Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#426 Voordringster

 

“Mevrouw, staat u nou voor te dringen?”.  

Bij het in Kerst gestoken tuincentrum bestond veel animo om met de Kerstman op de foto te gaan en door de toestroom deed zich een vertakking in de rij voor. Het ritsen verliep gemoedelijk totdat een chique uitziende oma de vertakking negeerde en vanuit het niets trachtte in te voegen, pal voor mij en mijn zoon plaatsnemend in de rij. 

“Nee hoor, ik stond hier al", antwoordde ze schaamteloos. Smuikend gelach stak op uit de rij achter ons. 

“Nee hoor, mevrouw, U stond hier helemaal want ik zie u schuin vanachter mij gewoon voordringen".  

“Nee hoor, ik stond hier al". En om haar bewering kracht bij te zetten stuurt ze haar kleinzoon met haar handen op zijn schouders voor haar in de rij.  

“Nee, dat stond u niet". Klinkt het achter uit de rij. Ha! Ik had de rij aan mijn zijde. 

“Jawel". 

“Niet". 

“Weet u wat u doet, mevrouw? Gaat u maar voor mij en mijn zoon staan, dringt u maar lekker voor". 

En zo schoven we door de rij, tot het de beurt van de kleinzoon van de voordringende oma was om bij de echte Kerstman op schoot te komen zitten. Toen de jongen de imposante Kerstman echter zag, zette hij het van schrik op een brullen. Met geen mogelijkheid kreeg de chique oma haar kleinzoon tot bedaren en zag ze zich genoodzaakt met haar huilende kleinkind de attractie, waarvoor ze had voorgedrongen, onverrichter zaken te verlaten.

Tot groot vermaak van de rij. 

Zoonlief die tot dan toe de situatie zwijgzaam in zich had opgenomen, is nu aan de beurt, springt bij de Kerstman op schoot en concludeert hardop; “Moet je maar niet voordringen". 

“Fijne Kerstdagen, mevrouw" wens ik de vertrekkende oma maar antwoorden doet ze niet meer. 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed gevonden verhaal dat helemaal bij de opdracht past, Mercedes, maar je tekst leest stroef omdat je telkens tegenwoordige tijd en verleden tijd door elkaar haspelt. Zet eens al je werkwoorden in de tt, dan merk je meteen het verschil. Hier en daar zijn woorden die je kan schrappen: nou, uitziende, nee hoor, echter, ze.  De keuze voor een dialoog vind ik prima, dat maakt de tekst levendiger. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, zo herkenbaar die voordringers. Goed gevonden, leuke clou. Gi wees je al op het wisselen van de tijden. Kijk ook even naar het gebruik van interpunctie, vooral bij de gesproken zinnen. Als je twijfelt hoe je die moet gebruiken, googel eens op de site van Onze Taal of Taaladvies.net. Ik heb hieronder de link naar die sites toegevoegd. Daar wordt het goed uitgelegd.
Verder je verhaal met plezier gelezen. 

staat u nou voor te dringen? ---> "staat te dringen" leest stroperig. De persoon staat het niet te doen, die doet het. Actiever leest het: dringt u nou voor?

Kerst ---> mag met hoofdletter, maar de officiële spelling is met kleine letter.
https://onzetaal.nl/taalloket/kerst-kerst 

U stond hier helemaal want ik zie u  ---> voor "want" hoort nog een komma, maar je kunt want ook weglaten.
U stond hier helemaal, ik zie u 

“Nee, dat stond u niet". Klinkt het  ---> de punt moet een komma zijn en dan klinkt met een kleine letter.

gewoon voordringen".   ---> de punt hoort voor het ah-teken.
https://onzetaal.nl/taalloket/aanhalingstekens-en-leestekens

Zoonlief die tot dan toe de situatie zwijgzaam in zich had opgenomen, is nu aan de beurt, springt bij de Kerstman op schoot en concludeert hardop; “Moet je maar niet voordringen".  ---> dit is een lange zin. Ik zou er twee zinnen van maken.
De puntkomma moet een dubbele punt zijn. Ook hier de punt voor het ah-teken.

“Fijne Kerstdagen, mevrouw" wens ik   ---> achter mevrouw hoort nog een komma.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, ja inderdaad, zoals jij het schrijft leest het actiever. Gi en Fief bedankt weer voor jullie punten, ik ga de tekst herschrijven en neem jullie punten daarin mee. Ik leer hier echt veel van, bedankt!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat ik goed vind is dat ik door het verhaal stilsta bij hoe de kerstgedachte niet strookt met het gedrag van de oma. Ik denk alleen, is het niet logischer dat het kleinkind van zo'n oma hondsbrutaal is in plaats van angstig? Het is wel een contrast en contrasten zijn ook goed.