Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 429 - Vrede

 

 

Wereldleiders, wilt u luisteren?

Sinterklaas, mijn naam klinkt bekend,

wenst in Uw oren te fluisteren

omdat U wijs en machtig bent.

 

Van mijn knechten heb ik vernomen

dat er goede wil blijkt te zijn,

maar dat kracht u wordt ontnomen

door uw knechten groot of te klein.

 

Ik, als Goedheiligman, wil u schenken

een geschenk zo machtig en sterk

dat bij het gebruik u moet denken 

ik en mijn wapen doen ons werk.

 

Wereldleider is een taak zo groot.

Wapens, juist of onjuist beheerd

zalven mensen, brengen hen ter dood.

Strelen, snijden, terecht, verkeerd.

 

Wereldleiders, schenk ons toch vrede.

Wijsheid, liefdevol hanteren

doet dit nuttig geschenk tevreden,

oorlogszucht in vrede keren.



 

 

 

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Marijcke,

Je hebt de opdracht aangegrepen om een moralistisch strijdlied te schrijven, maar die opdracht heb ik al eerder geplaatst. Niks mis met dit genre, maar niet de opdracht van deze keer. Een sinterklaasgedicht dient luchtig en humoristisch te zijn. Dit gedicht zal wellicht een instemmend geknik onder de aanwezigen opleveren, maar het lijkt mij toch een beetje een domper op pakjesavond.

Voorlaatste strofe begrijp ik niet helemaal.

Rijm
Het rijmkoppel denken/schenken kan in sinterklaasgedichten echt niet meer. Verder bespeur ik wat rijk rijm: vernomen/ontnomen, vrede/tevreden.

Metrum
De opdracht was om het gedicht te schrijven in jambische of trocheïsche viervoeter te schrijven. In dit gedicht kan ik niet echt een cadans ontdekken. Hier moet je nog eens goed naar kijken. Bij vorige opdrachten heb ik uitleg gegeven over hoe je metrisch schrijft. Bestudeer dit nog eens en als je hierover nog vragen hebt, hoor ik dit graag.

De dichtcoach

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Dank u, Musonius, voor uw welgemeend commentaar. Bij het inzenden van mijn Sinterklaasgedicht was ik mij ervan bewust dat het geen grote poëzie was en de inhoud wellicht te zwaar. Maar ik dacht dat na mijn gezwoeg met de jambes of trocheeën ik toch wel eens wilde weten of ik ermee weg was… Niet dus!

Hebt u trouwens gevonden welk voorwerp ik wilde te raden heb gegeven? 

Ik vind het erg aardig dat u mij wilt helpen dit onderdeel van het schrijven onder de knie te krijgen, maar ik vrees dat mijn leeftijd (86) een struikelblok zal blijven. Toch heel erg bedankt. Nog een fijne poëtische dag toegewenst.