Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#421 Woordenwisselingswazigheden

 

Met het halflege proseccoglas in haar linkerhand dwaalt Sofie over het Blackboard. Ergens zou dat malle uittreksel moeten staan waar dat ene meisje uit haar werkgroep het over had. Daarna begon ze over haar krolse kat en haar ex, maar dat is nu niet relevant. Dat ze Sofie met grote ogen nastaarde toen die naar dat ene meisje van de studievereniging liep, boeit ook niet echt.

'Samenvatting van alle werkcolleges', is de naam van het PDF-bestand. Sofie's vingers tintelen. Haar hoofd zakt wat naar het toetsenbord toe. Vreemde stemmen fluisteren dat ze van de uni wordt getrapt als ze erop klikt. Het is Blackboard, niet een of andere wazige alternatieve nieuwssite waar ze wel eens op zit. Maar die titel slaat nergens op, wat heb je aan een samenvatting van alleen de werkcolleges? Sofie wacht op een ingeving, die er niet komt. Het zal de beneveling zijn die haar doet besluiten te klikken.

'Dat is niet zo slim van je he.'
De krakerige stem lijkt uit het plafond te komen en is vergelijkbaar met die van dat rare mens van Algemene Literatuurkunde.
'Hoeveel slechte cijfers moet ik je nog geven, zit daar een eind aan? Ik kan je niet uit de collegezaal verwijderen, die bevoegdheid heb ik niet. Hoe wil je gestraft worden Sofie?'
Sofie's stembanden lijken afgeknepen, zoals altijd als ze een hypothetische vraag van die doos moet beantwoorden. 
'Ik kan het vak toch ook gewoon laten vallen,' fluistert ze in de richting van het openstaande raam. Ze acht die woordverprutsende bitch in staat om samen met het meisje met de grote ogen naar binnen te vliegen op een bezemsteel met houtrot.
'Vallen is als vliegen,' zegt een hoge stem die uit de wasmand lijkt te komen. De stem klinkt nog het meest als het meisje van de studievereniging. 
'Waar haal jij als woordbeginner het onnozele lef vandaan om een geniale schrijfster als Uphoff te citeren Leandra,' is de repliek van de literatuurweirdo. Leandra snuift diep, alsof ze zich opmaakt voor een gladiatorengevecht. De keuken is waarschijnlijk de enige plek in het studentenhuis die de woordenworsteling zal ontlopen.          
'Ik haal eerst jou onderuit met doelredenaties en daarna die aangeschoten vriendin van je,' hoort Sofie achter zich roepen als ze zichzelf wat bosvruchtenthee inschenkt. Ze zou graag alles willen laten vallen. Zonder vleugels om te vliegen, maar wel met een zachte landing.

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosu,

Een originele invulling van de opdracht! Je speelt mooi met het gegeven dat je personage aangeschoten is, maar ook met het het gegeven dat een spamlink de gekste dingen op je computer kan plaatsen en dus niet weet wat er gebeurt.
Zoals een computer op hol kan slaan na het klikken op spam, doet Sofie dat in zekere zin ook, dat is een mooie koppeling. Zeker omdat je inspeelt op haar onzekerheden, niet alleen op iets willekeurigs (zoals, ik noem maar wat: 'we gaan je auto stelen.') 

De laatste zinnen vormen een mooi slot.

Heel goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosu, je beschrijft goed hoe je door innerlijke stemmen heen en weer getrokken kunt worden bij het maken van een beslissing. Doe ik het wel of niet. Vaak valt dat goed uit. In jouw verhaal overduidelijk niet. 
Ik vind het een verwarrend verhaal. In die zin is de titel goed gekozen. Het leest voor mij echter meer alsof ze te veel gedronken en minder als dat ze op een verkeerde link heeft gedrukt. 

Ergens zou dat malle uittreksel moeten staan waar dat ene meisje uit haar werkgroep het over had. Daarna begon ze over haar krolse kat en haar ex, maar dat is nu niet relevant. Dat ze Sofie met grote ogen nastaarde toen die naar dat ene meisje van de studievereniging liep, boeit ook niet echt.

Ik vond het hier erg verwarrend wie "dat ene meisje was". Voor mijn gevoel is het ene meisje niet het dat andere "ene meisje". 
Je schrijft vanuit het perspectief van Sofie, maar in de zin "dat ze Sofie met grote ogen nastaarde" schrijf je over haar vanuit een ander perspectief. Zou hier niet gewoon "dat ze haar nastaarde" moeten zijn?

'Dat is niet zo slim van je he.'  --> achter je hoort een komma, he moet hè zijn en het is een vragende zin, dus de punt moet een vraagteken zijn.

Hoe wil je gestraft worden Sofie?'  --> achter worden hoort nog een komma. 

'Waar haal jij als woordbeginner het onnozele lef vandaan om een geniale schrijfster als Uphoff te citeren Leandra,' is de repliek van de literatuurweirdo. Leandra snuift diep, alsof ze zich opmaakt voor een gladiatorengevecht. De keuken is waarschijnlijk de enige plek in het studentenhuis die de woordenworsteling zal ontlopen.

Wie is ineens die Leandra. Het ging toch over Sofie?
De eerste zin is vragend, dus achter Leandra hoort een vraagteken te staan. Vóór Leandra hoort nog een komma. 

 

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Nadine

Dankjewel voor je feedback. Mooi dat je dit uit de tekst hebt kunnen halen.

@ Fief

Dank voor je feedback en taalaanmerkingen. Het stukje is eigenlijk ook bedoeld als verwarrend stukje. Immers is het vanuit het perspectief van een behoorlijk aangeschoten studente van begin twintig met een krachtig verbeeldingsvermogen (dit laat even in het midden of de stemmen echt zijn of zich vooral in haar hoofd afspelen). Geprobeerd is om het taalgebruik ('dat meisje') daarop aan te passen, geschreven vanuit de derde persoon. Leandra is trouwens 'het meisje van de studievereniging'. Ik denk dat dit uit de zin ervoor duidelijk zou moeten zijn, maar kan er naast zitten. Als anderen dit ook als onduidelijk ervaren zal ik het aanpassen.