Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#430 De werkelijkheid komt morgen wel

 

Ik klem het stukje steen stevig in mijn handen. Het schuurt langs mijn huid. Mijn hand gloeit. Vingers tintelen van het krampachtige klemmen. Ik zet nog wat meer kracht. De kei loslaten is geen optie.

De vrouw die me vaker heeft aangestaard doet dat nu ook. Soms kom ik haar tegen bij de tramhalte en dan heeft ze altijd die dwingende, priemende blik. Ergens heb ik de illusie dat ze me stiekem wil helpen. Ze kijkt net als de stagiaire van Jeugdzorg. Een verwijtende blik, maar tegelijkertijd eentje van medeleven. Je zou ook kunnen zeggen dat ze staren, maar ze kijken tenminste naar me. Een korte, aandachtige blik kan het verdoofde gevoel even wegnemen. 

Nooit heeft de vrouw me gevraagd naar de keien. Ik zou ook niet weten wat ik erop had moeten uitleggen. Vragen worden me nooit gesteld, mijn verhaal is al ingevuld. Laatst trok ik een knalroze t-shirt aan met de Powerpuff Girls erop, maar de stagiaire keek alleen naar de schrammen op mijn onderarmen. Een paar aantekeningen en een voorzichtig hoofdschudden. Als ze de multomap dichtslaat weet je wat dat betekent. Medicatie ophogen of escaleren. In een zombie of een loenatik veranderen, en niet zelf mogen kiezen welke. 

De kei heeft een scherpe rand. Ik duw mijn rechter wijsvinger er tegenaan en voel de pijnscheut. Schokjes wurmen zich via de vingertoppen naar mijn schouders. Het is weer even zoals toen ik laatst spacecake nam. Er komt rood spul uit de vinger. Het lijkt op limonadesiroop met aardbeiensmaak. Ik duw de punt nog wat harder in mijn vinger en zie de sirooprivieren stromen over mijn hand. In de klas deel ik het zoete drankje uit, en Chayenne en Babette zeggen voortaan wat aardiger voor me te zullen zijn. Thuis geef ik pap en mam ook wat en ze beloven dat ze wat minder vaak zullen schreeuwen. De stagiaire drinkt het spul in een keer leeg en zegt dat ik eigenlijk geen hulp nodig heb; ze heeft nog nooit iemand van mijn leeftijd gezien die zo zelfstandig is. De rivier stopt met stromen en droogt op. Ik zuig de laatste restjes op voor het na-effect. De werkelijkheid komt morgen wel.

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuoso, het leest psychedelisch en mijn eerste gedachte was: de werkelijkheid komt morgen wel. Maar na een paar keer lezen zie ik het nog niet voor me. 

Het is even weer zoals toen ik laatst spacecake nam. ---> dit leest niet lekker. De woordvolgorde klopt niet. 
Het is even weer zoals laatst toen ik spacecake nam.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Virtu, Ik weet niet meer of het bij een van jouw vroegere teksten was of van een ander dat ik de vraag stelde wat de schrijver die dag geslikt of gerookt had.  Dat heeft mij toen enkele stevige commentaren en uitbranders opgeleverd van enkele collega's, die (gelukkig) niet meer of minder op het forum aanwezig zijn. Lees ik nu dat ook Fief al aan de spacecake zit? Psychedelisch is inderdaad de beste omschrijving. Ik zou er zo een tekening bij kunnen maken. :-)

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Virtuosu

Gebald geschreven, goed geschreven.

Het is bijzonder. Ik lees er vooral pijn in, en dat heb je straf naar voren gebracht.

Chapeau

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey v. Het leest lekker en voelt diep. In die zin is het geweldig goed. 
 Het is nog geen verhaal. Volgens mij kan je hiermee door en iets heel krachtigs schrijven! Ik kijk er naar uit!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik snap niet alle zinnen, maar zeker de strekking en ik vind het een mooi verhaal en een goede vondst om vanuit het meisje te schrijven. Dat niet alle zinnen begrijpelijk zijn, is juist een meerwaarde die iets verklapt over de geestestoestand van de hp.

"maar de stagiaire keek alleen maar naar de schrammen op mijn onderarmen" > Twee keer 'maar' vind ik niet mooi (tweede kan weg) in deze verder prachtige zin met assonantie.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief

Dank voor het lezen en de goede taalaanmerking (verbeterd). Stuk is misschien ook wel psychedelisch bedoeld, en is niet direct bedoeld om letterlijk voor je te zien. 

@Gi

Zou kunnen dat het bij een van mijn teksten was. Zelf zie ik het trouwens niet als een belediging; er zijn genoeg groten der aarden die oa LSD en Marihuana gebruikten om tot de meest creatieve uitspattingen te komen (Beatles, Bob Dylan). Doet dat afbreuk aan hun creatieve prestaties? Ik zou zeggen van niet. Of Fief ook aan de spacecake zit kan ze zelf het beste beantwoorden denk ik.

@ManMetPen

Dank voor het lezen en de lovende woorden.

@JohannaWrote

Dank voor je feedback, leuk om te horen dat je de pijn erin herkende. Ik vond dit trouwens (behalve misschien die ontbrekende max qua woorden) een goed doordachte opdracht.

@TonyCoppo

Dank voor het lezen. Voor een totaalverhaal zou ik het denk ik nog wat langer mogen maken. Wellicht voor een vervolg.

@Musonius

Dank voor het lezen, taalaanmerking heb ik gecorrigeerd. Hp is ontredderd, ik denk dat je inderdaad niet alles letterlijk hoeft te begrijpen om met haar mee te leven. Leuk dat je dit eruit haalde.