Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#411 - De niemandalletjesjarretellen

-- geredigeerde versie na tips coach --

‘Kocht ik speciaal voor jou,’ zingt Suzy, dartelt in rode niemendalletjesjarretellen de slaapkamer in en maakt een pirouette. Ze onderbreekt abrupt haar dans als ze de tranen over Bas wangen ziet rollen. Het schermlicht  van haar gsm in zijn handen kleurt de tranen op zijn wangen witgeel.

Ze staart naar het trillen van zijn bruinrode onderlip en denkt aan hoe hij het hoofdpersonage vertolkte in het afstudeerwerk van Piet. Een slechte acteur. Zielig overdreven.

‘Je hoort Piet dus nog?’ vraagt Bas.

'Snuister jij in mijn gsm?’ snuift ze en legt haar handen op haar borsten.

Haar ogen laseren hem alsof hij het was die wat fout deed.

‘Dit ding piepte,' excuseert Bas zich, 'ik schrok me de pleuris en ik kon het niet anders dan kijken.’  Bas toont het schermpje. ‘Piet stuurde je een link. En vier aubergines.’

‘Een link?’ Ze had het zo ingesteld dat Piets berichten in een speciale folder kwamen, zonder gepiep en zonder schermmeldingen.

‘Blijkbaar jouw nieuwste hit,’ zegt Bas en veegt met de rug van zijn hand de tranen op zijn linkerwang weg.

Met de handen op de borsten ziet ze hoe Bas op de link klikt. De webbrowser springt open en toont een logo. 

Zij ontwierp dat logo voor Piet. ‘Je weet hoe je me moet betalen’, had ze gegiecheld toen Piet in haar bips kneep. Ze kende Piet sinds kleutertijd. Hij pitste toen al in haar kont en daar is hij nooit mee gestopt. Niet wanneer zij Grafische Vormgeving in Gent studeerde en hij Regisseur Audiovisuele Producties in Antwerpen. Niet wanneer zij met Bas huwde. Niet wanneer de tweeling kwam. Zeker niet wanneer Bas toneeltje speelde in Londen. 

Bas klikt op haar creatie: vier enorme aubergines rond een mandarijntje. ‘Mandarijntje,’ had Piet gezegd, ‘Geniaal logo, dit kan ik gebruiken!’

De aangeklikte pagina glimt eerst wit. 

Suzy’s hart bonkt door haar borsten.

Bas hand schudt als een bejaarde. De duimtop en wijsvinger die het toestel vastklemmen, kleuren bruinrood. De kleur doet haar denken aan zijn hoofd waarvan de keel werd dichtgeknepen in Piets afstudeerfilm. Zijn acteurskeel kleurde overdreven, vond ze, net zoals nu Bas vingertop te fel kleurt. Te veel dramatiek. Subtiliteit maakt de dingen erger.

Het witte scherm springt zwart. Haar logo verschijnt verkleind in de linkerhoek. Een draaiende bollenslang kondigt meer aan. De bolletjes verdwijnen en een film start. Een vrouw in rode niemendalletjesjarretelellen dartelt met een pirouette de slaapkamer binnen. Op het bed verbergen vier naakte basketbalspelers hun groot enthousiasme niet.

'Mandarijntje, kom hier,' roept de grootste basketbalspeler.

Bas duwt de gsm in zijn andere hand en klikt met zijn bruinrode vingertop op stop. Het bruinrood schuift naar zijn kaken en verovert zijn voorhoofd. Een slechte acteur. Zielig overdreven.

‘Ik wil scheiden,’ zegt Suzy.

 

-- originele versie --

Kocht ik speciaal voor jou,’ zingt Suzy en dartelt in rode niemendalletjesjarretellen de slaapkamer in, maakt een pirouette en onderbreekt abrupt haar dans als ze de tranen over Bas wangen ziet rollen. Het licht van het scherm van haar gsm in zijn handen kleurt zijn wangen witgeel.

Ze staart naar het trillen van zijn bruinrode onderlip en denkt aan hoe hij het hoofdpersonage vertolkte in het afstudeerwerk van Piet. Een slechte acteur. Zielig overdreven.

‘Je hoort Piet dus nog?’ vraagt Bas alsof ze haar belofte brak.

'Snuister jij in mijn gsm?’ snuift ze en legt haar handen op haar borsten. Een verkeerd signaal: een bedreigende vraag in combinatie met een verbergende actie. Verhult niet dat ze haar belofte brak. 

Ze lasert hem alsof hij wat fout deed.

