Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#414 Een goede buur

Ze kwamen met velen, vergaten hun voeten te vegen en stonden met hun vieze poten op het kelim tapijt in de gang.

Vader en moeder hadden net koffie gezet en keken wat beteuterd naar de invasie. Ze hadden toch niemand van de familie uitgenodigd? Ze waren toch al jaren gebrouilleerd sinds de oudste van de familie het huis met medeneming van al het tafelzilver 's nachts stiekem had verlaten. .

'Waarom komen jullie?' vroegen ze, 'we hebben je toch niet uitgenodigd? Ga met je vieze poten van ons tapijt af. Ga weg, we willen jullie niet. Of kom je ons zilver terugbrengen?'

'We zijn toch familie,' zeiden de ongenode gasten en stampten door naar de woonkamer..

Al snel echter kwamen de buren vader en moeder helpen de ongenode gasten te verjagen. De buren waren sterke jongens met gevechtservaring in Afghanistan en Syrië. 'We zagen ze het huis binnenvallen en aan het kabaal te horen was dat geen vriendelijk bezoek,' verklaarden ze, 'we komen helpen.'

Vader en moeder waren verbaasd maar blij.

Ondertussen vernielden de ongenode gasten alles op hun weg, de buren echter namen er een paar gevangen en dwongen ze te praten.Wat bleek, de ongenode gasten dachten dat het gezin blij zou zijn met hun komst. Dat was ze verteld door de oudste van de familie: 'Ze zullen je te eten geven, je mag je baden in een marmeren badkuip en je zult slapen in hun grootste slaapkamer, je krijgt de mooiste kleren. Je zult zien,' hernam de oudste, 'dat ze blij zijn. Familie vergeeft want familie gaat boven alles en iedereen. Doe ze van mij de hartelijke groeten.'

Daarom waren ze gekomen, ze werden toch gastvrij ontvangen en zouden mogen blijven zolang ze wilden? De kille ontvangst viel rauw op hun dak, ze voelden zich naakt en vies en en ontlaadden hun frustratie op alles en iedereen die op hun pad kwam.

Toen de rest van de ongenode gasten zag dat ze niet verder kwamen in het huis nam hun woede toe, ze sloegen haken waaraan touwen bevestigd waren in de dakgoot en klauterden op het balkon, maar ook op het dak klommen ze en brulden door de schoorsteen. Een wolk roet en stof dwarrelde de woonkamer binnen. vader en moeder die voor de open haard stonden deinsden kuchend achteruit.

De buren klommen de ongenode gasten achterna en sloegen ze met hun elektrische wapenstokken van het dak af. De ongenode gasten vielen met een luide gil in de tuin te pletter. Vader en moeder applaudisseerden maar toen ze om zich heen keken om bijval van hun kinderen, waren ze nog maar met z'n tweetjes.

De kinderen waren met de auto vertrokken naar het verre westen, daar waar de familie niet kon komen, vertelde een van de buren.

Vader en moeder sloften naar de keuken waar het koffiezetapparaat nog pruttelde. Zij schonken zich een kop koffie in en ook een kop voor de buren.

'Beter een goede buur, dan familie,' zei moeder en nam een slok. .

  •  

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Julia,

Ik snap waar je heen wil met dit verhaal al komt dat voor mij niet helemaal uit de verf. In eerste instantie dacht ik even dat het om dieren ging door het woordgebruik, daarna moest ik aan soldaten denken. Verwarrend. Ook je hoofdlettergebruik vind ik ongebruikelijk, heb je daar een reden voor?

Grtz,
Taco

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Taco, inderdaad een overdrachtelijk verhaal dat is misschien verwarrend?

Wat bedoel je precies met hoofdlettergebruik?

Groet

Julia

Lid sinds

1 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi,

Ik heb je verhaal 2 keer moeten lezen, maar bij de 2e keer was het allemaal een stuk duidelijker en logischer. 
Wel vallen me een paar kleine spelfouten op: 

kelim tapijt.in de gang --> volgens mij hoort die . tussen tapijt en in daar niet. 

Vader en moeder hadden net koffie gezet en en keken wat beteuterd naar de invasie. --> je hebt dubbel en. 

De Buren waren sterke jongens met gevechtservaring in Afghanistant en Syrie. --> Syrië ipv Syrie. 

Mij valt het hoofdlettergebruik ook op. Bijvoorbeeld bij ongenode gasten, vader en moeder, buren. 
Dit altijd niet alleen aan het begin van de tekst. 

Al bij al een goed verhaal, waarin je duidelijk het onderwerp Welkom naar voren laat komen. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Julia,

Je hebt een interessante insteek voor je verhaal gekozen: inderdaad kan er wel eens een misverstand ontstaan over wanneer en waarom je al dan niet welkom bent.  Je hebt daar goede personages voor gekozen: plunderaars met een compleet verstoorde visie van een 'missie' die ze hebben waar anderen niet op zitten te wachten. 

Af en toe leest je tekst minder vlot door het gebruik van hoofdletters. Hoofdletters gebruik je vrijwel alleen voor eigennamen (met uitzondering van bepaalde grammaticale regels betreft bepaalde godheden en dergelijke). Ik vermoed dat je met de hoofdletters hier wilde benadrukken dat de personages de 'rol' en daarmee ook een 'titel' hadden. (Moeder, Buren Ongenode gasten.)
Dat leest soms verwarrend, omdat je als lezer in eerste instantie de hoofdletters als aanduiding van een voornaam leest. 
Wanneer je personage bovendien niet in een bepaalde rol zit, maar wel die 'voornaamhoofdletteraanduiding' krijgt, is de rol niet meer helder voor het plot. Bijvoorbeeld: 

Dat was ze verteld door hun Oudste. 

Maakt het hier uit dat de oudste van een gezin dit zegt in die hoedanigheid, of gaat het erom dat iemand dat gezegd heeft? Met die hoofdletter impliceer je dat eerste. Dan gaat de lezer verbanden zoeken die er niet per se hoeven te zijn. Waarschijnlijk is het tweede het geval. Geef in dat geval je personage 'gewoon' een voornaam, of schrijf: de oudste (of zelfs een) zoon van het gezin. 

Je kan soms wel Moeder met een hoofdletter schrijven, maar om verwarring te voorkomen, moet je wel zeker weten dat dat personage dan in geen enkele andere hoedanigheid dan de/een moeder in het verhaal voorkomt en dat die hoedanigheid ook altijd meerwaarde heeft voor de context van de scène of zelfs op zinsniveau. 

Probeer het eens uit, zou ik zeggen :) Kijk eens of je kan zien wat er met je verhaal gebeurt of hoe het leest als je alle hoofdletters weghaalt.

Verder heb ik je verhaal met plezier gelezen. 

Groet, 

Nadine