#429 Mijnheer de president
Voor u heb ik genoeg te vertellen
Niet alleen de roe of zak zou rechtvaardig zijn
Maar met deze brief ga ik u vergezellen
Want het voelt verplicht voor degene met pijn
In het verre oosten ver van mijn boot
In de sneeuw, modder en stad
Wat ik nu zie heeft hoge nood
Want als ik de beelden zie, zink ik in een groot gat
Geen piet durft te gaan richting die kant
Dus geen marsepein, chocola of pepernoot
Als wij leven zien, vind ik dat erg frappant
Sorry dat ik het zeg, maar wij vinden u een grote malloot
Iedereen zegt er wat van, hoog en laag
Wat komt er niet binnen meneer president
Dat u zo op dit niveau bent verlaagt
Ik weet dat u alles was, maar niet verwend
Daarom zaten piet en ik te denken
Niet alleen wij maar ook van het westelijke kant
Daarom ga ik dit voor u schenken
Heel veel inzicht en een groot stuk verstand
Hoi Tom, welkom op het forum…
Hoi Tom, welkom op het forum. Je duikt meteen in een lastige opdracht. Het is op zich een leuk rijm, maar ik mis een goedlopend ritme. Nu is dat niet mijn expertise, dus ik zou me er dus niet al te veel van aantrekken. Wellicht kan onze rijmmeester Musonius je precies uitleggen wat eraan schort.
Lees ook eens zijn commentaar bij de andere inzendingen, daar steek je een hoop van op.
Ik kijk uit naar je volgende inzending. Op dinsdag krijgen we altijd een nieuwe opdracht.
Dag Tom, Leuke poging. Je…
Dag Tom,
Leuke poging. Je dicht met een charmante onbeholpenheid. Het ontstijgt het doorsnee sinterklaasgedicht nog niet, maar oefening baart kunst.
Zoals ik al eerder bij een bijdrage opmerkte, kun je echt niet meer aankomen met het clichérijm denken/schenken en laag/verlaagt is ook geen goed rijm (rijk rijm met een bijgesmokkelde t).
Je hebt je niet verdiept in het metrum, of je hebt het niet begrepen, maar er is hier absoluut geen sprake van een jambische of trocheïsche tetrameter. Ook jou adviseer ik mijn tips en instructie bij mijn vorige opdrachten te bestuderen, mocht je je meer willen verdiepen in het vormvast dichten.
Mocht je nog vragen hebben, dan help ik je graag verder. Komend jaar komt vast weer een opdracht vormvast dichten langs.
De dichtcoach