‘Dit ding piepte, ik schrok me de pleuris en ik kon het niet anders dan zien,’ zegt Bas en toont het schermpje. ‘Piet stuurde je een link.’

‘Een link?’ Suzy snapt het niet. Ze had het zo ingesteld dat Piets berichten in een speciale folder kwamen, zonder gepiep en zonder schermmeldingen. Wat zag Bas?

‘Blijkbaar jouw nieuwste hit,’ zegt Bas.

Met de handen op de borsten ziet ze hoe Bas op de link tapt, de webbrowser openspringt, het scherm eerst volledig wit kleurt, dan zwart, om uiteindelijk een prachtig logo te tonen. 

Zij ontwierp het logo voor Piet. ‘Je weet hoe je me moet betalen’, had ze gegiecheld toen Piet in haar bips kneep. Ze kende Piet sinds kleutertijd. Hij pitste toen al in haar kont en daar is hij nooit mee gestopt. Niet wanneer zij Grafische Vormgeving in Gent studeerde en hij Regisseur Audiovisuele Producties in Antwerpen. Niet wanneer zij met Bas huwde. Niet wanneer de tweeling kwam. Zeker niet wanneer Bas toneel speelde. 

Bas tapt op haar creatie: vier enorme aubergines rond een mandarijntje. ‘Mandarijntje,’ had Piet gezegd, ‘Geniaal logo, dit kan ik gebruiken!’

De aangetapte pagina glimt eerst wit. 

Suzy’s hart bonkt door haar borsten.

Bas hand schudt als een bejaarde. De duimtop en wijsvinger die het toestel vastklemmen, kleuren bruinrood. De kleur doet haar denken aan het acteurshoofd waarvan de keel werd dichtgeknepen in Piets afstudeerfilm. De acteurskeel kleurde overdreven, vond ze, net zoals Bas vingertop te fel kleurt. Te veel dramatiek. Subtiliteit maakt de dingen erger.

Het witte scherm springt zwart. Haar logo verschijnt verkleind in de linkerhoek. Een film start. Een vrouw in rode niemendalletjesjarretelellen dartelt met een pirouette de slaapkamer binnen. Op het bed verbergen vier naakte basketbalspelers hun groot enthousiasme niet.

Bas duwt de gsm in zijn andere hand en tapt met zijn bruinrode vingertop op stop. Het bruinrood schuift naar zijn kaken en verovert zijn voorhoofd. Slechte acteur. Zielig overdreven.

‘Ik wil scheiden,’ zegt Suzy.

 

 

 

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag TonyCoppo, 

Allereerst: je hebt een leuk en spannend stukje geschreven. Je maakt goed gebruik van een aantal schrijftechnieken waardoor je tekst sterker wordt, bijvoorbeeld herhaling, humor en een onverwachts einde. Ook vind ik dat je goed gebruik heb gemaakt van de in- en uitzoomtechniek. Maar ik heb ook nog een aantal tips voor je. 

Soms geef je naar mijn idee meer informatie dan nodig is, bijvoorbeeld de zin ‘Een verkeerd… actie’. Als we Suzy horen vragen of hij in haar gsm snuistert, en daarna snuift ze en neemt ze een ‘verbergende’ houding aan, kunnen we al zien dat dat geen goed signaal is. We verdenken haar gelijk en we weten ook dat Bas dat doet. 

En ook bijvoorbeeld bij ‘Suzy snapt het niet’. Aan haar vraag kunnen we al zien dat Suzy het niet begrijpt. 

Deze zin snap ik niet: ‘Ze lasert…deed’, wat bedoel je precies met deze vergelijking? 

Ik vond het een beetje veel dat het scherm steeds op wit, zwart, wit, zwart sprong, en het is een beetje onrealistisch. Maar het is wel een goede truc om de climax iets uit te stellen, dus ik zou de laatste hiervan bewaren (net voordat het logo in de linkerhoek verschijnt, misschien kun je dat dan nog iets uitrekken). 

Dan nog wat taalkundige opmerkingen: pirouette en stop hoeven niet in het cursief. Deze staan beide in het Nederlandse woordenboek dus die kan je gewoon opschrijven. Ook zou ik woorden als ‘tappen’ (verengelsing) zoveel mogelijk proberen te vermijden. ‘Klikken’ vind ik best een goede Nederlandse term hiervoor.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Groetjes,

Anna Strijbos

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: scherp oog!

