Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#424 Silly man

Mijn hart roffelt tegen mijn borstbeen. Ik probeer het met mijn adem tot bedaren te brengen. Aandachtig in; één, twee, drie. Aandachtig uit. Dit is geen goed moment voor een paniekaanval. Ik heb mijn eerste vliegreis overleefd, de rest zal nu ook goed komen.
Eindelijk ga ik haar in het echt zien, Lisa, de liefde van mijn leven. Al twee jaar hebben we dagelijks contact met elkaar via internet. Lisa is mijn alles. Ze was er voor me toen mama overleed; ze troostte me en gaf me goede raad. Wat gaf het me daarna een goed gevoel dat ze met geld van de erfenis een appartementje kon kopen voor ons samen. 

Ik steek mijn klamme rechterhand in de binnenzak van mijn colbert en streel met mijn wijsvinger het fluweel van het hartvormige doosje. De mooiste die de juwelier had, goud met echte diamanten, bijna tienduizend euro. Ik wist niet eens dat een ring zo duur kon zijn.
Ik recht mijn rug en dwing mijn nerveus trekkende mond in een glimlach. Voor ik de schuifdeuren doorga, bedenk ik voor de zoveelste keer dat ik Lisa het best meteen ten huwelijk kan vragen. Mijn ogen zoeken haar knappe gezichtje tussen de wachtenden bij de gate. 

De laatste medepassagiers hebben al lang de aankomsthal verlaten. Hier zit ik dan, helemaal alleen in een vreemd land. Met mijn mouw veeg ik de tranen weg die over mijn wangen lopen. ‘Kom op Tommie, wees een vent’, zou mama zeggen als ze me zo zag. Misschien komt Lisa gewoon wat later. Ik stuur haar nog maar een berichtje: ‘Are you okay, sweetheart?’ Ik zie dat ik sinds gisteravond zeventien berichtjes heb gestuurd, nul antwoorden. 

Het is avond, ik ben gestopt met berichtjes sturen. Was mama er nog maar, kon ik haar maar even bellen. Ik heb me nog nooit zo alleen gevoeld. Het geluid van een schrobmachine doet me opkijken. Een forse dame kijkt me vriendelijk aan. ‘Are you okay, sir?’ Ze zet haar apparaat stil en loopt op me af. Ik vertel stamelend in het Engels wat er aan de hand is. Ze schudt haar hoofd. ‘You are a good man’, zegt ze, ‘a good but very silly man. I am Erica, wait here, I’ll be back soon.’ 

Ik zit op de beste stoel van het huis. Een heerlijke geur vult de kleine ruimte. Erica staat met haar rug naar ons toe aan het fornuis. Ik heb nog niets gegeten sinds het vliegtuigontbijtje. Mijn maag knort luid. Het kindje op mijn schoot lacht erom; een aanstekelijke schaterlach. Ik grinnik en de anderen beginnen ook te lachen. Negen paar schitterende ogen en negen breed lachende monden. 
‘I guess I missed the joke’, zegt Erica terwijl ze de dampende schaal op tafel zet. 
‘It’s a joke about a very silly man’, zeg ik.

Ik mag van Erica op de bank slapen, maar dat lukt natuurlijk niet. Ik denk aan Lisa. Waarom laat ze niks meer van zich horen nu ik naar haar toegekomen ben? Ik zucht en kijk naar buiten, alleen maar torenhoge flatgebouwen. Ik zou nooit kunnen wennen in deze stad. Ik denk aan het huis waar ik heel mijn leven heb gewoond. Wat ben ik blij dat ik het toch maar niet te koop heb gezet. Fuck you, Lisa, ik ga naar huis.

‘Thank you for everything! -xxx- silly man Tom’, schrijf ik op een stukje papier dat ik op het aanrecht leg.  Ik zet het kleine fluwelen doosje op het briefje en verlaat stilletjes het appartement.

 

 

 

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jacoba, 

Wat een warm verhaal is dit, erg mooi! Je schrijft over de naïviteit van Tom, zonder overdreven sentimenteel te worden. Vooral de link naar de moeder is mooi gelegd. Als hij  inderdaad steun had aan Lisa toen zij overleed, is het des te logischer dat hij op het moment dat hij in de steek gelaten wordt, naar zijn moeder verlangt. 

Halverwege de een na laatste alinea was het even schakelen.  De zin Ik zou hier nooit kunnen wennen. verwarde me eventjes. Zit Tom te fantaseren over een relatie met Erica? Zeker omdat die zin volgt nadat hij een zin daarvóór nog over Lisa nadenkt.  Als dat zo is/ was, dan zou ik het liefst nog kort (een zinnetje of twee à drie) zien waarin blijkt dat  Tom een eerste zwerm vlinders voor Erica voelt. 

Maar het moet gezegd worden: die laatste zin zorgde er wel voor dat me dat uiteindelijk niet meer uitmaakte. Wat een mooie vondst om die verlovingsring zo in te zetten en om daarmee ook een cirkeltje rond te maken: de liefde van Erica is uiteindelijk degene die telt, die alles (lees: die het bedrag van drieduizend euro) waard is. Geld wat een oplichtster als Lisa niet toekomt. Nee, dan Erica, die de liefde wel laat zien en het geld ook goed kan gebruiken. 

Erg mooi gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor je mooie reactie, Nadine! Het was niet mijn bedoeling om liefde tussen Erica en Tom te suggereren met het zinnetje 'ik zou hier nooit kunnen wennen. Ik snap de verwarring en heb het een beetje aangepast. 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een mooi verhaal Jacoba! Ik heb het echt met plezier gelezen, en de laatste zin gaf kippenvel. Ik heb niet de verwarring gehad die Nadine las, dus ik denk dat je het goed hebt aangepast. Voor mij was het in ieder geval continue duidelijk waar we waren (op één ding na, maar dat zeg ik zo). Ook was de set-up mooi, want ik dacht al meteen "oh, oh!" met zijn hele erfenis en appartementje voor zichzelf. 

Twee dingen waar ik een beetje over viel. Ten eerste: ik dacht dat zij naar hem kwam vliegen. Dat beeld kon ik als lezer best wel lang volhouden, aangezien hij dan ook in de aankomsthal zou staan, en háár medepassagiers dan langslopen. De schuifdeuren zijn misschien een hint, maar die heb ik dan gemist, en ik denk dat ik het zag als de schuifdeuren naar het vliegveld. Dus als er ergens wordt aangestipt dat hij naar háár toevliegt, zou fijn zijn. Ten tweede: "De mooiste die de juwelier had." Dat vond ik wat moeilijk voor te stellen, aangezien 3000,- voor de mooiste ring van de juwelier, met goud en diamanten, voor mij wat goedkoop klinkt.

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Niet alleen maar silly maar ook naief. Desalniettemin een leuk verhaal met een goede insteek. Kan me niet voorstellen dat de duurste ring bij de juwelier 3000 euro kost. Dan moet het een Hema juwelier zijn geweest. Maar graag gelezen.

 

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, Karel 123 en Schrijvenisfijn. Ik heb jullie opmerkingen gebruikt om mijn verhaal wat aan te passen. Wat betreft dure sieraden ben ik even onwetend als de verteller.