Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#410 Lekker weg

 

‘Zullen we dit jaar eens lekker dicht bij huis blijven?’ had ik voorgesteld. ‘Geen stress, geen lange wachttijden voor incheckbalies of verloren koffers. En best of all, geen vliegschaamte.’
‘Prima,’ had Hans vanuit zijn luie stoel geroepen. ‘Als jij het maar regelt.’
Tuurlijk! Hans is voor de lange afstanden.
Na wat speurwerk op internet vond ik een leuk huis in Zeeland. Een klein boerderijtje, om precies te zijn. Wat achteraf gelegen aan een stil weggetje met als enig uitzicht landerijen. Precies wat mensen uit de stad nodig hebben. En helemaal voor ons alleen.
‘Wat vind je ervan, Hans?’
‘Mij best!’

Vier weken later stouwen we de kofferbak van onze auto vol en gaan op weg, om een uurtje later aan te komen.
Opgewonden parkeer ik op het erf, naast een SUV met Duits kenteken.
Hans fronst zijn wenkbrauwen.
‘De verhuurder,’ zeg ik. ‘Die staat ons hier natuurlijk op te wachten met de sleutel.’
‘Een Duitser?’
‘Blijkbaar,’ zeg ik monter.
We stappen uit en bellen aan. Achter de voordeur horen we gejoel van kinderen.
Een vrouw in korte broek doet open.
‘We zijn de huurders,’ zegt Hans en wil al naar binnen lopen, maar de vrouw blijft als een rotsblok staan.
‘De Mieters!’ roept Hans nog, alsof ze doof is.
Een onbehaaglijk gevoel kruipt in mij naar boven. Voorzichtig beroer ik zijn arm.
‘Zeg Hans,’ fluister ik, ‘ik geloof dat ik vergeten ben te boeken.’

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Annetteke, dit is een blunder van de bovenste plank. Goed bedacht. Natuurlijk zijn het Duitsers. Graag gelezen.

‘De Mieters!’  ---> moet het niet Die Mieters zijn? Mieters moet in ieder geval cursief omdat het een buitenlandse taal is.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief. Het moet zelfs Die Mieter zijn, maar ik ben er niet helemaal zeker van of Hans dat ook weet :-)
Of wie weet is het wel hun achternaam: de familie Mieter. En had hij dus ook kunnen roepen: De Mietertjes :-))

Dank voor je commentaar!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Deutsche Mieter gibt es überall.  Gelukkig waren de ongelukkigen na een uurtje weer thuis. Grappig. 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inderdaad, Mieter zonder s. Mijn Duits is roestig. Als Hans het Duitse woord voor huurder weet, weet hij ongetwijfeld dat het zonder s moet. Misschien kan hij er een volzin van maken: Wir sind die Mieter.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal, ik heb ervan genoten. Wat een blunder, zo valt je vakantie wel in het water.

De mieters als slecht Duits vind ik perfect passen. Hoewel, omdat het met hoofdletter geschreven is, dacht ik in eerste instantie inderdaad dat het hun achternaam was. Het kwartje dat het ook Duits voor huurders kon zijn, viel pas later.