Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#418 - Uitgeverij De Rode Vlam

 

Met een zucht doe ik mijn lege koelkast weer dicht. Dat wordt weer bij mams eten. Als ik het vriendelijk vraag, krijg ik vast nog wel een fles wijn mee terug. Ze zeggen dat je lijdensweg betere verhalen oplevert, maar leuk is anders.

Mijn telefoon rinkelt, onbekend nummer. Normaal neem ik dan niet op, maar wel als ik verhalen heb ingestuurd. “Goedenavond, met Theo” begin ik het gesprek.

“Hallo Theo, met Kees Duvelmans van uitgeverij De Rode Vlam. Ik heb je verhaal gelezen en wil dat graag met je bespreken. Heb je vanavond tijd?”

“Uh,  ja natuurlijk,” zeg ik terwijl ik koortsachtig probeer te bedenken welk verhaal ik naar hun opgestuurd heb en ook welke uitgever dit is, “waar wil je afspreken?”

“Koffiehuis De Gebrande Boon. Als we opschieten dan kunnen we daar nog terecht voordat ze sluiten. Ik ben er over tien minuten.”

De Gebrande Boon haal ik ook in tien minuten wanneer ik een beetje snel fiets. “Ja, prima. Tot zo.”

Opgewonden houd ik nog even snel mijn kop onder koud water, kam mijn haren en doe een schoon shirt aan. Zou het eindelijk gaan gebeuren?

Een kwartier later stap ik het koffiehuis in en zie Kees direct zitten. Hij is de enige gast. Hij wenkt me en ik zwaai terug.

“Ik zal snel ter zake komen,” begint Kees, “ze sluiten al bijna. Ik heb je verhaal Sneeuwpoppen In De Zomer gelezen en wil het uitgeven. Daarnaast wil ik je een voorschot geven voor je andere verhalen die ongetwijfeld gaan komen. Wat vind je daarvan?”

Ik weet niet of ik het geloof en dat is te zien denk ik.

“Het is echt waar Theo. Ik heb het contract al bij me.” En hij haalt een dik pak papier uit zijn tas.

“Jemig,” antwoord ik, “ik weet niet wat ik moet zeggen. Bedankt voor het vertrouwen natuurlijk.”

“Geen dank hoor, je verhaal heeft het werk gedaan.”

“En wat verwacht je dan van mij de komende tijd?”

“Je ziel.”

Ik keek hem sprakeloos aan.

“Figuurlijk dan natuurlijk.” En hij knipoogt erbij. “Nou, wat zeg je ervan? Gaan we het doen?”

Ik knik, draai het dikke contract naar me toe, blader het door waarbij mij alleen de bedragen opvallen en teken op de stippellijn.

Kees stopt zijn kopie direct na het tekenen in zijn tas en staat op. “Fijn zakendoen met jou Theo. We bellen!”

Ik kijk hem verbluft na terwijl hij wegloopt. Is dit echt gebeurd? Heb ik een deal? Hij loopt langs een spiegel. Ik zie geen spiegelbeeld. Mijn maag valt tussen mijn knieën. Wat heb ik in godsnaam getekend?

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, Duvelmans en Rode Vlam zegt genoeg, toch? Je ziel en zaligheid verkopen, letterlijk. Goed bedacht, in die zin graag gelezen. 
De introductie voegt voor mij niets toe. Ik vond nog wat dingetjes in de tekst.

“Goedenavond, met Theo” begin ik het gesprek. --> achter Theo hoort een komma.

“Uh,  ja natuurlijk,” zeg ik terwijl ik koortsachtig probeer te bedenken welk verhaal ik naar hun opgestuurd heb en ook welke uitgever dit is, “waar wil je afspreken?” -->  persoonlijk zou ik achter "dit is" een punt zetten en dan met "Waar" een nieuwe zin beginnen.

“Het is echt waar Theo. ---> hier hoort een komma voor Theo.

“Figuurlijk dan natuurlijk.” En hij knipoogt erbij. ---> voor mijn gevoel geef je hier de clou weg. Ik zou alleen zeggen: Hij knipoogt. Laat ons lezers dan maar raden hoe hij dat bedoelt. 

Ik keek hem sprakeloos aan. ---> moet deze zin niet in de tt staan?

“Fijn zakendoen met jou Theo.  --> vóór Theo hoort nog een komma. (voor en na een aanspreking hoort een komma)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, mooi verhaal, ik genoot ervan! De spiegel vind ik sterk als hint, naast de namen van de uitgever en de uitgeverij.
Van mij mag de introductie blijven, je schetst daarmee dat de nood voor HP hoog is; dat draagt voor mij bij aan zijn onoplettendheid als hij eenmaal de bedragen in het contract heeft gezien. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Taco, mooi verhaal! Ik had de broodkruimeltjes helaas niet gezien, maar bij herlezing liggen ze er toch echt. Mooi, die spiegel! Graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco,

tijdens de eerste keer lezen viel me geen enkel broodkruimeltje op. Het einde kwam voor mij dan ook heerlijk onverwacht. Na een herlezing vond ik het weer een typisch Taco-verhaal, met een duister tintje. Graag gelezen!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spannend verhaal dat nog sterker kan worden met de aanwijzingen in voorgaande commentaren. Ik zou nog willen toevoegen dat je je personages wat meer kleur kunt geven in een langere versie, en door wat meer vaart in het begin.