Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#429 Mijnheer de president

 

Voor u heb ik genoeg te vertellen

Niet alleen de roe of zak zou rechtvaardig zijn

Maar met deze brief ga ik u vergezellen

Want het voelt verplicht voor degene met pijn

 

In het verre oosten ver van mijn boot

In de sneeuw, modder en stad

Wat ik nu zie heeft hoge nood

Want als ik de beelden zie, zink ik in een groot gat

 

Geen piet durft te gaan richting die kant

Dus geen marsepein, chocola of pepernoot

Als wij leven zien, vind ik dat erg frappant

Sorry dat ik het zeg, maar wij vinden u een grote malloot

 

Iedereen zegt er wat van, hoog en laag

Wat komt er niet binnen meneer president

Dat u zo op dit niveau bent verlaagt

Ik weet dat u alles was, maar niet verwend

 

Daarom zaten piet en ik te denken

Niet alleen wij maar ook van het westelijke kant

Daarom ga ik dit voor u schenken

Heel veel inzicht en een groot stuk verstand

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tom, welkom op het forum. Je duikt meteen in een lastige opdracht. Het is op zich een leuk rijm, maar ik mis een goedlopend ritme. Nu is dat niet mijn expertise, dus ik zou me er dus niet al te veel van aantrekken. Wellicht kan onze rijmmeester Musonius je precies uitleggen wat eraan schort. 
Lees ook eens zijn commentaar bij de andere inzendingen, daar steek je een hoop van op.

Ik kijk uit naar je volgende inzending. Op dinsdag krijgen we altijd een nieuwe opdracht.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tom,

Leuke poging. Je dicht met een charmante onbeholpenheid. Het ontstijgt het doorsnee sinterklaasgedicht nog niet, maar oefening baart kunst.
Zoals ik al eerder bij een bijdrage opmerkte, kun je echt niet meer aankomen met het clichérijm denken/schenken en laag/verlaagt is ook geen goed rijm (rijk rijm met een bijgesmokkelde t).
Je hebt je niet verdiept in het metrum, of je hebt het niet begrepen, maar er is hier absoluut geen sprake van een jambische of trocheïsche tetrameter. Ook jou adviseer ik mijn tips en instructie bij mijn vorige opdrachten te bestuderen, mocht je je meer willen verdiepen in het vormvast dichten.
Mocht je nog vragen hebben, dan help ik je graag verder. Komend jaar komt vast weer een opdracht vormvast dichten langs.

De dichtcoach