Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#426 - Onbetaalbaar

2 november 2022 - 21:32

 

“Papa, papa, kom kijken! De kerstman is geweest!”
Het bed schudt terwijl mijn man ruw wordt gewekt. Ik glimlach in mijn kussen. Joost heeft nooit in de kerstman geloofd. Kennelijk was hij dat direct vergeten toen hij de woonkamer vanochtend zag.
We laten ons met liefde uit bed jagen en volgen onze zesjarige naar beneden. De lichtjes in de boom branden al. De pakjes eronder glimmen ons tegemoet.
Straks hebben we een heerlijk ontbijt en vanavond een feestelijk diner. Maar eerst cadeautjes uitpakken. Wat een verschil met de vorige jaren.
“Welke wil je eerst openmaken?”, vraag ik. Ze zijn allemaal voor Joost. Ron en ik hebben ons cadeautje vorige maand al gehad, in de vorm van een brief die verklaarde dat we schuldenvrij waren. Eindelijk. We hebben er lange tijd veel voor moeten doen en laten, maar we hebben het gered.
Joost stormt op de boom af en pakt het eerste pakje wat zijn vingertjes vast kunnen grijpen.
“Deze!” Glunderend komt hij naast ons zitten. Ron knikt hem toe en met een ruk wordt het papier verwijderd.
“Jaaaah, vet!” Joost houdt een computerspelletje omhoog. Het is tweedehands, maar dat zie je er niet aan af. En Joost kijkt ernaar alsof hij een winnend lot in handen heeft.
“Mam, kijk eens wat ik heb gekregen!”
Ik stik bijna in de knuffel die ik krijg. Maar het is me elke ademtocht waard om hem zo blij te zien. Dat is het allermooiste cadeau. Ik begraaf mijn gezicht in zijn pyjamaatje, en veeg stiekem een traan af aan de stof.
“Het is prachtig, Joost.” Maar hij stuift er alweer vandoor om nog een cadeautje te pakken.
Ron pakt mijn zachtjes hand. Ik kijk hem aan, mijn liefde, door dik en dun. Meer tranen lopen over mijn wangen. “Vrolijk kerstfeest, schat.”

 

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
3 november 2022 - 4:08

Hoi Lin-C, een hartverwarmend verhaal. Het geluk van je hoofdpersonen spat van het scherm. Mooi beschreven.

Wat me opviel, is dat je in het begin schrijft dat Joost nooit in de kerstman heeft geloofd, wat het idee geeft dat het om een grotere jongen gaat. Maar verderop heb je het over vingertjes en pyjamaatje en dan zie ik een klein jongetje voor me die nog niet zo oud is dat hij nooit in de kerstman heeft geloofd. 

Het bed schud --> schudt

En straks hebben we een heerlijk ontbijt, en vanavond een feestelijk diner. ---> Bij deze zin zou ik de "En" aan het begin weglaten. Verderop staat er ook al "en". De komma in deze zin mag in ieder geval weg, want het gaat om een opsomming. 
Straks hebben we een heerlijk ontbijt en vanavond een feestelijk diner.
Misschien zou je volgorde nog om kunnen gooien:
Straks hebben we een heerlijk ontbijt en vanavond een feestelijk diner, maar eerst cadeautjes uitpakken.

“Welke wil je eerst uitpakken?”, vraag ik. ---> dat je dit vraagt hoeft er niet achter. Het is al een vragende zin. In de zin ervoor zeg je ook al "uitpakken". Ik zou hier een ander woord kiezen.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
4 november 2022 - 19:31

Goed ingeleefd in de eerste schuldenvrije kerst van dit gezin. Ik vraag me af hoe dit verhaal van buitenaf verteld zou overkomen. Ik heb een zwak voor prangende maatschappelijke drama's, ik denk met mij meer mensen. Goed gekozen!