Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#429 Waarom de Sint stiekem niet a-politiek is

 

Begin maar te protesteren,
want we zijn weer in het land.
Zwaai gerust naar de politie,
ze staan aan de overkant.

De Sint heeft pieten in alle stylen;
rassen, genders en geaardheden.
Pieten zijn nooit racistisch.
En beslist van goede zeden.

Neem nog een pepernoot.
Je hebt je energie nodig.
Negeer vooral de kinderharten;
in crisistijd overbodig.

Van geschreeuw op de kade;
naar geschreeuw op je werk.
Met wat Spaans temperament;
a la Matthijs van Nieuwkerk.

Het rommelt bij BIJ1;
zijn ze nog wel bijeen?
Komen ze nog op OP1?
Of cancelt de NPO hen wel meteen?

De Sint gelooft niet in haat.
En hanteert dit cadeautje met lef.
Haal de microfoon erbij.
En waan je terug in de tijd van TMF.
 

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Virtuosu,

 

Dank voor je bijdrage. Het moet een behoorlijk opgave voor je geweest zijn. Je worstelt zichtbaar met vormvast dichten, onder andere met rijm en metrum. Dit is sinterklaasrijm in de ongunstige betekenis van het woord. Het metrum ontbreekt; de verzen lopen niet, het rijm is slap (nodig/overbodig, bijeen/meteen) en schrikkelt (geaardheden/zeden, werk/Nieuwkerk).

Inhoudelijk is het gedicht te vilein voor een sinterklaasgedicht, het is meer een aanklacht. Humor is natuurlijk een kwestie van smaak en persoonsgebonden, maar erg geestige kwinkslagen kan ik niet ontdekken. Strofe vijf vind ik wat flauw. Ergens is het wel grappig om de sint voor te stellen als de Boze, Witte Man, maar ik weet niet of dit zo bedoeld was.
Verder staat er nog een foutje in: "Zwaai gerust naar de politie, ze staat aan de overkant."

Mocht je je het vormvast dichten eigen willen maken, dan adviseer ik je mijn tips en instructies inzake rijm en metrum bij mijn vorige opdrachten te bestuderen.

De dichtcoach

 

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Musonius

Dank in ieder geval voor je uitgebreide feedback. Ik heb best interesse om meer te leren over metrums, maar dit blijft natuurlijk wel een sinterklaasgedicht. Eerlijk gezegd associeer ik een type gedicht niet echt met kwalitatief hoogwaardige dichtvormen. Daarom heb ik ook alleen gekeken of er een rijmvorm inzat en of de zinnen ongeveer dezelfde lengte zijn. En volgens mij is dat zo in dit geval. 

Het stukje is volledig als kwinkslag bedoeld en zeker niet als aanklacht. Vrijwel alles is sarcastisch/ironisch. Boze witte man is een beetje een gehypete associatie, maar sowieso had ik geen boze Sint in gedachten (hooguit passief-aggressief) De persoon waar de Sint zich op richt is juist boos, Sint wil laten zien vergevingsgezind te zijn (zoals altijd).