Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #427 - Het Cadeau

 

Met kerst gaf mijn grootvader graag mooie cadeaus. En veel. Ik bofte, want voor zijn petekind legde Papou altijd een extra pakje onder de boom. Na zijn overlijden was het aandoenlijk hoe we allemaal probeerden om elkaar bijzondere cadeautjes te geven binnen onze budgetten.

De kersten daarna pakten we anders aan. We zouden elk een naam trekken en voor die ene persoon een geschenkje bedenken.

Zijn overlijden confronteerde ons ook met een andere uitdaging: bij wie zou kerst vanaf nu georganiseerd worden? Bij ons thuis zag ik alvast niet zitten: onze buren vieren elk jaar kerst bij hun kinderen en dan blaffen hun drie honden onophoudelijk. Met hun caramelkleurige vacht zien ze eruit om op te eten, maar wanneer ik hen tegenkom doen ze er alles aan om me te doen geloven dat de rollen omgekeerd zijn. Iedereen ging dus akkoord dat ik geen kerstdiner hoefde te organiseren.

Het eerste jaar gaf tante het goede voorbeeld. We kregen haar bijna niet te zien en elke keer ze de keuken uitkwam met lekkers, sloeg ze erin om haar stress te doen overslaan op ons. Sinds die avond let ik erop een ontspannen gastheer te zijn.

Iedereen was dus opgelucht toen mijn moeder die avond zei dat we volgende kerst bij haar zouden vieren. En dat is zo gebleven. Maar toen ik dit jaar mijn pakje openmaakte en de stugge, caramelkleurige vacht herkende waarvan mijn nieuwe sleutelhanger was gemaakt, wist ik dat het volgende kerstfeest bij mij thuis zou zijn.

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Camom, welkom op het forum. Ik vind het een geslaagd verhaal. Je beschrijft de clou op een manier dat je meteen weet wat er is gebeurd zonder het expliciet te zeggen. Graag gelezen. Inmiddels is ook de nieuwe opdracht verschenen. Ik hoop dat je daar ook een mooi verhaal voor kunt verzinnen. Geef je verhaal dan een eigen titel. Je hebt nu de titel van de opdracht gebruikt.

De kersten daarna pakten we anders aan. We zouden elk een naam trekken en voor die ene persoon een geschenkje bedenken.

In de eerste zin zeg je : we pakten het anders aan. Je gaat het het dus anders doen. Dan klopt het werkwoord "zouden" in de volgende zin niet. Naar mijn idee moet er hier staan: We trokken elk een naam en bedachten voor die ene persoon een geschenkje. 

De derde alinea valt uit de toon. Die staat in de tegenwoordige tijd geschreven, terwijl de rest van de tekst in de verleden tijd staat. 

Sinds die avond let ik erop een ontspannen gastheer te zijn. -->  deze zin lijkt hier niet te horen. Waarom jij de gastheer als het bij je tante is. Ook deze zin hoort in de vt te staan.