Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 426 Kerst

 

Herschrijf 

Overal is het licht. Op straat en in de huizen. Kerstbomen, Led-slingers, kaarsjes. Overal. Het straalt gezelligheid uit.  Ik heb al een paar keer naar binnen gekeken. Het zwarte gevoel wordt steeds groter. Zij wel. Ik niet. In elk huis lijken de mensen gelukkig. Ze praten en lachen met elkaar.  Maar ik... Diep ongelukkig ben ik. Het is mijn eigen schuld. Ik heb mijn ouderlijk huis verlaten. Ik wilde de regels niet meer. Toch was ik daar gelukkig. Mijn leven was beter geweest als ik de hoofdregels had gehouden. Nu moet ik toekijken. hoe anderen feestvieren. Eigen schuld. Anderen gaan gelukkig naar de kerk. Maar ik kan daar niet meer komen. Zij zullen mij veroordelen. Ze hebben gelijk. Ik veroordeel mijzelf ook. De regels veroordelen mij. Alles veroordeelt mij. Ze hebben allemaal gelijk

'Mevrouw, Komt u ook?', Een meisje duwt uitnodigend de deur open. Stralend blauwe ogen kijken mij vragend aan. 'Het is kerstfeest vandaag. Wij willen dat ook met ú vieren'. Het orgel speelt zacht. Het is allemaal bekend voor mij. Ik weet het nog van vroeger. Toch krijg ik de neiging om de kerk weer uit te gaan. Ik pas toch helemaal niet tussen deze mensen. Zij zijn vast veel beter dan ik. 

'Voelt u zich ongelukkig?', begint de dominee. Hij kijkt haar recht aan. 'Veroordeelt u zich zelf? Vandaag heb ik blij nieuws... Jezus is op aarde gekomen om u gelukkig te maken. Om veroordeelden in vrijheid te brengen. Ja ook voor u,'

 

 

oude

 Overal is het licht. Op straat en in de huizen. De mensen versieren hun huis met lichten. Elsbeth heeft al een paar keer jaloers naar binnen gekeken. In elk huis lijken de mensen gelukkig. Maar zij… zij voelt zich ongelukkig. Helemaal nu ze geen geld meer heeft om drugs te kopen. Daar werd ze nog vrolijk van. Dan vergat ze alle zorgen. Dan vergat ze hoe ze het vroeger thuis had. Vroeger was ze ook gelukkig. Totdat ze zich ging ergeren aan de regels. Wat hadden anderen ermee te maken wat ze deed of niet deed. Nu zou ze graag terug willen. Had ze die hoofdregels maar gehouden. Dan was haar leven veel beter geweest. Dan had ze zichzelf niet zo schuldig gevoeld. Dan had ze zich zelf niet zo veroordeeld. Nu moet zij met kerst op straat blijven. Jaloers toekijken hoe anderen feest vieren. Hoe anderen gelukkig naar kerk gaan terwijl zij niet meer binnen kan komen.
‘Mevrouw, komt u ook?’  een duwt uitnodigend een deur open. Haar blauwe ogen kijken Elsbeth vragend aan. ‘Het is Kerstfeest vandaag, wij willen dat ook met u vieren.’ Zal ze nog terug kunnen? Zullen de mensen haar niet wegjagen? Zij die zoveel fout gedaan heeft. ? Het orgel speelt zacht. Het is allemaal bekend voor haar. Ze weet hoe de hele kerkdienst verloopt. Toch krijgt ze de neiging om eruit te gaan. Ze past helemaal niet tussen deze mensen. Iedereen is vast veel beter dan zij ‘Voelt u zich ongelukkig?’ begint de dominee. Hij kijkt haar recht aan. ‘veroordeelt u zich zelf? Vandaag heb ik blij nieuws..  Jezus is op aarde gekomen om u gelukkig te maken. Om veroordeelden in vrijheid te brengen. Ja ook voor u!’

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit is een mooie opzet voor een wat langer verhaal waarin je bij een herschrijf ons nog meer meeneemt. Dit doe je door meer beeld te laten zien door de ogen van je personage, met meer beleving.

