Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 418 De deal

'Dat zie ik prima.' Bink Pevensvale, uitgever van pulpromannetjes (waaronder "Lady Lovelove's Poolboy" van Ernst van Dealemaete) wuift over zijn dikke buik naar de palmbomen. 'En luister: ze schreeuwen "Vakantie!", ... dus ... ' Hij zakt in zijn ligstoel en sluit de ogen. 'En jij zeikt over een manuscript.'
   Touché. Maar volgende week word ik drieëntwintig en de klok tikt. BPLP (BInk Pevensvale Literaire Producties) is mijn laatste mogelijkheid om mijn woorden in druk te zien. Op andermans kosten bedoel ik, mijn self-pubbing van "De ochtendstond maakte haar zwanger" kostte vierduizend euro. Vier exemplaren verkocht: aan mijn moeder, twee collega's en de dronken overbuurman. Een rendement van -100% plus een beetje, eens maar nooit meer. Rijk ga ik worden als schrijver. Deze tweeduizend reiskosteneurie naar zijn vaste vakantiestek is: de helft van mijn selfpublishingverlies én een aangenaam verblijf én de deur naar roem.
   'Op bladzijde drie rijst een jonge adonis uit zee,' zeg ik, 'op een strandje zoals hier. Verlekkerd aangestaard door een cougar, zoals die oude taart.' Ik wijs naar een grijzige dikkerd met hangende schouders in een lubberende tijgerbikini, die voorzichtig twee glazen rode vloeistof van de bar tilt. 'Op bladzijde twaalf krikken ze de draden uit de hangmat. En ze verwikkelen romantisch door tot bladzijde driehonderdveertien.'
   Vette elevatorpitch, toch?
   De trieste tijger-geprinte zet de glazen op ons tafeltje en zegt: 'De ijsklontjes zijn op, Binkie.' 
   Oeps, mijn research moet beter.
   'Suffe muts,' antwoordt Bink.
   'Sorry, ik kijk bij de BongoBar.' Ze sloft weg. 
   Het lijkt of hij wakker schrikt. 'Hoe graag wil je?'
   'Schrijverschap is mijn toekomst.'
   'Jij speelt Adonis en driemaal raden wie Miss Cougar is.' Hij grinnikt. 'Dan neem ik deze week écht vakantie. Bij terugkomst verhuist jouw manuscript, opgemaakt en nagelezen, naar de schappen van het benzinestation.'
   'Deal.' 
   
'Neem haar mee naar huis en ik geef elk schrijfsel van je uit.'
   'Deal.'

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uiteraard!!! Grappig en heel vermakelijken typisch Bink. Probleem opgelost!

fantastisch geschreven!  En helemaal conform de opdracht. Een win-win-win!

ZZG!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, prachtig dat gewuif in de eerste zin, deed mij denken aan een dronkemansliedje van weleer : ... naar het land van de wuivende wijven ...Op naar het benzinestation! 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, het was zoeken op Youtube, maar gevonden. :)
En ik reserveer een gesigneerd exemplaar.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi MCH, een vermakelijk verhaal. Het was de elevatorpitch, kan niet anders.

word ik 23 ---> Ik zou hier drieëntwintig van maken. Verderop schrijf je de getallen ook voluit. "bladzijde drie, veertien, driehonderdtwaalf"

vierduizend Euro. ---> euro met kleine letter

self-pubbing ---> volgens mij hoort het aan elkaar

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, bedankt. Je terechte correcties zijn doorgevoerd, alleen selfpubbing ziet er (voor mij) minder mooi uit dan self-pubbing. Ik laat het nog even staan en beslis later. 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton, bedankt. Moet je nagaan wat gebeurt als de laatste draad versleten is en het einde van het boek is nog een paar hoofdstukken ver.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha MCH, wat een vlot geschreven superhilarisch verhaal. Het slot is prachtig. Toen ik het voorlas aan een huisgenoot, lukte het me niet om de namen in het begin vlotjes in de voordracht mee te nemen. Misschien had je gewoon 'Bink' kunnen schrijven daar waar je BPLP plus de betekenis noemt. Dat is kennelijk verwarrend. Of het lag aan mijn voorlezen ;-)
Hoe dan ook: ik heb van je verhaal genoten.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria. Die namen, tja. Zowel Bink als Ernst hadden een eigen verhaal/ verhalen) en uitgebreide achtergrond. Voor mij is het dus duidelijk wie meespeelt en hoe alles heet. Ik begrijp dat dit wat lastig leest. Goede tip voor de volgende keer.
Ik vind het een eer dat je het aan een huisgenoot voorlas. 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Odile, bedankt voor je compliment. Ik wilde inderdaad de uitgever stevig neerzetten (en ik hou niet van aardige mensen beschrijven :).