Lid sinds

1 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#430 - Toekomst

5 december 2022 - 23:30

Prachtige golvende lokken die tot haar schouders vallen. Vers geknipt en de kleur lijkt wel het omgetoverde stro van Repelsteeltje. Een Blanke huid met sproetjes op haar kleine wipneus. Ogen die dichtknijpen door de felle zon in haar ogen. Ze heeft een lange jurk aan, met een print van bloementjes met waterverf beschilderd. Haar jurk stopt bij haar in touw geweven sandalen met houten zolen. Om haar schouder hangt een tas van plastic, Waarom van plastic? Alles aan haar te zien is duurzaam en Fairtrade. Het ov is gratis, want er speelt een voetbalwedstrijd. Dom van mij dat ik nog naar de supermarkt ga, maar anders word het weer Chinees laten bezorgen. Nog 3 minuten en dan komt de Tram. De vrouw staat stil, bijna griezelig stil. Ik probeer haar niet aan te staren, maar dat lukt bijna niet. Als ik om mij heen kijk zie ik iedereen haar aanstaren met vreugdevolle ogen. Een gevoel komt naar boven, dat ik naast haar wil gaan staan en laten zien dat ze met mij is. Opeens loopt ze met een rustige pas loopt ze naar voren en springt met een klein hupje op de tramrails. Haar hand reikt naar beneden en pakt een middelgrote keisteen. Ze staat weer op en klimt zichzelf weer op het perron. Ze probeert de keisteen in een snee van haar jurk te proppen. Dit lukt niet en de steen komt half boven haar zak uit en ze staart weer voor haar uit. Ik had een paar minuten nodige om dit te verwerken. Wat was hier gebeurt? Moet ik het gaan vragen? Of is dat brutaal? Nee het is niet brutaal, misschien heeft ze wel hulp nodig. Ik verzamel moed en ik loop op haar af en ik vraag: "Waarom heeft u die steen opgepakt?". Ze keert zich elegant om en ze glimlacht als ze naar mijn kijkt. mijn ogen blijven gericht op haar ogen. Doordat de zon uit haar ogen kijkt ze mij aan met haar prachtige groene ogen. Dit haar mooiste kenmerk. En toen zei ze: ''als de tram van onze reis over deze steen rijdt." ze wijst met een vinger de staan aan. "Dan eindigt onze reis bij een tram midden in de grote stad" ze doet haar lippen op elkaar en ze pakt met haar hand mijn bicep vast. "En dan had ik nooit de aandacht van u gekregen". "Ik kan u vertellen, dat wij zo samen in de tram gaan praten en de avond van onze leven gaan krijgen". Mijn ogen staan gesloten op haar lippen. Wat kan je hierop zeggen? Het enige wat uit mond nog kon komen is: "Maar wat ga je nu met die steen doen?" In de verte komt de tram aan rijden. Haar ogen kijken mij aan alsof ik de enige op de wereld ben. De lippen openen en ze zegt: "Met deze steen kan ik mijn tas naar de bodem van het water laten zinken, dat wordt mijn enige zonde.".  "In deze tas zitten de zondes van mijn vorige leven.". De trampoortjes gaan open en wij wurgen samen in de volle wagon met hooligans. Met spanning kijk ik haar aan en mijn grootste avontuur is nu net begonnen.

Gi

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 december 2022 - 0:38

Hi Tom, als dit als grap bedoeld is, vrees ik dat je het verkeerde forum hebt uitgekozen. De tekst staat bol van de taalfouten. Mogelijk is dit zoals het stukje van Rik Roldeveen geschreven door een computer (die enkel 'artificieel' kan denken). Zo ja, hoort het hier niet thuis. Sorry man. 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
6 december 2022 - 1:18

Hoi Tom, kijk eens kritisch naar je tekst. Misschien kun je beginnen met maken van alinea's. Het leest nu als een blok. Gesproken zinnen lezen sowieso beter als je ze onder elkaar zet. De zinnen zelf zijn erg kort en waardoor het meer als een opsomming leest dan een verhaal. Bovendien klopt de interpunctie bij verschillende zinnen niet. Kortom, het leest als een halsoverkop geschreven tekst. 

 

Lid sinds

1 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 december 2022 - 8:00

Beste Gi, Dit is zeker niet als een grap gestuurd, maar als een oefening voor mij. Schrijven is net nieuw voor mij, dus ik moet nog veel leren. De taalfouten heb ik volledig over het hoofd gezien en ik ga er gelijk wat aan doen!

Bedankt van uw feedback

Groet,

Tom 

Lid sinds

1 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 december 2022 - 8:02

Beste Fief,

Bedankt voor uw feedback. de zinnen zijn inderdaad korten en ik heb geen alinea's gemaakt. Snel maak ik hier veranderingen in. 

Door de feedback dat u geeft kan ik mijzelf verbeteren!

Groet,

Tom 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
6 december 2022 - 8:55

Tom, om te leren ben je hier aan het goede adres. Laat je niet ontmoedigen. Lees ook eens de andere geplaatste verhalen en de commentaren die erbij staan. Daar leer je ook veel van. Ik kijk uit naar je volgende verhaal.

Gi

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 december 2022 - 10:32

Hi Tom, ik heb je mogelijk wat hard aangepakt. Fief is iemand die veel meer geduld heeft en zal je zeker graag helpen om je schrijftaal te verbeteren. Ik ben alvast benieuwd naar jouw herschrijf en jouw bijdrage bij de nieuwe opdracht van vandaag. 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
7 december 2022 - 23:22

dag Tom

Je komt met een verhaal dat op zich origineel is. Je doet ook je best om beschrijvingen te geven van de vrouw, maar je maakt daar korte zinnen van die dan eerder opsommend zijn, wat vervelend is voor de lezer want die gaat op zoek naar een verhaal.

Je gebruikt afkortingen zoals het ov en dat doe je best niet in creatieve teksten en verhalen. 

Er zijn al mede-lezers die je de raad gaven met paragrafen en alinea's te werken. Dat kan helpen. De opbouw van de tekst is een sprekende intro, een wat lijviger middenstuk en dan het slot. Je balde alles op elkaar en dat is niet zo goed.

Een idee voor een volgende keer is dat je je tekst eerst uitschrijft op je PC in word of pages, je e spellingscontrol activeert zodat die alvast al vermijdbare fouten kan detecteren. Dan is je tekst nog niet af, maar dan heb je al een eerste check gedaan. Lees dan zeker nog eens na voor je hem dan op het forum zet.

Maar ik wil vooral zeggen, je hebt wel ideeën om uit te werken, en nu is het gewoon aan opdrachten meedoen en jezelf in het geschrijf te ontwikkelen.

Johanna