Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 414 Je bent niet welkom

 

Willem keek verstoord op van zijn boek bij het horen van de deurbel. Buiten sloeg de regen tegen het huis en de kale takken van de boom bogen onder de kracht van de wind. Druppels trokken onregelmatige patronen op de ramen. Een uur geleden had hij de lampen in huis aangedaan en zich verheugd op een rustige avond. En nu dit...wie trotseerde dat slechte weer om bij hem langs te komen. Hopelijk ging hij of zij weg als niet open werd gedaan.
Hij sloeg een bladzijde om maar weer klonk de bel. Langer en doordringender nu.
Willem sloot zijn ogen, haalde diep adem en stond op. Met het boek in zijn hand liep hij naar de gang.
Voor de deur stond een korte gezette gestalte, zwart afgetekend tegen het glas.
' Doe open, ik weet dat je thuis bent. '
Willem dacht dat hij de stem herkende. Hij knipte het ganglicht aan en opende de deur.
In de stromende regen stond een man die hem venijnig aankeek vanachter zijn beslagen brillenglazen.
' Nou, laat je me nog binnen of niet? '
Je bent niet welkom. Ik heb liever dat je weer weggaat. ‘
De man deed een stap naar voren. ‘Denk je nu echt dat ik door dit hondenweer kom als het niet echt belangrijk is. ‘Willem deed met tegenzin een stap opzij om de kleine man door te laten. Water droop van hem af en liet een grote natte vlek achter op de vloerbedekking.
Snel duwde Willem de deur achter hem dicht en sloot daarmee het slechte weer buiten.
In de kleine gang trok de man zijn jas en schoenen uit.
'Heb je iets om in mijn schoenen te stoppen. Een oude krant of zo...? '
Hij zocht naar een haakje voor zijn jas. Willem trok hem ietwat geïrriteerd uit zijn handen,opende een kastdeur en hing de jas aan een hangertje.
Handenwrijvend keek de man om zich heen en wachtte tot werd gevraagd naar de warme kamer te gaan.
Moedeloos ging Willem hem voor en wees naar een stoel. ' Wat is er zo dringend dat je me door dit hondenweer heen na lange tijd komt lastig vallen, Arthur.'
' Heb je wat te drinken voor me, uit naam van onze oude vriendschap.'
Willem snoof, wilde iets zeggen maar hield zich in. Hij legde zijn boek op tafel en ging naar de keuken.
'Koffie?'
' Lekker.'
Terwijl de koffie doorliep stond Arthur voor het raam en staarde naar buiten, met de handen in zijn zak alsof hij in gedachten was verzonken. Hij draaide langzaam zijn hoofd om toen Willem binnenkwam met een blad met daarop de koffie en twee koppen.
' Hoe lang kennen wij elkaar al? ‘
Willem schonk de koffie in en ging zitten.' Al meer dan zeven jaar, Arthur. '
Arthur had een pafferig gezicht met dikke hangwangen en een dubbele onderkin. Zijn kleine oogjes glinsterden achter de dunne brillenglazen. Een paar sliertjes zwarte haren liepen over zijn kale schedel. Zijn dikke worstvingertjes grepen het oortje van het kopje.
' Meer dan zeven jaar, ' herhaalde hij. ' En ik dacht dat ik jou in die zeven jaar had leren kennen als een toegewijde dienaar van God, een luisterend oor voor de mensen van onze parochie.'
Willem nam een slok van zijn koffie.' Je maakt me zenuwachtig, Arthur.'
Met een flinke teug slikte Arthur de laatste slok hete koffie door en veegde met de bovenkant van zijn hand over zijn lippen.
' De kwestie is dat ik verhalen of noem het geruchten over jou heb gehoord, die ik niet kon geloven.'
Het leek alsof de temperatuur in de kamer een paar graden zakte. Arthur was opeens duizelig en voelde zich misselijk. Het kopje viel uit zijn krachteloze vingers. Als in een mist doemde het smalle gezicht van Willem voor hem op.
Hij besefte dat hij niet in orde was. Zijn maag trok krampachtig samen en het leek alsof zijn hoofd vol watten zat.
'Ik..ik ga nu naar huis, 'lispelde hij, 'dat ga ik doen. '
Het leek alsof de stem van Willem van ver kwam.'Jij gaat nergens meer heen, Artur. Ik had je al gezegd dat je niet welkom was. '

 

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Veel adjectieven, weinig inhoud en bij de laatste Artur ontbreekt een 'h'. Dit gaat nergens over maar als je de lezer op weg wil helpen mag je altijd wat meer uitleg verschaffen. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi John,

Een heel spannend verhaal met een duistere afloop! Je omschrijft erg veel, met veel bijvoeglijke naamwoorden en gaat daar lang mee door. Daardoor leest het als de eerste pagina van een roman. Daar bedoel ik in dit geval mee: je schrijft alsof je nog veel meer woorden of ruimte hebt om je verhaal uit te werken. 
Omdat je maar beperkt bent met het aantal woorden, heeft dat een beetje een averechts effect. 
Aan de ene kant werkt de sfeeromschrijving erg goed om het verhaal een goede (sfeer)opbouw te geven. Aan de andere kant gaat dat ook ten koste van bepaalde achtergrondinformatie. 

Je krijgt als lezer net voldoende te weten om te begrijpen hoe de mannen elkaar kennen en dat er iets helemaal fout zit. In dat opzicht komt de aankomende moord niet uit de lucht vallen. Tegelijkertijd is er (nog) zoveel informatie onbekend dat je als lezer je toch nog steeds afvraagt hoe het zo ver heeft kunnen komen dat er dadelijk iets vreselijks gaat gebeuren. 
Het verhaal is dus spannend genoeg, maar zou nog spannender kunnen zijn met verhoudingsgewijs wat meer achtergrondinformatie en wat minder sfeeromschrijving. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi, 

Ik heb vol spanning gelezen. Met het eerste stuk had ik zoiets, waar gaat dit heen?
Maar uiteindelijk werd dit geheel duidelijk. 
Ik denk dat je met dit verhaal nog alle kanten op kunt (zonder woorden beperking) en dat het dan nog beter wordt en het verhaal daarmee ook nog spannender wordt. 

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag John,
het verhaal intrigeert. Ik probeer te begrijpen wat er aan de hand is en blijf daarom doorlezen.
 
De perspectiefwissel aan het einde (eerst zitten we in het hoofd van Willem, aan het einde in dat van Arthur) bracht me even in verwarring.
Na de ontknoping zit ik nog wel met de vraag: waarom had Arthur zo'n haast om met Willem te gaan praten? Als Arthur de geruchten over Willem geloofde is het best wel riskant om bij hem op bezoek te gaan, en dan ook nog zo aan te dringen als Willem niet open doet en zelfs zegt dat Arthur niet welkom is. 
De motieven van Willem komen m.i. ook niet goed uit de verf. Hij wil alleen een rustige avond, laat Arthur met tegenzin binnen, maar is dit wel voldoende aanleiding om iemand om zeep te helpen? 

Eva

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor jullie reacties. Er is inderdaad veel meer voorgevallen dan is beschreven en dat gaat inderdaad ten koste van de leesbaarheid. Voor de nieuwsgierige lezer...Arthur is niet om zeep geholpen. Hij staat op het punt de hel op aarde te ontdekken.