Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#430 Het Cadeau

 

Het jonge meisje dat naast me stond te wachten op het rode licht had lange, donkere haren en een verlegen glimlach op haar gezicht. Ze droeg een simpele, zwarte rugzak en een spijkerbroek met een paar afgetrapte sneakers. Toen we samen naar de tramsporen liepen, zag ik dat ze iets oprapen van de grond. Ik dacht dat het een stukje afval was, totdat ik zag dat het een grote steen was.

Ze draaide zich om en liep terug naar de tramsporen, waar ze de steen opraapte en in haar rugzak stopte. Toen ze weer naast me stond, vroeg ik haar wat ze met die steen van plan was. Ze keek me aan met een blik die tegelijkertijd verlegen en vastberaden was, en zei: "Ik ga hem naar mijn zus brengen. Ze houdt van kunst en ze maakt de mooiste dingen van stenen zoals deze. Dit is haar verjaardagscadeau."

Ik was onder de indruk van het verhaal van het meisje en ik vond het mooi dat ze zo'n creatief cadeau voor haar zus had bedacht. Ik vroeg haar hoe ze erop kwam om een steen te gebruiken als verjaardagscadeau, en ze vertelde me dat ze samen vaak naar het park gingen om stenen te zoeken en er kunstwerken van te maken.

Ik vond het een mooi verhaal en ik was blij dat ik het meisje had ontmoet. Ik vroeg haar of ze nog meer van dit soort creatieve ideeën had, en ze knikte glimlachend. "Ja," zei ze, "ik heb nog veel meer ideeën. Ik wil graag kunstenaar worden als ik groot ben, en ik ben altijd op zoek naar inspiratie voor mijn werk."

Ik was onder de indruk van het talent en de ambitie van het meisje, en ik vertelde haar dat ik ervan overtuigd was dat ze haar droom zou verwezenlijken. Ik wenste haar veel succes en we gingen uiteen toen de tram aankwam. Ik keek haar na terwijl ze met haar rugzak en haar verjaardagscadeau aan boord stapte, en ik voelde me blij en geïnspireerd door onze ontmoeting.

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Rik,

Aan je profiel te zien heb je lang geen verhaal geplaatst. Leuk dat je het weer doet! Om beter te gaan schrijven moet je het in ieder geval veel doen. Dus ga er vooral mee door! 

Ik wil je eerlijke feedback geven omdat ik denk dat je daar misschien wat van kan opsteken.

Je opening is best goed, maar het gaat mis met het einde van de eerste en het begin van de tweede alinea:

 

Toen we samen naar de tramsporen liepen, zag ik dat ze iets oprapen van de grond. Ik dacht dat het een stukje afval was, totdat ik zag dat het een grote steen was.

Ze draaide zich om en liep terug naar de tramsporen, waar ze de steen opraapte en in haar rugzak stopte.

De tweede zin moet weg, want dat klopt niet met de zin ervoor. In die eerste zin: zag ik haar iets oprapen of dat ze iets opraapte.

Eerlijk gezegd vind ik je verhaal verder niet spannend of verrassend. Het kabbelt naar het einde, je beschrijft heel veel in plaats van het de lezer te laten zien en/of ervaren, er staan veel zinnen achter elkaar die met 'ik' beginnen. 

Ik vind het niet zo geslaagd dus. Maar zoals ik al aan het begin zei, laat je niet ontmoedigen! Mijn mening is ook maar een mening.

Groet!
Martin

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Rik, fijn dat je na zoveel tijd weer iets plaatst. Ik sluit me wel aan bij de opmerkingen van Martin. Het mist spanning. Veel tell, weinig show. Misschien kun je daar nog iets in wijzigen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Rik

Het idee van het oprapen van een steen te koppelen aan kunst en creativiteit vind ik een toffe invalshoek. Je start je verhaal goed en veelbelovend maar dan sluipen er iets te veel herhalingen in. Dat kan je oplossen door nog eens door je tekst te gaan en alle ik-zinnen te wijzigen. Schrap die 'ik' in je zinnen en probeer het eens op een andere manier.

Nu is het een vriendelijke tekst, waaruit weinig emotie blijkt en waarin te weinig spanning in zit. Door jezelf de vraag te stellen en die eventueel in je tekst te beantwoorden over wat jezelf denkt van het gebruik van een kei in kunst, zou je al wat meer reliëf in het verhaal kunnen brengen.

Blijf vooral verder schrijven.

 

Johanna

   

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor alle feedback! Het was een experiment met een tekst geschreven door AI. Excuses daarvoor. Ik heb het dus niet zelf geschreven. Ik was erg benieuwd wat de reacties zouden zijn, zonder te weten dat dit door een computer was geschreven. 

Ik had de opdracht gekopieerd en gebruikt als input voor de nieuw AI ChatGPT, die ook verhalen en andere teksten zou moeten kunnen schrijven. Dit was de output. Hij is er dus blijkbaar nog niet zo goed in. Gelukkig maar ook, toch leuker als mensen verhalen schrijven.

Groetjes,

Rik

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Laat het duidelijk zijn dat dit geen forum is waar artificiële intelligentie thuis hoort. Deze 'grap' was dus misplaatst.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oei Rik

Ik zie dat iedereen die hier zijn of haar best doet teksten te maken, ook altijd benieuwd is naar wat anderen hebben geschreven, om van elkaar te leren, elkaar te ondersteunen en te helpen.

Ik heb wat dit betreft een olifantenvel, maar het is echt niet netjes om mensen in de maling te nemen. Ik zie dat zowat elke schrijver op dit forum constructief met elkaar omgaat en het zou fijn zijn dat dit blijft duren.

Johanna