Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#429 Stadsdichteres

 

Burgervader der Koekenstad
Aan jou richt ik vers en bede
Wat was er dan wat zij niet had
De dichters zijn ontevreden  

Ik ben niet zo erg blij vandaag
Al was jouw ontvangst een traktaat                                
Ik kwam en kom hier echt zeer graag
Het moest gebeuren vroeg of laat

Antwerpen blijft een mooie stad
Zonder verzen op de toren
Krijg jij van mij nu ook eens wat
Een petje met ezelsoren

Jij krijgt hierbij ook nog de kans
Maak goed wat er fout is gegaan
Zeg het hen Bart met zwier en glans
Opdat zij weer aan ‘t dichten slaan

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi, Gi. Of het klopt, laat ik aan Musonius over. Ik vind het wel lekker lezen.
De enige zin die ik niet fijn vind lopen is: "Maak goed wat er fout is gegaan". Het ritme lijkt niet te kloppen. Wellicht zonder het woordje "er"?
Voor en achter Bart zou ik een komma zetten. Dan klopt de zin beter voor mijn gevoel.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Fief, ik weet niet zeker of komma's en andere leestekens in poëzie geduld worden. De 'er' zit er precies in om het metrum te laten kloppen en zonder de 'er' moet ik weer op zoek naar andere rijmwoorden. Ik ben benieuwd of Musonius mij krediet geeft en bibber alvast. :-)

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg mooi, Gi.
Ik snapte eerst niet waar het over ging, maar dat heb ik opgezocht: het geweigerde gedicht van de stadsdichteres, die vervolgens is opgestapt. Dat is wat ik in de Nederlandse nieuwsberichtgeving kon vinden. 
Goed gevonden om de Sint daar iets over te laten zeggen!

Gr. Marja

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marja, dat heet kruisbestuiving in de bloemenwereld. Wij weten in België nu dank zij de Sint wat v.N. in Nederland heeft geflikt en jullie weten wat burgemeester Bart Dewever van Antwerpen heeft uitgehaald. Dank voor het compliment.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Gi, leuk dat een dichter opkomt voor zijn mededichters. Je metrum hapert naar mijn gevoel wel wat, maar dat kan Musonius beter beoordelen.

 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi Gi! Ik moest ook even zoeken over wie het ging, daarna viel het kwartje wel.

"een petje met ezelsoren" leest voor mij niet lekker, 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi,

Mooi thema heb je gekozen, al kon ik het niet meteen begrijpen, ondanks dat ik bekend was met deze geschiedenis. Wellicht kan het wat helderder.

Het rijm is dik in orde. Het gedicht is wel ritmisch te noemen - geen knittelverzen zoals je die vaak tegenkomt in de sinterklaaspoëzie, maar zeker niet metrisch. Om het metrisch te krijgen, moet je het flink bijschaven.

De inhoud van het pakje laat weinig te raden, dat heb je reeds verklapt.

De dichtcoach