Lid sinds

1 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #428 - Track and Trace

 

Daar zat Trace dan, helemaal moedeloos en leeg. Na weken wachten en hopen was het allemaal voor niets geweest. Het stemmetje in haar hoofd had herhaaldelijk gezegd dat het te mooi was om waar te zijn, maar ze had er niet naar willen luisteren.

Het was allemaal een paar weken eerder begonnen. Via bol.com had ze Track besteld, een superhandige robot die haar zou helpen met haar to-do lijstjes. Af en toe vergat ze wel eens wat en dat af en toe werd stiekem steeds vaker, maar daar wilde Trace niet aan toegeven. En Track zou haar helpen herinneren aan haar activiteiten, boodschappenlijstjes, verjaardagen. Hij kon haar zelfs de weg helpen terugvinden. En dat laatste was geen overbodige luxe, onlangs was ze op weg terug van de supermarkt helemaal verkeerd gelopen. Ze was in een buurt gekomen die ze helemaal niet kende en langzaam wakkerde de paniek in haar aan. Ze wist ook niet precies hoe ze hier was gekomen, ze wist alleen dat de tas die ze meezeulde echt te zwaar begon te worden. Gelukkig was er een aardige meneer naar haar toegekomen en die had haar terug gebracht naar huis.

Haar dochter, die notie had gekregen van dit voorval, was boos geweest. Volgens haar bewees dit nogmaals dat het niet verantwoord was dat Trace daar helemaal alleen in dat grote huis woonde. Maar Trace wilde niet weg, ze wilde blijven waar ze was. Haar huis ademde nog alles zoals het ooit was en dat vond ze fijn. Er was al genoeg van haar afgenomen. En dus was ze ook in de zevende hemel toen ze een reclame zag van Track, de betrouwbare hulp in onthouden. Daarmee zou het goedkomen, dat wist ze zeker.

Nu, na een week wachten, was de postbode wel vaak langsgekomen, maar zonder pakketje voor haar. Ze snapte er niks van. Ze had Track netjes in haar winkelmandje gedaan, zoals haar dochter haar had geleerd, en afgerekend.

Na nog een week wachten, las ze op een ochtend in de krant: Hulprobot Track stuurt vrouw de sloot in. Het artikel beschreef hoe een mevrouw de sloot in was gelopen vertrouwend op Track. Blijkbaar was dit niet het eerste incident, dus voorlopig werd Track uit de handel genomen.

Mijn lieve help, dacht Trace, wat moet ik nu?

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welkom Ariela met jouw eerste bijdrage op dit forum. Normaal wordt gevraagd een originele titel te verzinnen bij de opdracht, maar in dit geval klopt die volledig. Een goede vondst en vlot geschreven, maar herlees nog eens zelf de tekst, hier en daar staan er woorden dubbel of is er een woord vergeten. Je kan het verbeteren via de tab 'bewerken' bovenaan jouw tekst. 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ariela, 

Als eerst wil ik je complimenteren met je mooie woordspelingvondsten. Trace, dat wordt uitgesproken als Trees, wat men doorgaans toch wel aan oude dames koppelt... Heel mooi gevonden voor een inderdaad ook oude dame. Track maakt het dan mooi af: een mooie naam voor een robot. Vervolgens heb je ook daadwerkelijk Track en Trace. Erg leuk!

Je weet mooi medelijden op te wekken voor Trace. Arm dametje, ze bedoelt het goed en probeert het ook allemaal goed te doen. En ondertussen maar wachten op de hulp die Track haar zal bieden... Als die dan niet komt, is dat gedeelte van het winkelmandje des te aandoenlijker: een relatief simpele handeling in deze moderne tijd. Maar voor Trace is het een hele onderneming geweest die misschien goed is gegaan, misschien niet. Wie zal het zeggen? Dat Trace dat niet weet, laat de lezer ook in spanning van wat er gaat komen. 

De opluchting dat Trace niets is overkomen door deze slechte robot is daarom ook groot. Je hebt Trace al leren kennen en leeft dus met haar mee. Maar die opluchting duurt niet lang, vanwege de laatste zin. Daarmee ga je meteen weer terug naar medelijden met deze dame. Zo'n snelle overgang is moeilijk te schrijven, wil hij ook werken, maar je hebt het voor elkaar gekregen!

Erg mooi geschreven, goed gedaan! 

Groet, 

Nadine
 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ariela, welkom op het forum. Grappig idee om track en trace op deze manier te gebruiken. Ik zou in de titel Trace ook met een hoofdletter zetten.
Ik sluit me aan bij het commentaar van Gi. Het is een leuk verhaal, maar je tekst verdient de nodige aandacht. Kijk ook eens of je in enkele zinnen Trace kunt vervangen door zij. Het verhaal is vanuit haar perspectief geschreven, dus we weten dat zij Trace is. 
Verder je verhaal met plezier gelezen.

Na weken vol hoop wachten en hopen, was het allemaal voor niets geweest. ---> "vol hoop" zou ik hier weglaten, evenals de komma. Dan loopt de zin beter.

Ergens had ze wel een stemmetje gehoord in haar binnenste dat het te mooi om waar te kunnen zijn, maar daar had ze niet naar willen luisteren.  --->  Deze zin zou je strakker kunnen schrijven:
Het stemmetje in haar hoofd zei herhaaldelijk dat het te mooi was om waar te zijn, maar ze wilde er niet naar luisteren.

bol.com hoeft niet met een hoofdletter. Doet bol.com zelf ook niet.

Maar nu, na een week wachten, was de postbode wel vaak langsgekomen, maar zonder pakketje voor haar.  ---> het woordje "maar" kun je in veel gevallen weglaten. Hier zou ik de eerste maar weglaten:
Na een week wachten, was de postbode wel vaak langsgekomen, maar zonder pakketje voor haar.

wakkerde de paniek ik haar aan. ---> ik = in

hij kon haar zelfs de weg terugvinden. ---> hier mis ik het woord "helpen" achter zelfs

Ze had Track netjes in haar winkelmandje gedaan, zoals haar dochter haar had geleerd en ook afgerekend.  ---> zo leest het alsof haar dochter haar heeft afgerekend. Dat kun je voorkomen door de komma achter "gedaan" achter "geleerd" te zetten. "Ook" is ook zo'n woord wat vaak onnodig gebruikt wordt.
Ze had Track netjes in haar winkelmandje gedaan zoals haar dochter haar had geleerd, en afgerekend.

Ja maar, dacht Trace, wat moet ik nu? ---> dit zou pittiger mogen: Verdomme, dacht ze. Wat moet ik nu? 

Lid sinds

1 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel @Gi, @Nadine en @Fief voor jullie duidelijke en waardevolle feedback, erg fijn om dat op deze manier te krijgen, daar kan ik mee verder! Ik heb de wijzigingen doorgevoerd. 

Nogmaals dank!