Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#415 - Je wil het niet

‘Ik wil hèt niet!’ schreeuw je. Je oogleden trillen als nieuwjaarszwemmers in de Noordzee. Ook het bed schudt. Sonja schudt. Het Ikeanachtlampje flikkert als een stroboscoop. Flikkeringen zoals daarnet in de Carré. Pinten hijsen met de boys. Heel veel pinten. Te veel pinten, zoals steeds. Je Dolce&Gabanna namaakjas ligt op de vloer naast het bed. Die smeet je daar nadat je de trap met twee treden tegelijk oprende, de slaapkamerdeur openstampte en haar voor stinkende hoer uitmaakte. 

De slaapkamer meurt naar haar zweet en slaap. De potpourri op de vensterbank verdoezelt de schimmels, niet haar bek, denk je. Sinds ze het wist, pit Sonja vroeg. En veel. Pitten. Platliggen. Dik worden. Vadsig. Haar ogen schoten wijd open toen je schreeuwde, maar helemaal wakker was ze niet. Haar slaperige varkenskijkers staren alsof je een crimineel bent. Ja, je hebt gezopen. En ja, je ging naar de Carré, ook al had ze het je verboden. En ja, je bent razend, dat spotten haar dromerige ogen correct. Dat je hyperalert bent, dat beseft ze niet. Hoewel de alcohol in je brein een wolk waas wil spinnen, zit je in hyperfocus, denk je. Je vingers jeuken als een mierenhoop. Je krabt met je linkerwijsvinger jouw rechterhand. 

Die pillen van Piet, denk je, daarom die focus. Het slaapkamerplafond stijgt hoger. Het nachtkastlampje zwaait als een politieagent naar een chauffeur bij een alcoholcontrole. Hier parkeren. Blazen in het pijpje. Je blaast en ruikt de alcohol. Sonja zucht. Het lampje zwaait als een steward naar een Airbus. Hier is de landingsbaan, sukkel! Je kijkt naar de landingsbaan die het bed is. Sonja ligt in het midden van de witte baan. Ze ligt en staart naar jou als een koe naar een boer die niet meer melkt. De uiers opgezwollen, dik en vadsig. Als een Airbus.

Je hoort Piet snoeven in de Carré. ‘De die van mij moet niet denken mij iets te verbieden,’ zei hij. ‘Afgericht is dat wijf. Als ik met mijn zatte botten thuiskom, ligt ze klaar met haar benen open. Als ik thuis kom tenminste,’ lachte hij. Sonja lag niet klaar, deed ze nooit en nu helemaal niet meer. Dik te knorren. Onnozel naar jou te staren. Uit te dagen. Je zit in hyperfocus. Het plafond lijkt weggevlogen en het bedlinnen vibreert. Haar dikke buik zwelt als een ballon. Op de ballon groeit een mond en die lacht jou uit. Slappeling! Onnozelaar!

Jouw rechterhand vormt een vuist.

Je brengt je rechterhand zo hoog mogelijk, spant alle spieren en mept zo hard als je kan op Sonja’s bolle buik. Ze schreeuwt. Je linkerhand vormt een vuist en volgt het voorbeeld van jouw rechter. Sonja brult. De gil is een lach, denk je. Ze lacht je uit?

Pas als Sonja geen geluid meer maakt en het bedlinnen haar in een rode vlek omringt, stop je de mokerslagen.

‘Ik wil het niet,’ mompel je. De bloedvlekken tollen als spinnen in het rond.

Je verliest je evenwicht en tuimelt op het bed. 

Bloed stinkt, denk je. Je ziet de potpourri op de vensterbank en valt in slaap.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, heftig verhaal. De je-vorm werkt wel, maar persoonlijk vind ik de overdaad van "je" niet prettig lezen, zeker omdat je "je" ook gebruikt als bezittelijk voornaamwoord. "stop je je mokerslagen". Het verhaal vind ik erg goed. 

Smeet je daar nadat je de trap met twee treden tegelijk oprende, de slaapkamerdeur openstampte en haar voor stinkende hoer uitmaakte.  ---> Deze zin leest niet lekker. Misschien:
Die smeet je daar nadat je de trap met twee treden tegelijk oprende, de slaapkamerdeur openstampte en haar voor stinkende hoer uitmaakte. Of:
Je Dolce&Gabanna namaakjas ligt op de vloer naast het bed. Weggesmeten nadat ...

Jouw rechterhand vormt een vuist.q  ---> q mag weg

spant alle spieren op  ---> op mag weg. Spieren span je niet op, die span je.

Bloed stinkt, denk je, je ziet de potpourri op de vensterbank en valt in slaap. ---> misschien twee zinnen van maken?
Bloed stinkt, denk je. Je ziet de potpourri op de vensterbank en valt in slaap.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi TonyCoppo,

Bedankt voor je inzending. 

Het eerste wat ik opmerk, zijn de en/of onvolledige zinnen. Ik snap dat het de bedoeling is om daar een bepaalde spanning mee op te bouwen, maar ik vind al die korte zinnetjes onprettig lezen. Onvolledige zinnen kunnen hier en daar natuurlijk ook voorkomen, maar hier vind ik het te vaak voorbij komen. 

Daarnaast heb je aardig wat vergelijkingen gebruikt. Sommige vergelijkingen vind ik echt iets bijdragen aan het verhaal, als deze bepaalde emoties of gedachten kunnen representeren. Soms vind ik ze wat vergezocht. 

Ik heb het verhaal twee keer gelezen, omdat ik af en toe wat in verwarring was met de personages en het perspectief. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar het duurde even voordat ik begreep wie wie is in het verhaal. Voor mijn gevoel spring je van de hak op de tak en mis ik soms wat samenhang. 

Wat ook vaak bij het gebruik van de jij-vorm het geval is, is dat er een bepaalde verteller is. Ik vraag me nu de hele tjid af ja, maar wie vertelt dit verhaal nou? Wie wordt hier aangesproken met ‘je’? 

Het is niet altijd nodig om dit te weten, en er is ook niet per se een goed of fout in. Wel kwam de vraag, tijdens het lezen, meerdere malen bij mij naar boven.

Ik hoop dat je iets met mijn commentaar kan. Succes!

Groetjes,

Anna

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ik kom er niet helemaal in. Dat wil zeggen, wel in de hp. Dronken, high, opgefokt met dito gedrag. Maar wat hij nu precies niet wil komt bij mij niet over. Kan aan mij liggen natuurlijk.

Grtz,
Taco