@Anna: dankje voor de lieve woorden, maar vooral voor de tips. Ik ging ermee aan de slag en geef je op alle lijnen gelijk.  Ik hoop dat ik de zin met het laseren verduidelijkt heb? Kijk uit naar wat je hiervan vindt.

Dank!

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi TonyCoppo, 

Wat fijn dat je iets aan mijn tips hebt gehad. Het is je ook gelukt om deze goed toe te passen. Ook de vergelijking is nu duidelijker opgeschreven. 

Ik denk dat je een sterkere tekst krijgt als je nóg meer weglaat. Zoals: wat zag Bas? en misschien, maar dat is ook een kwestie van smaak, de ‘alsof zij haar belofte brak’, en ‘verhult niet dat ze haar belofte brak’. Ik kan het je niet aan- of afraden, want het heeft ergens wel iets, maar het wordt ook al duidelijk door de tekst.

Voor de rest vind ik hem nu spannender en beter dan eerst.

Groetjes,

Anna

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Anna,

Je hebt gelijk, ik vond het wel iets hebben (zoals jij ook zegt) maar het is sterker als het weg is, het hoeft niet. Dus schrapte ik het met graagte.

Dankje voor de fijne tips..

 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Tony ik vond niemandalletjes wel goed in de zin van: van niemand en van iedereen (allen) ...

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, voor het lezen van je verhaal moest ik wel even in de Tony-modus klimmen. Een goed geschreven verhaal, hoewel ik geen fan ben van rauw geschreven teksten. Desalniettemin met bewondering gelezen. Jouw bijzondere schrijfstijl is wel je handelsmerk.

niemendalletjesjarretellen ---> deze schrijfwijze moet je ook nog even in je titel doorvoeren.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit is weer onnavolgbaar Tony.
Je wisselt prachtige, rauwe verhalen af vol werelden en personages waar ik onbekend mee ben, maar hartelijk om kan lachen, met verhalen die voor mij ondoorgrondelijk zijn. Hoe ik ook mijn best doe, ook bij dit verhaal kan ik er geen touw aan vastknopen. Ik weet dat het aan mij ligt, want uit de reacties blijkt wel dat je heus geen geheimtaal spreekt, maar frustrerend is het wel.
Afijn, ik geef niet op en probeer het de volgende keer ook weer. Wellicht heb ik de Tony-modus waar Fief over rept nog niet gevonden.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@musonius wat ben ik jaloers op jouw prachtige romantische ziel. Ik excuseer me bij voorbaat mijn rauwe hel aan jou te exposeren.  Dank voor de lieve woorden. Wil je dat ik het verhaaltje probeer uit te leggen? Of liever toch zo laten? (Het is nu niet dat het zo een geweldig verhaal is;)

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@gi je hebt gelijk, ik paste het terug aan. Pas het komt nog.. maar terug voor niemand en allemannetjes

dus eig; de niemandallemannetjesjarre..

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@fief dank je voor het klimmen, stel je voor dat je zei: nederdalen of zo iets.

ik vraag me oprecht af waarom dit rauw is geschreven? Naar mijn idee hield ik me enorm in en is het eerder suggestief?

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, begrijp me niet verkeerd. Ik kijk op tegen jouw gedurfde manier van schrijven. Je hebt een herkenbare eigen stijl. Je gebruikt originele synoniemen en je weet de beestjes bij de naam te noemen. Ik ben daarin terughoudender. Noem het preutsheid.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, je schrijfstijl kan niemand onberoerd laten! Mooi weergegeven, beeldend zoals altijd. Knap. 
Het telkens noemen van de kleur bruinrood vind ik wel wat storend, of mis ik daar de diepere betekenis van? Qua verhaal-inhoud sluit ik me bij Fief aan.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, dit is weer duidelijk een verhaal zoals alleen jij ze kan componeren. Ik geniet ervan en bewonder het, maar voel tegelijkertijd dat ik me bevind in de nabijheid van Musonius en Fief waar het gaat om het doorgronden van je verhaal. Zo ontgaan mij de zin van de herhaling van de bruinrode kleur (lippen, vingers, kaken en voorhoofd) en van de handen voor de borsten. Dat zal geheel aan mij liggen.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: dank 

@MF: ik sloeg de bal duidelijk mis met de kleurherhaling, het was een ideetje dat er niet genoeg uitkomt (omdat ik wat schrapte) waarschijnlijk. zou dus eigenlijk ook wegmoeten, al vond ik het wel tekenend (maar dus niet voor jou :))

@Ton: dankje. Dat het jou ontgaat, is volmondig mijn tekortschieten. Moet ik verder aan werken :)