaam maar ril nog over mijn ganse lijf. Johan vindt mijn bril en zet hem op mijn neus. Hij raapt mijn gsm op en zegt lachend: “Vandaag ben ik jouw plausibele oplossing.”

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal. Leuk die omschakeling naar het leslokaal. Ontvroren...ontdooid?

Zeurtje, waarom belde Johan als hij zo dichtbij was?

Verder graag gelezen. Pestkoppen, je zou ze wat willen aandoen.

M

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling, wel actueel met wat er op het nieuws was vandaag, maar gelukkig loopt dit goed af. Vlotte schrijf. 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mercedes, dank je voor de reactie. Onvroren komt van ontvriezen. Ik vond het woord beter passen in de context. Johan wist uiteraard niet dat hij zo vlakbij was. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, 

Een mooi verhaal met een goede opbouw. Je start met symboliek die meteen met tekst en uitleg terugkomt. Dat kan storend zijn, maar hier is het een logisch en organisch deel van het verhaal. Dat heb je knap met elkaar verworven!

Ik vind veel rondom Johan nog wel een beetje onduidelijk. Ik vul nu in dat het een klasgenoot is, maar als dat zo zou zijn, lijkt het me minder logisch dat je hoofdpersoon (met regelmaat) wordt gepest als er een klasgenoot is die altijd voor hem opkomt. 
Als Johan een volwassene is die je hoofdpersoon van buiten school kent, of als Johan geen reden heeft om op school te zijn -hij is geen leraar of leerling-, dan  is het al iets logischer dat ze elkaar bellen. Maar dan vraag ik me af wat Johans relatie met je hoofdpersoon is. Oom? Bijlesdocent? Buurman? 
Omdat je dat nu nog open laat, komt Johan bijna als letterlijk reddende engel het verhaal in. Dat haalt me een beetje uit het verhaal. 
Dat is dus een klein hikje voor me, maar verder leest je tekst erg prettig. Je maakt goed gebruik van symboliek en je hebt hier een duidelijke schrijversstem die aansluit bij je personage.

Goed gedaan!

Groet, 

Nadine​​​​​​​

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

@ Gi: bedankt voor de reactie

@ Coach Nadine

Dag Nadine,

Dank je voor de feedback. Met de laatste zin is het toch overduidelijk dat Johan een klasgenoot is, want daarmee verwijst hij naar de videovoorstelling eerder die dag, net zoals de boefjes dat deden. De leerlingen van een klas  volgen niet noodzakelijk dezelfde vakken. Daarbuiten zijn er nog veel gelegenheden dat de hp en Johan niet  samen zijn, zo ook op de dag dat de hp niet op hem wachtte om huiswaarts te keren. Johan was wat later klaar dan anders en belde de hp om te vragen waar hij uithing. Ik vind het raar dat dit een hikje is dat je uit het verhaal haalt. Maar soit, je vond het goed, dat onthoud ik.