Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 423 Zorginstelling

 

“Waar wil je dat ik begin?”
“Wat bedoel je, voel je je niet lekker of zo?”
“Ik voel mij perfect in mijn vel, maar of dat zo meteen bij jou het geval zal zijn, betwijfel ik.”
“Ik ben mij van geen kwaad bewust.”
“De barmhartige Samaritaan, de immer hulpvaardige kerel die zoveel liefde terugkrijgt van zijn patiëntjes, hoe ver durf je het nog drijven?”
“Ga je me zeggen waarover dit gaat?”
“Zet je, alvorens je dadelijk omvalt. Dat zal niet van verbazing zijn, maar van pure nijd omdat wij je spelletje doorgrondden.”
“Wauw, een dragqueen zou het niet beter brengen. Ik begin mij zorgen te maken om jou.”
“Begin jij je maar zorgen te maken. Denk je dat wij het niet door hebben? Al die komedie wanneer de schattige ziekenbroeder probeert om bij de oudjes in de gratie te komen? Gelukkig zijn er die nog goed bij hun verstand zijn en stilaan beseffen welk spelletje je met hen speelt.”
“Ik? Spelletjes spelen? Dat doe ik nooit. Ik help wie ook, waar en wanneer ik kan. De meeste patiënten appreciëren dat. Je doelt waarschijnlijk op het feit dat ik al eens iemand een pilletje geef dat niet is voorgeschreven, maar ze vragen er wel zelf naar. Trouwens een pijnstillertje meer heeft nog niemand om zeep geholpen.”
“Je weet best dat het niet om een pilletje draait, maar om de doos insulinespuiten die we in jouw locker gevonden hebben.”
“In mijn locker? Daar hebben jullie niets te zoeken. Ik dien klacht in voor het schenden van de privacy.”
“Het laatste overlijden in deze instelling is duidelijk te wijten aan een overdosis insuline. Dat hebben wij toevallig ontdekt. Jouw slachtoffer had geen familie meer, maar ze had wel een ruim gespekte bankrekening. Een onderzoek wees uit dat er regelmatig hoge bedragen werden overgemaakt met de vermelding: ‘aankoop medicatie’. De rekening van de begunstigde was iemand uit deze instelling. Je mag raden wie dat was.”
“Ik heb toch gezegd dat het de keuze van mijn patiënten zelf was om extra medicatie te krijgen.”
“Dat heb je inderdaad gezegd en mag je nogmaals herhalen wanneer de recherche binnenkomt, die hier voor de deur wacht. Oh ja, er zijn vanmorgen nog twee personen met vreemde symptomen opgenomen in het ziekenhuis. Geen diabetes en toch een opmerkelijk hoog insulinegehalte.  Hun namen zullen je bekend in de oren klinken.”

 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede vondst, Schmetterling.  Zeer actueel in Vlaanderen. Je begint van de dialoog blijkbaar je handelsmerk te maken.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Schmetterling, 

Dank voor je inzending. Ik vind dat je een interessant onderwerp hebt gekozen en een goede dialoog hebt geschreven. Hier mijn tips. 

Het kan aan mij liggen, maar ik moest het verhaal twee keer lezen om me er iets bij voor te stellen. Ik denk dat het handig is als je ook wat beschrijvingen in het verhaal verweeft, dat is duidelijker en je hebt gelijk een beeldende scène neergezet. Een bijkomend voordeel is dat je spanning dan kan toevoegen in het verhaal. Nu wordt er gepraat over iets wat al heeft plaatsgevonden. Als het personage bijvoorbeeld betrapt wordt, krijg je een spannende scène waarin meer gebeurt. 

Daarnaast zou ik kort de karakters schetsen, waardoor je kunt meeleven met de personages. 

Ook zou ik het idioom van de personages verschillend laten zijn. Hoe ik het lees, hebben beide personages een vrij cynische en denigrerende vertelstem, het zou meer kleur aan het verhaal geven als de karakters hierin verschillen. 

Als laatste: het ligt erg aan de oppervlakte dat het hier om een persoon (of personen) gaat die niet goed of integer overkomen. Misschien zou je dit iets subtieler kunnen maken. 

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, het idee voor het verhaal in de dialoog is goed. In die zin graag gelezen. Ik hou persoonlijk niet van alleen maar dialoog. Van mij mag er meer beschrijving bij, maar dat is persoonlijk. 

omdat wij je spelletje doorgrond hebben. ---> actiever leest het: omdat wij je spelletje doorgrondden. 

Ik ga een klacht indienen tegen het schenden van de privacy.”  --> tegen moet wegens zijn.