In de eerste zinnen schrijf je tweemaal over lichten. Één keer is genoeg. Dus niet 'overal is licht' en 'de mensen versieren hun huizen met lichten'.

Let ook op je interpunctie. Bij een paar zinnen aan het einde vergeet je een punt te zetten of zet je twee punten.

Beschrijf een huis, wat je ziet. Gebruik werkwoorden om de lichten te laten leven. Ga eens tijdens kerst voor een raam staan met verlichting en schrijf op wat je ziet. Kies daar de meest sprekende zin uit. Beschrijf ook daarnaast als contrast een onverlicht stuk straat.

Ik denk dat dit verhaal ook meer binnenkomt wanneer je vanuit Elsbeth schrijft, in de ik-vorm.

Probeer niet jaloezie te benoemen, maar te laten zien. Dit is gemakkelijker vanuit de ik-vorm. Wat denkt en voelt iemand die jaloers is?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jackie, ik vind een goede zelfreflectie van de hoofdpersoon. Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Odile en ik ben het met haar eens dat het in de ik-vorm nog beter overkomt. Je zou de tekst ook nog in een paar alinea's kunnen onderverdelen. 

Ik kan uit het verhaal niet halen wie Elsbeth is. Wat is haar functie in het verhaal?
Ik vind het idee voor het verhaal goed gevonden, maar ik denk dat je het nog scherper kunt schrijven. Het drugsgebruik staat er nu en passant tussen zonder dat je daar echt iets mee doet. Ze kan geen drugs meer kopen, wat doet dat met haar? Ontwenningsverschijnselen? 

Helemaal nu ze geen geld meer heeft om drugs te kopen. Daar werd ze nog vrolijk van.  ---> Ik heb gelukkig nooit drugs gebruikt, maar bij drugsgebruik vind ik het woordje "vrolijk" niet passen. Ik zou deze zin weglaten.

Mevrouw, komt u ook?’  een duwt uitnodigend een deur open. ---> hier mist een woord

Haar blauwe ogen kijken Elsbeth vragend aan. ---> Dit leest vreemd. Je koppelt hier de blauwe ogen los van de hp, alsof het om de ogen van iemand anders gaat.

Toch krijgt ze de neiging om eruit te gaan. ---> "om eruit te gaan" leest vreemd. Misschien:
Toch krijgt ze de neiging om de kerk te verlaten.

Ze past helemaal niet tussen deze mensen. Iedereen is vast veel beter dan zij ‘Voelt u zich ongelukkig?’ begint de dominee. Hij kijkt haar recht aan. ‘veroordeelt u zich zelf? Vandaag heb ik blij nieuws..  Jezus is op aarde gekomen om u gelukkig te maken. Om veroordeelden in vrijheid te brengen. 

Achter de tweede zin ontbreekt een punt. De zin "Voelt u zich ...." zou ik op een nieuwe regel beginnen. Misschien zelfs een witregel ertussen.
Ja ook voor u!’  ---> achter zou ik een komma zetten. Dan hoor je een duidelijke pauze.
Als je de puntjes achter "nieuws" als beletselteken hebt bedoeld, dan moeten het er 3 zijn.

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de feedback. Ik heb het nu in ik vorm geschreven. De drugs heb ik weggelaten en voor de jaloersheid een zwart- en schuld gevoel. Dat past beter in het verhaal. Elsbeth was de hoofdpersoon. Haar naam heb ik nu ook weggelaten. Is het zo beter?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jackie, ja, veel beter. Kijk nog wel even naar de interpunctie. Bij een gesproken zin hoort de punt op het einde voor het ah-teken. Verder staan er nog een paar komma's die weg mogen. Bijv. In de zin:  Komt u ook?', Een meisje duwt. Komma achter het vraagteken mag weg.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Veel beter geworden. Probeer wel in de meeste zinnen een werkwoord te schrijven. Ooit hoorde ik een bekende schrijfster zeggen dat ze haar succes te danken heeft aan haar werkwoorden. Ze zei dat ze werkwoorden aan het werk zet. Een goed werkwoord maakt je tekst actiever, levendiger.