Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vorst #432

 

Vorst

Ze heeft een hekel aan vrieskou. Het voelt bedreigend,  ze krijgt er vaak hoofdpijn van. En zere handen. Het liefst zou ze in winterslaap gaan.  

En ze heeft een hekel aan de koning. Zeker aan de Nederlandse, met die uitgestreken smoel van hem. Die hele familie leeft in een sprookje, een heel duur sprookje. Bij de krakersrellen in 1980, toen ze inderdaad zelf geen woning kon vinden, riep ze luidkeels mee: 'Geen woning, geen kroning!' 

Haar moeder, die in hetzelfde jaar als Beatrix was geboren, voelde zich altijd verbonden met de koningin. De vorstin kreeg vervolgens bij ieder schandaal of 'foutje' van het koninklijk huis het voordeel van de twijfel. Van haar moeder dan, zeker niet van haar. 

Maar goed, dat is lang geleden. Haar moeder is inmiddels overleden (terwijl die koninklijke trut nog steeds lekker doorleeft!) en inmiddels heeft ze een fijne woning. Het is dan wel geen paleis, met een kroondomein er omheen, waar je in de herfst kunt jagen, zonder gestoord te worden door het plebs, maar het is haar huis. En haar thuis. Zelf verdiend en zelf gekocht. 

Het is er hoog en droog, en lekker warm in de winter. Tot nu. Want ineens is het gaan vriezen. Zelfs overdag vorst. En de oude cv-ketel is nu zo ver dat ie iedere dag bijgevuld moet worden. Op de een of andere manier verliest hij druk. Niet te snappen. Ze heeft al veel geld uitgegeven aan verschillende cv-monteurs, maar het probleem blijft. Dus iedere ochtend met ijskoud water en een tuinslang aan de gang om die ketel bij te vullen. Die houdt het dan de rest van de dag vol, maar 's ochtends slaat hij niet meer aan. 

'Ja mam, daar sta ik dan weer te klappertanden in de ketelkast, zoals iedere morgen,' mompelt ze, terwijl haar vingers bijna gevoelloos worden van het koude water dat langs de slang druipt, 'dat zie ik Beatrix nog niet doen…'

Die avond, onderweg naar huis op de fiets zijn haar tenen, vingers en neus flink koud geworden. Fiets op slot zetten was dan ook geen sinecure. Maar eenmaal binnen is het behaaglijk. En rustig. Wat was het weer druk in de stad. Schoenen uit, boodschappen uitpakken in de keuken, tv aan. Hoe ging het ook al weer? O ja, spinazie roerbakken, witte kaas erdoor en dan de noten. Eenvoudig maar lekker. Terwijl de spinazie slinkt in de wokpan, trekt ze de deur van de kast naast de keuken open. Ketel brandt rustig, goed zo. 

Lekkere spinazie. Met het bord op schoot kijkt ze naar het journaal.  '…….. de koninklijke familie.' Ze zet de tv harder. De koninklijke grafkelder onder de Nieuwe Kerk in Delft blijkt uitgebreid met een extra ruimte voor de toekomstige generaties.

Toekomstige generaties? Ze hoopt toch echt dat het snel afgelopen is met die vorst en z'n nakomelingen. 'De uitbreiding heeft 4,1 miljoen euro gekost.' zegt de nieuwslezer. 'Er is aandacht besteed aan luchtklimaat, aan vochtigheid en temperatuur', zegt de architect.

'Klik' zegt de ketel, en slaat uit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Subliem! Ik hou van de toon, de ergernis die eruit spreekt. De link naar het actuele en het moment dat de ketel weer uitgaat. Bovendien leest het lekker vlot. Mooie tekst! De opbouw is goed en de dubbele betekenis van vorst is echt heel goed gevonden. Een hedendaags sprookje 😉

M

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Martinez, welkom op deze site. Heel vlot geschreven tekst met actuele inhoud. Ik mis wel het sprookjeselement uit de opdracht een beetje. Graag gelezen.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Martinez, jouw verhaal leest voor mij niet als een sprookje, maar meer als een aanklacht. Ik krijg geen goed beeld met wat je voor ogen hebt met dit verhaal. Het is een winters verhaal, maar dat komt wellicht ook door de kilte in de tekst.

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Auw, Fief. Jammer dat het je niet aanspreekt. Ken je het verhaal van het meisje met de zwavelstokjes? Hans Christiaan Andersen?

Dit was mijn allereerste poging op dit forum, en ik ben heel blij met de reacties van Mercedes en Emily. Dank! 

Ik vroeg me verder nog af of het klopt.  Het gebruik van enkele aanhalingstekens bijvoorbeeld, is dat geoorloofd?

 

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Martinez, origineel stukje dat het Nederlandse koningshuis niet onberoerd zal laten (of net wel). Natuurlijk kent Fief het sprookje want op 15 december 2004 opende de Efteling zijn 25e sprookje in het Sprookjesbos: "Het meisje met de zwavelstokjes" ter gelegenheid van het 200e geboortejaar van de schrijver Hans Christian Andersen in 2005. En Fief heeft wat met de Efteling, dat kan je lezen in haar commentaar onder mijn bijdrage bij deze opdracht. Blijf nog maar wat schrijven op dit forum, want de laatste tijd laten een aantal trouwe forumleden het afweten. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vroeg me verder nog af of het klopt.  Het gebruik van enkele aanhalingstekens bijvoorbeeld, is dat geoorloofd?

Enkele of dubbele aanhalingstekens is een kwestie van smaak. Als je enkele gebruikt voor gesproken zinnen, gebruik je de dubbele voor quotes en omgekeerd.

Bezoek voor dit soort vragen en andere wetenswaardigheden de site van Onze Taal of Taaladvies.net. 

https://onzetaal.nl/taalloket/aanhalingstekens-en-leestekens

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Vlot geschreven verhaal Martinez, waarin je handig de vorst en de vorst met elkaar verweeft. Leuk, die laatste zin. Door je verwijzing naar Het meisje met de zwavelstokjes, zie ik wat je hier wil schrijven. Alleen vroor zij buiten dood, en was het einde dus wat grimmiger! Als je een sprookje wil schrijven, kun je daar dus nog iets mee doen. Geen raam waarachter het meisje gelukkige warme gezinnen ziet, maar het ‘raam’ van de media waarachter je hoofdpersoon het luxe leven van de vorst ziet, terwijl haar ketel het langzaam maar zeker begeeft.

Een tip; in de tweede alinea is er uit het niets, zonder enige overgang, de afschuw van de koning. Misschien kun je een bruggetje bedenken, waardoor het vanzelfsprekend is om de koning hier te noemen.

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Deze zin: "Zeker aan de Nederlandse" mag ook weg. Die is hinderlijk aanwezig. En ja, die overgang is wat plots. Verder vind ik het een goed kloppend verhaal, met oprechte en terechte individuele ergernis. Een sprookje dan misschien weer niet, maar daar heb je wel een leuke draai aan gegeven.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Martinez

Circa vier miljoen voor een grafkelder, hoeveel mensen zouden daarmee niet geholpen kunnen worden met de stijgende kosten?

De frustratie vind ik goed voelbaar, hopelijk slaat haar cv-ketel snel weer aan.