Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#433 minaar

 

Ken je dat gevoel? Dat je bevroren bent. Je kan je niet meer bewegen en alles gaat in slow motion. Zo ook deze woensdag.

Ik was bezig met de laatste inkopen voor de kerst, je kent het wel zo’n drukke winkelstraat met allemaal lachende en pratende mensen. Een kerstkoor wat niet geheel zuiver allemaal kerstliedjes ten gehore brengt, en gillende kinderen die achter een kerstman aan rennen die oliebollen uitdeelt. Zo’n scene. En toen gebeurde het.

Ik liep met mijn arm vol pakjes op weg naar de volgende winkel toen ik hem zag. Ik bevroor, de tijd ging steeds langzamer en het geluid van de drukke kerststraat verstilde in mijn oren. De zee van mensen voor mij spleet uiteen, en daar liep hij. Recht op mij af. Zijn mooie mond in een glimlach vertrokken. Zijn blonde haar zat perfect zoals altijd.  Zijn bruine jas een beetje open geritst, zodat zijn favoriete zachte blauwe trui eronder  zichtbaar was. Ik stond stijf. Bevroren in tijd. Ik moest iets doen, maar wat, wegduiken, me verstoppen.

Maar mijn lichaam werkte niet mee, het was vastgevroren aan de grond.  Ik rook zijn heerlijke geur al.  Mijn droomprins. Met aan zijn arm zijn gemene vrouw. Hij had me gezien, ik weet het zeker. Zijn schouder raakte zacht mijn schouder toen ze dicht langs mij kwamen. Zij liepen verder, mij achterlatend omringd door zijn heerlijke geur. Langzaam aan ontdooide ik weer, de kerststraat om mij heen kwam weer tot leven. Een warm gevoel verspreidde zich langzaam vanaf mijn tenen naar mijn buik. Gelukkig was het bijna woensdag dan zou ik hem weer zien, mijn minnaar.

 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sandra, 

Eventjes vooraf: de regels van de wekelijkse schrijfopdracht zijn dat je maar een keer iets in mag zenden. Als je meer inzendingen opstuurt, moet je erop rekenen dat je schrijfcoach van die week maar op één inzending reageert. 

Maar dat zal ik voor jouw eerste week door de vingers zien :) 

Je hebt een hele goede plottwist bedacht! Toen ik de tekst teruglas, viel zodat zijn favoriete zachte blauwe trui eronder zichtbaar was. op zijn plek. Mooi dat je die plottwist ook met een korte zin teweeg kan brengen, dat maakt hem extra krachtig. Een plottwist die te herleiden is en waarvan de conclusie kort en krachtig is, dat werkt het beste! 

De eerste alinea's zwakken het geheel van je verhaal een beetje af. Je schrijft nu letterlijk wat je wil dat de lezer voor zich ziet, terwijl de tekst dat als vanzelf laat zien, want die is goed geschreven.  Als je iets als het kerstkoor 'in het moment zelf' wil schrijven, kan je dat doen door bijvoorbeeld te schrijven:
Ik stond stijf. Bevroren in tijd. Het kerstkoortje dat op het plein stond, klonk schel in mijn oren, alsof het van heel ver weg kwam.
Dan weet je lezer alsnog in wat voor scène het geheel zich afspeelt, zonder dat je dat expliciet hoef te benoemen.

Maar je neemt de lezer wel helemaal mee in dat bevroren moment, zoals je het uiterlijk van de minnaar beschrijft. Normaalgesproken is het uitgesproken beschrijven van het uiterlijk een personage erg cliché en doet het het tempo vertragen, maar hier heeft het een functie. Niet alleen voor het verhaal an sich, maar ook als hint en opbouw naar de plottwist. 

Knap gedaan. 

Groet,

Nadine
 

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Nadine,

Dank je wel voor je reactie. Ik zal het volgende keer bij een verhaal houden. Die had ik inderdaad nog niet gelezen.

Het is best een uitdaging om binnen het aantal woorden te blijven. Ik wist ook niet of het wel minder woorden mogen zijn. Maar ik ben benieuwd naar de volgende opdracht. Het is erg leuk om van dit soort kort verhaaltjes te schrijven.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sandra,

Je manier van schrijven zette mij op het verkeerde been waardoor ik de twist op het einde niet zag aankomen en er goed door verrast werd! Tip: noem je verhaal niet naar je onderwerp. De titel gaf je plottwist weg. Als ik op deze kerstdag iets scherper was geweest had dat het eind verklapt. 

M

(In je titel staat minaar)