Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Liefde versus verliefdheid - #423

 

Liefde versus verliefdheid.

Het lot had Suzanne geen betere dag kunnen schenken om na een pijnlijke breuk, Maarten, haar ex te ontmoeten. En geen beter uur of omstandigheid. 

Van een triestige en vermoeide plant was ze getransformeerd in een bloeiende vrouw die er best mocht zijn. En…ze stapte juist uit het kapsalon met een geweldig leuk nieuw kapsel en een opgefriste teint. Haar outfit was elegant naar de laatste mode en de sjieke handtas en schoenen met een hoge hak maakten het plaatje af. 

Deze transformatie had ze grotendeels te danken aan haar nieuwe liefde. De liefde van haar leven die haar letterlijk uit de goot had geraapt. Haar ridder op het witte paard. In werkelijkheid was het witte paard een witte Cadillac die haar zoon de opmerking had ontlokt van: ‘Mam, je aanbidder staat voor de deur en hij vult de hele straat.’

Natuurlijk speelde de witte Cadillac een rol. Maar bovenal behandelde deze man haar met respect en schonk haar een tederheid die ze niet gekend had. Hij noemde haar 'de kroon' op zijn leven'.

Maarten staarde zijn ex vol verbazing aan. Was deze sprankelende vrouw zijn echtgenote geweest? Hoe was het mogelijk dat hij haar had laten staan voor Laura, de vrouw waarmee hij nu leefde? Al vlug had hij ondervonden dat het gras niet groener is aan de overkant.

Maar ja, gedane zaken nemen geen keer. Hij had zich erbij neergelegd.

Suzanne keek naar hem en besefte verwonderd dat ze niet kon begrijpen hoe ze ooit zoveel van deze man gehouden had.  Hem door dik en dun had gesteund in moeilijke financiële situaties waar hij zich altijd in werkte en hem vreselijk had gemist. 

Samen hadden ze in goede en slechte tijden hun kinderen grootgebracht en toen het kroost op eigen benen kon staan, en ze als echtpaar op een andere manier van het leven konden genieten, werd hij verliefd op een ander.

Sprakeloos stonden ze enige tijd tegenover elkaar. Wat viel er te zeggen? 

Beiden hadden geleerd dat ‘liefde’ niet lijkt op wat het is. Dat verliefdheid niet lijkt op wat het is.

Laura trok aan de arm van haar man. Haar matte teint kleurde groen.

“Kom lieverd, we gaan naar huis, naar ons liefdesnestje.’

Gehoorzaam ging hij met haar mee.

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Marijcke, 

Dank voor je inzending. Ik heb een aantal tips voor je: 

Er is sprake van een lange aanloop met vrij veel ‘tell’ in het verhaal. Een ellenlange beschrijving over hoe zij eruit ziet is niet heel erg interessant, en ik kom niet verder dan een standaardbeeld van een goed verzorgde vrouw. Dat zou in één zin verteld kunnen worden. Mocht je dat niet willen, dan zou ik een aantal verrassende details in het verhaal verweven. 

Dat zij een man leert kennen die haar tederheid schenkt, lijkt een belangrijk element in het verhaal te zijn. Om dit goed aan te laten komen, kun je dit denk ik beter ‘showen’. Wat doet hij en wat zegt hij waardoor zij zich zo voelt? 

Ik mis het conflict in het verhaal, er is een te lange aanloop waarin al het spannende van het verhaal samengevat wordt. Ik zou kiezen voor een dialoog tussen de ex-partners, waarin vanzelf duidelijk wordt wat er aan de hand is (dat hij misschien wel spijt heeft en dat zij doorgaat met haar leven). 

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt.